Har du fjernet galleblæren?

Rosa Brokkoli

Forelsket i forumet
Hvordan er livet etter en slik operasjon?

Må man passe på hva man spiser like mye som man gjør når man har blæren + gallesteiner?

Hvilke matretter/matvarer tåler du ikke å spise?

Hva skjer dersom du spiser for mye fett?

Har du noen plager etter du fjernet blæren?

Angrer du på at du fjernet galleblæren?

:)
Jeg står ovenfor valget om å fjerne hele galleblæren eller å leve med den og alle steinene.. Jeg er veldig usikker på hva jeg skal velge. Ett liv med smerter og frykten for neste anfall er ikke noe jeg ser for meg.. Men jeg vet så lite om hva det innebærer i ettertid om man fjerner galleblæren, så jeg håper dere kan svare :)

Tuusen takk på forhånd. :)

Jeg fjernet galleblæra for litt over 3 uker siden, og lever akkurat som før. Kan spise det jeg vil, til og med sjokolade og feit mat. Merker bare litt småmurring hvis jeg har spist veldig feit mat. Men vet at dette er veldig individuelt, noen tåler det og noen ikke. Men har også hørt at det er de 2 første mnd som er verst, deretter vil det bedre seg.Så fremfor de smertene man har ved anfall, så vil jeg absolutt anbefale operasjon. Har ikke angret. Hadde selvsagt vondt de 2 første ukene, men det er jo normalt.
Så angrer ikke, og vil absolutt anbefale deg operasjon.
Masse god bedring og lykke til

Fjernet den i begynnelsen av februar(tror jeg) iår.

Eneste forskjellen på før og etter, er at jeg ikke har smerter lengre emoticon

Kan spise hvasomhelst sålangt uten at jeg merker noe fra eller til. Angrer ikke ett sekund på operasjonen :)

Eneste minus er arrene jeg har fått. Jeg har vært operert før, så de måtte jobbe igjennom en del arrvev. Mistenker det er derfor de nye arrene er såpass store, for det er knapt synlig hos andre som har blitt operert.

Mamma og Prinsessene skrev:
Hvordan er livet etter en slik operasjon? Den første tiden var ikke så bra. fordi om det ikke kan samenlignes med de smertene ubehaget som jeg hadde før. var endelplaget med smerte etter matinntak med påfølgende akutt dotrang .

Må man passe på hva man spiser like mye som man gjør når man har blæren + gallesteiner?
 Det er vel individuelt,men du får besjed om å spise fettfattigkost el ivhverfall begrense den,
Hvilke matretter/matvarer tåler du ikke å spise? Den første tiden. husker jeg  at jeg var veldig var på hva jeg spiste. og spiste lite og ofte. fikk smerter hvis jeg gikk for lenge uten mat,og da først spiste.

Hva skjer dersom du spiser for mye fett? au au vondt i magen,med påfølgende  dobesøk

Har du noen plager etter du fjernet blæren?
nå har det gått 5år siden.,og per i dag kan jeg spise akkurat hva  jeg vill.        

Angrer du på at du fjernet galleblæren?Har aldri angret. de smertene/anfallene ubehaget som jeg hadde før med søvnløse netter pga smerter. ubehaget7luftsmertene etter operasjon de første dagene. Har ingen betydning. det er så hærlig at en faktisk kan ta seg en hamburger el pølse sammen med folk uten å må tenke på å planlegge hvordan en ska komme seg fortest mulig på do etter inntaket. ikke akkurat kjempekult når du er i selskap.
Jeg tok jo denne operasjonen da gutten min bare var noen mnd gammel,og kunne ikke  se noe mulighet forå klare å leve ett "normalt" godt liv uten denne operasjon.
min anbefaling er altså å ta operasjonen! men det er klart det kommer ann på hvor plaget man er å da,men en ting er sikker de kommer ikke bort av seg selv.

:)
Jeg står ovenfor valget om å fjerne hele galleblæren eller å leve med den og alle steinene.. Jeg er veldig usikker på hva jeg skal velge. Ett liv med smerter og frykten for neste anfall er ikke noe jeg ser for meg.. Men jeg vet så lite om hva det innebærer i ettertid om man fjerner galleblæren, så jeg håper dere kan svare :)

Tuusen takk på forhånd. :)

jeg har fjernet galleblæren for 2-3 år siden tror jeg....før jeg fjernet den så hadde jeg anfall flere ganger i uka.... etter operasjonen har jeg ikke hatt noen anfall, men jeg får av og til vondt akkurat der man merket gallestein anfallene, kjennes helt likt ut, bare at det går over i løpet av 1-2 minutter, så det kaller jeg ikke anfall. dette kommer ofte når jeg er sulten av en eller annen merkelig grunn, men andre ganger kan det komme når jeg nettopp har spist...men som sagt det har bare vart i kort tid før det gir seg igjen..
jeg har ikke angret på at jeg fjernet den.....

jeg kan vel også spise stort sett det jeg vil....

Jeg fjernet galleblæren for 2 år siden, og lever lykkelig uten :D
Har aldri angret, lever som før, kan spise hva jeg vil og har aldri hatt noen smerter/plager/fordøyelsesproblemer.
Å gå og vente på de %&@£$ gallesteinsanfallene var noe hersens dritt, og jeg er såååååå glad for å slippe å gå og være redd for det hele tiden! (mine anfall kom helt "uoppfordret", kunne være etter at jeg hadde spist et eple, tomatsuppe eller hvasomhelst... :/)

jeg fjernet min for 5mnd.og det var verdt det. Etter å ha godt med smerter hele svangerskapet.
Er jeg deg så hadde jeg fjernet den.

Har ikke hatt smerter i det hele tatt etter det.
Bare litt vondt den første uka.

Back
Topp