Har du fått tilbake mensen?

MammaenTilO&N

08.2023 | 08.2025
Tilgangsansvarlig
Augustmagi 2025
Som tittelen sier, lurer jeg på om du har fått tilbake mensen etter fødsel? Og i så fall hvor mange uker/måneder etter fødselen gikk det før du fikk den for første gang?

Tilleggsspørsmål: Er det noen som har begynt/har planer om å tracke syklusen sin?

Som tittelen sier, lurer jeg på om du har fått tilbake mensen etter fødsel? Og i så fall hvor mange uker/måneder etter fødselen gikk det før du fikk den for første gang?

Tilleggsspørsmål: Er det noen som har begynt/har planer om å tracke syklusen sin?
Ikke fått tilbake enda. Lillegutt er 10,5 uker.
Jeg tracker syklusen min til vanlig og gjort i ca 10 år. Bruker app. Period diary fra Nanobit. Merker veldig når jeg er pms osv og når jeg er på topp.

Jeg fikk tilbake mensen 5 uker etter fødsel. Jeg gjorde det også etter forrige fødsel, men jeg tenkte at det kanskje tok lengre tid denne gangen siden jeg fullammer. Det gjorde jeg ikke sist. Men det hadde tydeligvis ikke noe betydning for min del.

Nei. Baby er 83 dager. Sist tok det 120 dager. Fullammet sist, fullammer nå. Jeg fulgte aldri med på syklusen min før vi skulle begynne å prøve på første våren 2023. Etter det har jeg fulgt med så lenge jeg ikke har vært gravid. Jeg tar opp igjen kartleggingen når jeg får symptomer på EL. Sist fikk jeg tydelige tegn på EL påfølgende positiv EL-test 7 dager før første blødning post-partum. Tenker å kjøre samme gangen i det nå.

Jeg har tracka syklusen min i årevis med Clue-appen og vært så fornøyd, men etter et år med IVF og spontanaborter mistet den all oversikt og alt ble veldig rotete i statistikk og når den forutså syklus. Tenkte begynne med den igjen, eller bruke Nørs+ som også har syklustracking. Men har heldigvis ikke fått mensen ennå, to måneder siden fødsel. Fullammer.

Har heller ikke fått tilbake mensen - fødte for 3 måneder siden.
Har allerede startet å tracke det jeg kan (sex blant annet), har også tenkt til å tracke eggløsning og mensen.

Jeg fikk tilbake mensen 5 uker etter fødsel. Jeg gjorde det også etter forrige fødsel, men jeg tenkte at det kanskje tok lengre tid denne gangen siden jeg fullammer. Det gjorde jeg ikke sist. Men det hadde tydeligvis ikke noe betydning for min del.
Samme her! Det tok kun 5 uker denne gangen, mens sist gikk det 10 måneder før mensen kom. Har fullammet begge gangene, så skjønner ikke hvorfor det gikk så mye fortere denne gangen :confused004

Nei. Baby er 83 dager. Sist tok det 120 dager. Fullammet sist, fullammer nå. Jeg fulgte aldri med på syklusen min før vi skulle begynne å prøve på første våren 2023. Etter det har jeg fulgt med så lenge jeg ikke har vært gravid. Jeg tar opp igjen kartleggingen når jeg får symptomer på EL. Sist fikk jeg tydelige tegn på EL påfølgende positiv EL-test 7 dager før første blødning post-partum. Tenker å kjøre samme gangen i det nå.
Hva mener du med kartleggingen? Tenker du å begynne med EL-testing så fort du får tegn på EL første gangen?

Hva mener du med kartleggingen? Tenker du å begynne med EL-testing så fort du får tegn på EL første gangen?
Kartlegging her er brukt i stede for ordet tracking fordi norsk og tja tror ikke jeg kommer til å teste etter EL før vi skal i gang med prøving på #3. Synes ikke det er så spennende å teste etter EL lenger nå som jeg har gjort mye av det ifb med prøvingen på #2. Tipper jeg starter å aktivt søke EL med strimler rundt mars/april neste år ettersom vi tenker oppstart prøving på neste tidligst april/mai neste år.

