Har du barn i barnehage/ skal du ha barnet ditt i barnehage?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Kristine
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Kristine

Guest
Tror du barnet/barna dine er for mye i barnehagen?

– Stadig flere foreldre forteller om slitne barn etter lange dager i barnehagen, og lurer på om barna får for lite tid sammen med familien sin. Likevel slår de fort tanken fra seg, fordi myndighetene har gått så kraftig ut som anbefalt fulltidsplasser fra barnet er ett år gammelt, skriver Nina fra LykkeligBarndom. Les mer her!

Er barnet/barna dine ofte slitne og leie når de kommer hjem fra barnehagen?

Takk, takk, takk til Nina! Dette er så likt mitt syn på barn i barnehager (og jeg jobber i barnehage, så jeg vet veldig godt hva en barnehagehverdag går ut på).

Jeg er en av de som faktisk er fantastisk glad at min lille baby er ett septemberbarn (yess, født etter den berømte 1. september fristen) da det faktisk kommer til å bety at jeg må vær hjemme minst ett år til med babyen da kommunen her til og med har vanskeligheter med å finne plasser til alle barna som har RETT på barnehageplass. Ikke at det i grunnen endrer på hva jeg opprinnelig ville gjort, men da slipper jeg i alle fall alle de merkelige blikkene som en ofte får her i denne regionen hvis en ikke sender barnet i barnehage etter permisjonstiden er over.

Ja, det er tøft økonomisk, og det er dessverre ikke alle som har muligheten til å få til å være hjemme med barnet sitt utover permisjonstiden, og det finnes og mange som storkoser seg på jobben sin og gleder seg til å komme tilbake i jobb, og jeg sier ikke hva andre skal velge, men her er i alle fall drømmen å kunne være hjemme ut over det første året.
Og måten jeg skal klare det økonomisk er ved å være dagmamma for forhåpentligvis 2 andre søte små. De skal fortsatt få pedagogisk opplæring, de får fortsatt den viktige sosiale læringen (særlig ved å kombinere dagmamma jobben med åpen barnehage for barna) og de får sjansen til å bearbeide inntrykkene i en roligere atmosfære enn det en barnehage kan tilby. Så det er i alle fall min løsning, og min drøm og jeg tror virkelig at det vil være det beste for både meg og min lille. Så må andre få velge de løsningene som passer best for dem!

Må man så må man - sendte førstemann i barnehage når hun var to og et halvt - fikk god hjelp av familie og hadde korte dager som student så det gikk veldig fint :) når hun var to år var hun "klar" for å leke med andre barn og vi hadde en fin overgang. Denne gangen vil jeg prøve å få hjelp av familie og ha deltidsjobb slik at jeg kan ha h*n hjemme i to år også :)

To av tre går i bhg her ;) De er ofte litt slitne ja.. Men de trenger det og storkoser seg også :)

Planen her i hus var å ha småen hjemme i to år. Den planen gikk raskt vest.. Han kjedet seg noe vanvittig, selv om vi fant på mye morsomt. Jeg kan aldri erstatte det å få leke- og utforske verden sammen med folk på hans egen alder. Nå er han snart fire år og kommer ofte sliten hjem - men han har kost seg mye også. Alltid noe spennende å fortelle om og han har fått mange gode venner, som blir invitert hjem hit titt og ofte.

Tror man må se an barnet litt og ikke minst barnehagen. Småen går i verdens beste barnehage. Jobbet der litt ved siden av studier som vikar, og jeg ble bare mer positivt overrasket, enn jeg ble som forelder. Håper frøet kommer inn i den barnehagen også, da kan jeg puste ut og slappe av :)

Begge mine to går i barnehage, og begge begynte da de var 1 år og ett par måneder. Vi har vært heldige, for de slipper stort sett å ha så lange dager da jeg begynner sent annenhver uke og kan levere dem 09.30. Mannen slutter 15 og henter dem da. De stortrives i barnehagen begge to. Selvfølgelig er de slitne til tider, men det får de lov til, så vi har ikke masse aktiviteter i hverdagen, da drar vi hjem og lager middag og har kalitetstid frem til leggetid. 3.mann må nok også i barnehage såpass tidlig...I en drømmeverden ville jeg gjerne vært hjemme lenger, eller ihvertfall hatt dem deltid i barnehage, men slik det er så er jeg veldig glad for at de stortrives og at vi har en fantastisk barnehage -det er trøsten...

