Har du en form for angst?

Det med fremføringer og muntlige eksamener er faktisk hovedgrunnen til at jeg ikke studerer mer [:-]

Skal gå vgs så jeg får meg generell studiekompetanse. Så regner med det blir fremføringer [&:] Eksamen er ikke sååå ille, for da er det bare noen få som skal høre på, ikke hele klassen. Og jeg takler bedre å snakke til voksne enn til ungdommer. Slik har jeg alltid vært. Om jeg tilfeldig begynner å snakke med fremmede på "gata" så er de voksne, ikke på min egen alder eller yngre [8D]

Min seier i livet er at jeg jobbet meg igjennom kraftig fobi for vann, jeg har dykkerlappen nå[:)]

Nå har jeg ptsd, men skal jobbe meg igjennom det og.

LMG86: Å søke jobb, jobbintervju osv hater jeg. Men når jeg for noen år siden jobbet på shell hadde jeg ingen problemer. Der igjen kommer folk til meg, jeg har kontrollen. Jeg var en helt annen person når jeg var på jobb. Kunne snakke og spøke med kunder jeg aldri hadde sett før. Det har jeg ikke om det er omvendt, jeg hater å spør om hjelp i kles butikker osv. Dette har hindret meg også mye på skolen, for jeg får til det meste, men låses så fort det er snakk om fremføringer, eller lignende. Så ille at jeg heller vil ha stryk enn å fremføre [&:]

ORIGINAL: Monica89

Det med fremføringer og muntlige eksamener er faktisk hovedgrunnen til at jeg ikke studerer mer [:-]

Så fremfor å ordne tilrettelegging, så er det bedre å bare drite i hele opplegget?

Kjenner meg igjen i det MetteJ skriver om at folk kommer til deg, istedet for at du kommer til dem.. Men det gjelder ikke på telefon eller i mitt eget hjem gitt.. Der er jeg akkurat som ToSmå2010, at jeg kan bli nervøs hvis tlf ringer og jeg ikke vet hvem det er..
Og å ringe sjøl er ANGST! Derfor jeg alltid har brukt sms MYE, og at jeg har mye av den sosiale kontakten min på nettet [:-] Dog med folk jeg kjenner irl, da, ikke bare nettvenner [;)]
Jeg takler heller ikke store folkemengder, da i betydningen kjøpesenter på en lørdag f.eks.. [8D] Derimot å stå foran en forsamling gjør meg ingenting - forutsatt at jeg har kontroll på det jeg driver med. Å stå på en scene å synge f.eks. gjør meg ingen verdens ting, men å stå og holde ett innlegg i en debatt er ganske uaktuelt..
Så i bunn og grunn ender det ut i at ting går greit, så lenge JEG har kontrollen! Mister jeg kontrollen kommer angsten...

ORIGINAL: Sicily

Så fremfor å ordne tilrettelegging, så er det bedre å bare drite i hele opplegget?

Det kan nok virke som letteste utvei ja.. Men det der med tilrettelegging fungerer rett og slett ikke alltid. Har opplevd at noen lærere tar hensyn, mens andre har den innstillingen at "angst, for noe tøys. Det er ikke værre for deg enn for noen andre" etc etc)

ORIGINAL: Sicily

Det kan nok virke som letteste utvei ja.. Men det der med tilrettelegging fungerer rett og slett ikke alltid. Har opplevd at noen lærere tar hensyn, mens andre har den innstillingen at "angst, for noe tøys. Det er ikke værre for deg enn for noen andre" etc etc)

Det har jeg også fått hørt ganske mye... [8|]

Har nok en mild form for telefonangst (ikke alle steder jeg er så glad i og ringe), men har blitt mye bedre;)

Edit: Har også angst for muntlige framføringer og muntlig eksamener.
Men har hold foredrag for 300stk og det var ikke noe problem igjen:P

ORIGINAL: MetteJ

LMG86: Å søke jobb, jobbintervju osv hater jeg. Men når jeg for noen år siden jobbet på shell hadde jeg ingen problemer. Der igjen kommer folk til meg, jeg har kontrollen. Jeg var en helt annen person når jeg var på jobb. Kunne snakke og spøke med kunder jeg aldri hadde sett før. Det har jeg ikke om det er omvendt, jeg hater å spør om hjelp i kles butikker osv. Dette har hindret meg også mye på skolen, for jeg får til det meste, men låses så fort det er snakk om fremføringer, eller lignende. Så ille at jeg heller vil ha stryk enn å fremføre [&:]

Åå ja samme her,takler ikke jobbintervjuer ++ Samme med skolen,helt umulig for meg å snakke høyt forran klassen,høytlesning osv.. Grusomt.. [&:]

Jeg har sikkert en "tulle-fobi", men jeg er livredd fugler!!
Uansett om de er store eller små, flygende, tamme, utstoppede eller høner...

Så når jeg går i storbyer med mye duer eller måker, hender det ganske ofte at jeg skriker og dukker for de dumme fuglene. Og jeg som er så "tøff" ellers, føler meg fryktelig dum når jeg ikke klarer å kontrollere redselen for fugler...[X(]

Liker ikke å ringe ukjente folk eller offentlige etater, og får hjertebank og klump i halsen før jeg skal ta en telefon, men å sammenligne det med de som virkelig lider av angst vil jeg ikke. Har til og med hatt jobb som telefonselger og andre jobber hvor jeg har måttet ringe og ta telefonen, så jeg har gjort en innsats for å bli bedre, men sliter fortsatt med å ta steget når det er snakk om å manne seg opp til å ringe. Mannen er værre og hater det med telefon generelt.

Etter å sett litt i denne tråden, virker det heller vanlig å ha slik frykt/angst. Kanskje det har sammenheng med at mennesker først og fremst bygger inntrykk på ansiktsutrykk og det får man ikke gjennom å ringe?

Kognitiv (adferds)terapi skal visst være veldig effektiv mot spesielt angst og fobier.

Har nok ingen alvorlige fobier med som elsker brus har jeg også "tulle-fobi". har helt angst for langbein

Back
Topp