Har du en 9-10 år gammel gutt?

Ja, han er lang, men slett ikke lengst i klassen sin (han er absolutt av de høyeste altså). Bestekompisen hans er 159 cm lang ;). Haha, nesten like lang som meg ;) (jeg rager ikke akkurat høyest i terrenget med mine 164 cm).
Oj så lang. Kengubarnet har ei jente som i klassen som er veldig lang
 
Min er åtte år, ca 130 høy og veier ca 25 kg. Han har alltid veid lite, men er på vei oppover nå.
 
Jeg har en gutt på 6 år som er 130 cm og 32 kg. Det helsesøster på helsestasjonen sa var at han er perfekt i forhold til sin vekt og høyde. Vil da tro at det er det samme for dere og din gutt.

Fikk også beskjed om at når han nå begynner på skole til høsten så kan vi regne med at vi får tilbud om å gå kostholds kurs eller hva det var nå hun kalte det! Dette kan vi si nei til, men som helsesøster er hun pliktig til å gi oss tilbudet.

Jeg vet ikke om du har fått beskjed om dette fra deres helsesøster, ville bare fortelle deg det! Syns det er helt teit at alle skal være så prippen på dette med kostholdet. Trenger ikke være overvektig bare fordi man er lang og veier mer enn andre.
Min gutt er 5 år (fyller 6 i slutten av august), han er også 130 cm høy og veier ca 30 kg. Han er kraftig og veldig sterk, litt "lubben" på magen men på ingen måte feit. Han har alltid vært stor. Litt frustrerende å måtte kjøpe klær i str 10 år til et barnehagebarn, hehe! Fremmede tror at han er så mye eldre enn han er, og glemmer fort at han psykisk sett fortsatt er et lite barn.
 
Dessverre har vekthysteriet til helsesøstre endt opp slik for mange. Det er ganske spesielt! Dessverre er en del helsesøstre helt fokusert på vekt og ser ikke på annet. Noe ordentlig tull mener jeg.
De har retningslinjer de skal følge. Og heldigvis for det!
Noen unger er overvektige, og da må det tas tak i det tidlig! Heldigvis følgetrde med!!
 
Har to på 8 år. Som er 34 og 32 kg. Og ca 135 høy. Veldig aktive begge to.

Syns ikke man skal "slanke" barn eller rekne på hvor mye de spiser.
Ok, kanskje begrense inntak av mat, evt godis og slike ting. Men aldri nektet barnet om det er sulten....
 
De har retningslinjer de skal følge. Og heldigvis for det!
Noen unger er overvektige, og da må det tas tak i det tidlig! Heldigvis følgetrde med!!
Jeg vet det er retningslinjer. Jeg er ikke helt blåst ;) Men NOEN helsesøstre klarer ikke bruke skjønn nemlig og er fastlåst i grafer etc.

Jeg har selv en over gjennomsnittet jente. Og er veldig deilig at helsestasjonen følger oss opp uten hysteri rundt det der.
 
Min gutt er 5 år (fyller 6 i slutten av august), han er også 130 cm høy og veier ca 30 kg. Han er kraftig og veldig sterk, litt "lubben" på magen men på ingen måte feit. Han har alltid vært stor. Litt frustrerende å måtte kjøpe klær i str 10 år til et barnehagebarn, hehe! Fremmede tror at han er så mye eldre enn han er, og glemmer fort at han psykisk sett fortsatt er et lite barn.
Høres ut som min gutt :) men han er 4,5 år og er ca 1.21-22 cm og 24 kg. Mange tror han er 7 år. Må bruke 128 i klær og gjort det noen mnd.
Men i følge det skjemaet lenger opp, er han normal. Så det er jeg glad for. Bittelitt mage, men ikke mye :D
 
Synes det høres ganske mye ut med nesten 50 kg på den høyden jeg ... Selv veier jeg 50kg og er 156 høy og da går jeg under kategorien normalvektig ...

Godt at hs følger med. Mange foreldre er blinde på sine barn. Det er liksom alltid en unnskyldning. "Joda, er jo litt større, men ABSOLUTT IKKE overvektig" er jo en gjenganger når slikt blir diskutert. Har kanskje sett to ganger foreldre som faktisk har sagt at de ser at barna er overvektige...
 
Synes det høres ganske mye ut med nesten 50 kg på den høyden jeg ... Selv veier jeg 50kg og er 156 høy og da går jeg under kategorien normalvektig ...

Godt at hs følger med. Mange foreldre er blinde på sine barn. Det er liksom alltid en unnskyldning. "Joda, er jo litt større, men ABSOLUTT IKKE overvektig" er jo en gjenganger når slikt blir diskutert. Har kanskje sett to ganger foreldre som faktisk har sagt at de ser at barna er overvektige...
Helt enig. Veldig høy vekt på et så lite barn.
 
Han skulle spise 1 skive til frokost, lunsj og kvelds... Samt middag, ikke noe annet. Han er livredd frukt og grønt, så mellommåltid ble uaktuelt... Men han er veldig aktiv, både på skole og på organisert idrett flere ganger i uken. Det resulterte i lavt energinivå og dermed lavere aktivitetsnivå. Det verste var at han var så flink med maten at jeg fortsatt har dårlig samvittighet for hele greia. Var en helt annen grunn til at vi var hos legen.. I tillegg sa legen dette foran gutten som selv er veldig klar over egen situasjon og som i en periode veide seg selv...

Det er jo det samme som min spiser. Men han er flink til å spise frukt da. Spiser ikke matpakke på skolen, nekter. Så går fra frokost kl 7.30 til mat ca kl 14.30 hver ukedag..
 
Hvorfor skal alle passe inn i en liten A4 boks om hva som er riktig! Fra barna er født skal de følge visse kurver og maler.. Er de litt utenfor er det noe "galt". Barn vokser i rykk og napp. Syntes det var litt upassende av helsesøster.. Så lenge barnet er aktivt og ikke bruker mat til å skjule andre problemer ville jeg driti ganske langt i det. Hvem er de til å holde "track" på hva dere spiser til middag liksom...
Det er veldig viktig at HS følger med på vekten, og man som foreldre skal ikke "drite" i det!
 
Han er 17 kg tyngre enn min gutt , det har høydeforskjell på 3 cm.
Min er vel og merke undervektig selv om jeg synes han ser normal ut nå.

Godt hs passer på ja
 
Han er 17 kg tyngre enn min gutt , det har høydeforskjell på 3 cm.
Min er vel og merke undervektig selv om jeg synes han ser normal ut nå.

Godt hs passer på ja


Han er 4 cm høyere enn min 9-åring og 22 kg tyngre..

Veldig bra at HS følger med!
 
Men din er nok tynn igjen da. Siden min også er det
Ja, han er ikke noe tungvekter.
Men spiser som en hest til alle måltider og aktiv og sunn. Ikke noe som HS henher seg opp i heller :)
Men hadde ikke blitt tverr eller stilt spørsmål hvis hun gjorde det :)

47 kg er mye. Sorry
 
Back
Topp