Har du droppet både dåp og navnefest?

JanetMH

Flørter med forumet
Moderator
⭐️ Babyverden Stab ⭐️
VIP
Hei!

Jeg skriver en artikkel til Babyverden om å ha dåp, navnefest - eller ingen ting/privat markering.

Tilhører du den siste gruppen, og kunne tenke deg å være med som case i en artikkel? Jeg har allerede snakket med noen som har valgt dåp, og noen som har hatt navnefest i regi av Humanetisk forbund.

Hvorfor har dere valgt som dere gjorde? Hvilke reaksjoner har dere fått osv.

Håper å høre fra deg på mail:

janet@babyverden.no

Vennlig hilsen
journalist Janet

Vi hadde privat fest bare, synes det bare er styr med sånn seremoni. Når skulle vi da fått tid til å ordne maten?

vi hadde privat fest, nesten kun for å ha en markering på det siden vi er muslimer så ville både dåp og navnfest i regi av humanetisk forbund hvert feil for oss.

Her ble det ingen markering. Vi ønsket opprinnelig å ha gjennom humanetisk forbund, men de arrangerer vel bare navnefeiring en gang i året eller noe. Så vurderte vi å bare arrangere en slags uavhengig navnefest for å samle familien og vise fram babyen, men det ble til at vi ikke syns vi hadde råd eller ork til det. Har egentlig ikke fått noen reaksjoner i det hele tatt. Ingen barn på sambo sin familie er døpt, og søsknene mine på pappas side er heller ikke døpt. Om noen på mammas side har hatt noen meninger (der døper de barna sine) så har vi ikke hørt noe.

Her ville mannen ha dåp, men det føltes feil for meg. Jeg ville ha navnefest, men det føltes ikke rett for mannen, så vi valgte å feire ettårsdagen litt mer høytidelig enn vi hadde gjort om hun ble døpt, eller hatt navnefest.

Jeg har ikke noe spesielt forhold til Human-Etisk forbund, men valgte allikevel navnefest siden jeg ville ha "noe". Bare selskapet ville føltes litt halvveis for meg. Det koster litt, men jeg hadde nok angret senere om vi ikke hadde hatt den markeringen.

vi hadde ingen dåp, navnefest eller privat feiring. Her skal jenta mi selv velge hvilket retning hun vil.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

vi hadde ingen dåp, navnefest eller privat feiring. Her skal jenta mi selv velge hvilket retning hun vil.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
Med navnefest eller privat feiring sender du vel ingen signaler til hvor du ønsker at barnet skal gå, det er jo mest en feiring av det nye mennesket. :)

Med navnefest eller privat feiring sender du vel ingen signaler til hvor du ønsker at barnet skal gå, det er jo mest en feiring av det nye mennesket. :)

Ja jeg er enig der :) Men min familie er litt "enten så blir det kristelig eller ingenting" Så jeg valgte igjenting, siden jeg visste at jeg ikke ville få noen støtte til noe annet. som 18 år og alene, så kunne jeg ikke bare vispe opp tusenvis av kroner til feiring.

Ja jeg er enig der :) Men min familie er litt "enten så blir det kristelig eller ingenting" Så jeg valgte igjenting, siden jeg visste at jeg ikke ville få noen støtte til noe annet. som 18 år og alene, så kunne jeg ikke bare vispe opp tusenvis av kroner til feiring.
Den er kjip, men forståelig for din del. :)

Ingen av våre barn er hverken døpt eller velsignet.
De er medlem av statskirken kun pga jeg og sambo er medlem.

Vi finnes ikke religiøse og ønsket derfor ikke å oppdra våre barn i den kristne tro (noe en gjør i dåpen i kirken).
De skal få ta valget når de blir eldre.

Her har vi valgt å hverken døpe eller ha fest. :) Vi viser han frem titt og ofte, hver dag med lillefis her er en liten fest i seg selv. :)

Back
Topp