I første omgang betyr derfor kartlegging at jeg kommer til å notere meg symptomer på EL; utflod etc., antall dager med blødning og hvor mye jeg blør, samt antatt lutealfase. Lutealfasen min var lenge defekt etter jeg fødte første og var det som gjorde at prøvingen på andremann dro ut i tid og det er så demotiverende og drenerende å være prøver når kroppen ikke er klar for en ny graviditet, så håpet er at hvis jeg klarer å følge med så kan det hende det er mer skånsomt for hodet å vite at kroppen er klar/ikke klar for å sette i gang ny prøveperiode:shy:

Last edited:
Kartlegging her er brukt i stede for ordet tracking fordi norsk og tja tror ikke jeg kommer til å teste etter EL før vi skal i gang med prøving på #3. Synes ikke det er så spennende å teste etter EL lenger nå som jeg har gjort mye av det ifb med prøvingen på #2. Tipper jeg starter å aktivt søke EL med strimler rundt mars/april neste år ettersom vi tenker oppstart prøving på neste tidligst april/mai neste år.

I første omgang betyr derfor kartlegging at jeg kommer til å notere meg symptomer på EL; utflod etc., antall dager med blødning og hvor mye jeg blør, samt antatt lutealfase. Lutealfasen min var lenge defekt etter jeg fødte første og var det som gjorde at prøvingen på andremann dro ut i tid og det er så demotiverende og drenerende å være prøver når kroppen ikke er klar for en ny graviditet, så håpet er at hvis jeg klarer å følge med så kan det hende det er mer skånsomt for hodet å vite at kroppen er klar/ikke klar for å sette i gang ny prøveperiode:shy:
Aah, skjønner! Enig i at det ikke er så vits med el-tester før det er mer aktiv prøving. Det kan fort bli mye styr og mye penger ut av vinduet. Evt. kan temping være en idé for å bekrefte at EL har vært.

Tenker det samme som deg at jeg kartlegger syklusen min hver måned, med mest fokus på hvor lange sykluser jeg får. Jeg er allerede på andre menstruasjon etter fødsel, og denne første lutealfasen (som jeg visste om) var bare på 8 dager, som selvfølgelig er altfor kort for å bli gravid.

Nå syns ikke jeg at deres prøving dro så altfor langt ut i tid, siden du fødte med 17 måneders mellomrom, men skjønner hva du mener. Det er kjipt at kroppen ikke spiller på lag når en gjerne skulle vært gravid i går:Heartred

Aah, skjønner! Enig i at det ikke er så vits med el-tester før det er mer aktiv prøving. Det kan fort bli mye styr og mye penger ut av vinduet. Evt. kan temping være en idé for å bekrefte at EL har vært.

Tenker det samme som deg at jeg kartlegger syklusen min hver måned, med mest fokus på hvor lange sykluser jeg får. Jeg er allerede på andre menstruasjon etter fødsel, og denne første lutealfasen (som jeg visste om) var bare på 8 dager, som selvfølgelig er altfor kort for å bli gravid.

Nå syns ikke jeg at deres prøving dro så altfor langt ut i tid, siden du fødte med 17 måneders mellomrom, men skjønner hva du mener. Det er kjipt at kroppen ikke spiller på lag når en gjerne skulle vært gravid i går:Heartred
Jeg både temper og strimler etter EL for å forsøke å få mest mulig variabler, men akkurat tempingen er vanskelig å få til spesielt når en blir vekket mange ganger på nattestid. Barn som ikke vil sove osv. Prøvingen på andremann tok lang tid sammenlignet med første fordi da ble jeg gravid på første forsøk, mistet og ble gravid på andre runde så jeg rakk egentlig aldri å bli skikkelig prøver om det gir mening. Ble bortskjemt. Med andremann brukte vi nesten et halvt år med en håndfull rare sykluser i forkant så jeg ble helt sprø av at kroppen virket å være helt på bærtur. Du har rett i at det ikke tok lang tid men det føltes slik når vi egentlig var klare for neste, på barsel, i slutten av februar og ikke fikk positiv test før i slutten av november :shy:

Baby 12 uker, fullammet de 4 første ukene, ingen mens enda. Tror jeg hadde eggløsning for et par dager siden, basert på magesmerter og kvalme. Spent på om mens dukker opp om et par uker.
Sist tok det 10 mnd, fullammet da. Husker ikke med første, 4-5 mnd tror jeg, men hadde melk lengre da enn nå.

Baby er snart 3 mnd, og jeg har ikke fått tilbake mensen. Jeg fullammer, og regner med at det vil ta lang tid før den kommer tilbake.

Fullammet sist gang også, men begynte med fast føde rundt 5-6 mnd. Mensen kom tilbake etter ca 13 mnd.
Men kan jo selvsagt bli annerledes denne gangen.

