Har du en 9-10 år gammel gutt?

S

**SunFlower**

Guest
Hvor mye veier han? Min veier vistnok alt for mye.. helsesøster på skolen ringte meg i sta. Må skrive matdagbok og på møte med henne etter påske for å diskutere slanketiltak som hun kalte det.
 
Hvor mye er for mye da? Kan det være at han er kraftig bygd og hs kun går ut i fra kmi?
 
Har ei snuppe på snart 9 år som veier 24 kg og er 136 cm høy. Hun er slank, da.
 
Har ei jente på snart 8. Ho er ca 28 kg. Usikker på lengde. Men ho er ikkje overvektig. Ser heilt normal ut.
 
Her fikk vi beskjed på helsestasjonen at guttungen var alt for tjukk og at han kom til å bli overvektig resten av livet. Det helsesøster glemte var at han ligger over 97 percentilen på høyde og på 85 percentilen på vekt så kunne godt veid mer uten problemer. Det er veldig viktig å se vekta i forhold til høyden.

Du kan bruke denne kalkulatoren for å sjekke vekt i forhold til hø og alder

http://nhi.no/forside/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/kmi-kroppsmasseindeks-3263.html
 
Her fikk vi beskjed på helsestasjonen at guttungen var alt for tjukk og at han kom til å bli overvektig resten av livet. Det helsesøster glemte var at han ligger over 97 percentilen på høyde og på 85 percentilen på vekt så kunne godt veid mer uten problemer. Det er veldig viktig å se vekta i forhold til høyden.

Du kan bruke denne kalkulatoren for å sjekke vekt i forhold til hø og alder

http://nhi.no/forside/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/kmi-kroppsmasseindeks-3263.html
I all verden! At det kan gå an å være så tett i nøtta at man ikke SER om en unge er faktisk er tjukk eller ikke :O
 
I all verden! At det kan gå an å være så tett i nøtta at man ikke SER om en unge er faktisk er tjukk eller ikke :O

Jepp, han er stor for alderen og de aller flest tror han er eldre enn han faktisk er. De forstår ikke at han faktisk skal ha fasongen til en liten gutt selv om han er på størrelse med mye eldre barn.
 
Jepp, han er stor for alderen og de aller flest tror han er eldre enn han faktisk er. De forstår ikke at han faktisk skal ha fasongen til en liten gutt selv om han er på størrelse med mye eldre barn.
Det er vanskelig det der altså... Husker hvordan det var lett å glemme alderen til de små som var større enn gjennomsnittet, da jeg jobbet i barnehagen! Det ble liksom forventet mer av de store enn av de små, til tross for at de var jevnaldrende. Husker det ble tatt opp og alle følte seg litt skyldige.
 
Her fikk vi beskjed på helsestasjonen at guttungen var alt for tjukk og at han kom til å bli overvektig resten av livet. Det helsesøster glemte var at han ligger over 97 percentilen på høyde og på 85 percentilen på vekt så kunne godt veid mer uten problemer. Det er veldig viktig å se vekta i forhold til høyden.

Du kan bruke denne kalkulatoren for å sjekke vekt i forhold til hø og alder

http://nhi.no/forside/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/kmi-kroppsmasseindeks-3263.html

Takk. Denne var nyttig.
Min veier 47 kilo og er 138 høy. Kraftig gutt, men ikke feit lizzåm. Men kan fort bli om vi ikke passer på.
 
Han er 135 og veier ca 25kg :)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Hvorfor skal alle passe inn i en liten A4 boks om hva som er riktig! Fra barna er født skal de følge visse kurver og maler.. Er de litt utenfor er det noe "galt". Barn vokser i rykk og napp. Syntes det var litt upassende av helsesøster.. Så lenge barnet er aktivt og ikke bruker mat til å skjule andre problemer ville jeg driti ganske langt i det. Hvem er de til å holde "track" på hva dere spiser til middag liksom...
 
Takk. Denne var nyttig.
Min veier 47 kilo og er 138 høy. Kraftig gutt, men ikke feit lizzåm. Men kan fort bli om vi ikke passer på.

7åringen min er 134 og 24 kilo. Tynn som en strek! Fikk beskjed av helsesøster om å følge meg siden hun er på grensen til undervektig. Men så lengde de spiser god og næringsrik mat og trives, er jo det absolutt viktigst :)
 
Hvorfor skal alle passe inn i en liten A4 boks om hva som er riktig! Fra barna er født skal de følge visse kurver og maler.. Er de litt utenfor er det noe "galt". Barn vokser i rykk og napp. Syntes det var litt upassende av helsesøster.. Så lenge barnet er aktivt og ikke bruker mat til å skjule andre problemer ville jeg driti ganske langt i det. Hvem er de til å holde "track" på hva dere spiser til middag liksom...
Det er veldig fint at hs følger med synes jeg da . Er de veldig undervektig eller overvektig er det flott at det følges med ekstra
 
Takk. Denne var nyttig.
Min veier 47 kilo og er 138 høy. Kraftig gutt, men ikke feit lizzåm. Men kan fort bli om vi ikke passer på.
Min gutt på 8 er 137cm og 46 kg! Han er kraftig, men veldig aktiv og spiser helt normalt! Vært i dialog med helsesøster som sier at det ikke er noen fare. Fastlegen derimot ville sette han på en hårreisende slankekur som vi prøvde, og gutten var veldig flink, men vi merket at han ikke fikk nok energi ift aktivitetsnivået og la bort hele slankekuren.
 
Gutten min på 8,5 år veier vel 28 kg, han er lang.
Ser eldre ut enn han er.
 
Back
Topp