Tror personalet i barnehagen har ALT å si for barna, om hverdagen er positiv eller ikke. Her begynte jentunger i bhg da hun fylte ett, men da hadde hun korte dager på 4,5 timer (1 timne sovende). Hun viste raskt trivsel og har en kjempe status i barnegruppen. Nå Kjeder hun seg veldig de dagene vi har fri, og når vi kommer i bhg så leier hun meg inn til plassen tar av skoene og vinker hade før jeg har fått lagt på plass tingene og hvis jeg bruker litt tid på å snakke med personalet så henter hun skoene mine til meg og sier hade igjen :) :) veldig tydelig at hun trives, men hun pleier å komme i halv 10- 10 tiden og bli hentet i 2-halv3 tiden. Korte greie dager.

Kan ikke få skryte nok av bhagen vår! Den er gull verdt!

Mini begynte i slutten av august (født i mars). Der har de en avd for ett-åringer, og en for to-åringer, og så begynner de på storbarn når de er 3. Egen aldersdelt avd for de minste tror jg er suverent, der er det ro og kos og ledige fang :)

Alle barna møtes ute, hvor de er mye! Og når vi kommer hjem vil han ut å leke med vennene i gata. Er sliten innimellom, mn vi har rom for sofakosetid på ettermiddagen :) ingen org aktiviteter enda!

Nå skal det sies at mini er en svært aktiv og energisk gutt som elsker fysisk aktivitet!! Blir nok mer sliten til høsten, på skolen. Blir en stor utfordring å sitte inne og være rolig hele dagen!

Er går han i bhg, han begynte ikke før han var 2 år. Men han stortrivdes, han blir så rastløs av å ikke å gå, men i tillegg så har vi ikke noen mulighet til å gjøre det annerledes i forhold til økonomi. Så blir nok bhg på nestemann også :)

Tulla vår kommer til å ha en rolig tilvenning den første måneden i barnehage, mens far fortsatt har permisjon i oktober 2014. På den måten blir hun godt kjent med personalet, og barnegruppen før hun begynner. Vi har ikke mulighet til å være hjemme enda et år (og det tror jeg hverken hun eller jeg vil ha godt av), men jeg begynner sent og slutter tidlig annenhver dag og mannen har flexitid på morgenen- slik at hun kan få kortere dager. Jeg jobber selv som ped.leder i barnehage og har kortere arbeidsdager på avdeling, slik at dagen ikke blir så lang. I mars, april og mai jobber mannen min MYE, men da håper jeg på å få litt hjelp av besteforeldre og onkler og tanter som bor i byen :)

Jeg ser ofte barn som er slitne- særlig de som er sjelden syke og som har få fridager ila året er oftere slitne og har mer behov for hvile. Barn har like stort behov som oss voksne på litt fri fra barnehagen. Det offentlige krever mer og mer av dagens barnehage, og "frilek" ikke lenger like akseptert. Temaarbeid, formingsaktiviteter, fysisk fostring, utefag osv tar mye av barnets barnehagedag- og hverdagen er ikke like fri; og dermed blir barna slitne! Som ped.leder er jeg opptatt av at barna skal ha dager der det ikke er noen spesifikke planer annet enn å leke og ta ting som det kommer.

Men; det er stooor forskjell på 1- åringene i barnehagen. Noen elsker å være der, og vil ikke få nok sosial og psykisk stimuli bare ved å være hjemme; mens andre barn syntes det er greit å ta det med ro og trenger ikke så mye aktiviteter og sosial omgang. Men jeg tror det er like viktig at de aktive barna kan kjede seg litt og lære seg og slappe av (lettere sagt enn gjort)... En fridag hjemme i ny og ne tror jeg er bra for barnet :)

Ble et rotete innlegg dette her...beklager det!

Planen her i hus var å ha småen hjemme i to år. Den planen gikk raskt vest.. Han kjedet seg noe vanvittig, selv om vi fant på mye morsomt. Jeg kan aldri erstatte det å få leke- og utforske verden sammen med folk på hans egen alder. Nå er han snart fire år og kommer ofte sliten hjem - men han har kost seg mye også. Alltid noe spennende å fortelle om og han har fått mange gode venner, som blir invitert hjem hit titt og ofte.

Tror man må se an barnet litt og ikke minst barnehagen. Småen går i verdens beste barnehage. Jobbet der litt ved siden av studier som vikar, og jeg ble bare mer positivt overrasket, enn jeg ble som forelder. Håper frøet kommer inn i den barnehagen også, da kan jeg puste ut og slappe av :)
Så flott :) Jeg skulle gjerne vært flue på veggen i guttas bhg:)

Back
Topp