Ikke fått mensen enda, men har merket mensmurringer de siste dagene. Håper virkelig ikke den kommer enda :eek:

Fikk tilbake mensen etter 5 måneder selvom jeg fullammet første barnet, og etter 6 måneder etter andre barnet selvom jeg fullammet til 4 måneder og sluttet å amme ved 5 måneder. Begge gangene i januar, så håper TR venter til tidligst januar :hilarious:

Jeg fikk mensen tilbake 10 uker etter fødsel på dagen faktisk:smiley-angelic006
Var forberedt på å ikke få mensen tilbake på en god stund siden jeg fullammer og, men nå venter jeg bare på ny syklus, samboeren og meg var litt uforsiktig nå når han kom hjem fra sjøen, så er der at jeg krysser fingrene for at den kommer nå om ett par dager, orker ikke 2 under 1 år:smiley-angelic006:eek:

Jeg fikk mensen tilbake 10 uker etter fødsel på dagen faktisk:smiley-angelic006
Var forberedt på å ikke få mensen tilbake på en god stund siden jeg fullammer og, men nå venter jeg bare på ny syklus, samboeren og meg var litt uforsiktig nå når han kom hjem fra sjøen, så er der at jeg krysser fingrene for at den kommer nå om ett par dager, orker ikke 2 under 1 år:smiley-angelic006:eek:
Føler med deg! Her har vi også vært uforsiktige, blant annet ved at vi har hatt sex samme helg som jeg tror jeg hadde EL.

Jeg føler ikke sjansen er så stor for at vi blir gravide på første forsøk så kort tid etter en fødsel, siden vi aldri har blitt gravide så raskt tidligere. Men vi vet aldri:nailbiting:

Baby 12 uker, fullammet de 4 første ukene, ingen mens enda. Tror jeg hadde eggløsning for et par dager siden, basert på magesmerter og kvalme. Spent på om mens dukker opp om et par uker.
Sist tok det 10 mnd, fullammet da. Husker ikke med første, 4-5 mnd tror jeg, men hadde melk lengre da enn nå.
TR kom som bestilt, akkurat når jeg trodde. Tenker egentlig at det er et veldig godt tegn, siden vi nå vet at vi ønsker oss et barn til ❤️ Klarte jo ikke å bli gravid i løpet av de 4 årene jeg ammet sist, selv om jeg hadde mensen i tre av de årene. Hadde aldri EL-slim, men det kom på første EL etter ammeslutt og spira satt samme syklus. Skal definitivt ikke ha 4 år mellom dette barnet og neste, håper jeg :happy:

Føler med deg! Her har vi også vært uforsiktige, blant annet ved at vi har hatt sex samme helg som jeg tror jeg hadde EL.

Jeg føler ikke sjansen er så stor for at vi blir gravide på første forsøk så kort tid etter en fødsel, siden vi aldri har blitt gravide så raskt tidligere. Men vi vet aldri:nailbiting:
Ble fortalt på barsel at kroppen er veldig mottakelig for ny graviditet kort tid etter fødsel :nailbiting: Kan jeg spørre hva du håper på for tredje barnet, at det bare klaffer av seg selv på et eller annet tidspunkt, eller tenker du at det blir prøving om så og så lenge?

Ble fortalt på barsel at kroppen er veldig mottakelig for ny graviditet kort tid etter fødsel :nailbiting: Kan jeg spørre hva du håper på for tredje barnet, at det bare klaffer av seg selv på et eller annet tidspunkt, eller tenker du at det blir prøving om så og så lenge?
Gud hjelpes, da må vi være mer forsiktig.

Det var et godt spørsmål! I utgangspunktet hadde jeg tenkt å starte prøvingen tidligst høsten 2027, når disse to er rukket å bli 4 og 2 år gamle. Men det var ikke så dum idé å håpe at det bare klaffer av seg selv på et eller annet tidspunkt. At det blir en slags gledelig overraskelse, og at vi får ta det på strak arm uavhengig av aldersforskjell!:woot:

Dette skal jeg helt klart lufte for mannen, og er han med på det kan vi bevisst være forsiktige nå i starten, og så kan jeg slippe å begynne på prevensjon.

Hva tenker dere nå som dere har lyst på en til likevel?:happy:

Jeg har tenkt at det hadde vært fint om neste barn kom som en hyggelig overraskelse. Jeg synes det er slitsomt å prøve å bli gravid, så hadde vært fint å skippe den delen. Men vil jo helst ikke at det skal skje før om et års tid.

Vi tar likevel risikoen og dropper prevensjon, og tar konsekvensen hvis den kommer før vi hadde tenkt.

Back
Topp