Har du allerede fortalt sjefen ?

Jeg har ikke sagt noe til noen enda. Og venter mest sansynlig til uke 12 hvis ikke jeg blir dårlig før det da. Jeg har ikke en jobb som krever mye tilrettelegging og jeg jobber ikke fulltid heller. Som person er sjefen min skikkelig koselig og det skal nok ikke mangle på klemmer og gratulasjoner når hun får høre nyheten. Men... hun er ikke veldig profesjonell og jeg tror det kan bli mye styr med formalitetene når evt trenger tilrettelegging eller skal ut. I tillegg vet jeg at hun kommer til å bli ekstremt stressa av dette og det har en tendens til å gå utover andre. For hun er veldig avhengig av meg. I hele november var jeg syk (viste seg at jeg hadde stille lungebetennelse), men jeg hadde kun to dager jeg ikke kunne jobbe pga sykdom og 1 eller 2 dager sykt barn hjemme. Men fikk jobbet litt likevel. Hele den måneden enten ringte hun eller hvis vi var på kontoret lurte hun på hvordan det gikk og om jeg var frisk enda. Første gang i mitt liv jeg har hatt dårlig samvittighet for å være syk. Så jaaa... hvordan skal det gå når jeg skal ut i permisjon??
 
Jeg fortalte forrige uke. Hadde tenkt vente til etter UL neste uke, men var sendt ut påmelding til avdelingssamling i mars, og da må jeg jo ha spesialdiett, så da måtte jeg nesten si det.
Men er kun sjefen som vet, de andre får ikke vite på en stund.
 
Ikke dra på møtet alene i hvertfall, ta med deg noen - enten fra fagforeningen eller arbeidsplassen, som kan tale din sak. Syns det er skikkelig dårlig gjort av arbeidsgiver, de får jo alt refundert av nav. Hvis det er ting som fortsatt er farlig men som arbeidsgiver ikke gjør noe med så MÅ jordmor skrive dette. Vil det fortsatt være fare for foster om du jobber gradert? Da kan du jo ikke det i så fall :mad:
Jeg syns det er helt merkelig selv. Jeg har sagt fra begynnelsen av at jeg er åpen for gradert arbeid, men da må de følge alle jordmors krav om tilrettelegging. Det klarer de ikke og det er fortsatt fare for foster med de resterende arbeidsoppgavene. Får håpe det løser seg i dag...
 
Jeg har nettopp startet i ny jobb. Har ikke fortalt noe. Vurdert det i tilfelle jeg blir dårlig, men jeg tør faktisk ikke :( Sjefen er superhyggelig, og tar det sikkert fint, men allikevel stopper det seg..
 
Jeg syns det er helt merkelig selv. Jeg har sagt fra begynnelsen av at jeg er åpen for gradert arbeid, men da må de følge alle jordmors krav om tilrettelegging. Det klarer de ikke og det er fortsatt fare for foster med de resterende arbeidsoppgavene. Får håpe det løser seg i dag...
Jeg tror ikke du skal være bekymret for å ikke få svangerskapspenger dersom jordmor legger vekt på at arbeidsgiver ikke tilrettelegger godt nok. Kanskje dere kan få med i søknaden HVA det er arbeidsgiver ikke tilrettelegger, og så legge fram hvorfor disse arbeidsoppgavene ikke er bra for babyen? Det er jordmor som er fagfolk her, og hennes mening burde veie mer enn arbeidsgiver sin. De som jobber på nav er egentlig ganske ålreit, jeg har trua :) masse lykke til i dag :Heartred
 
Jeg fortalte det til sjefen denne uken, pga at hun ville tilby meg høyere arbeidsstilling, som jeg er positiv til. Valgte å fortelle det, siden jeg har hørt at nattevakter kan være en risiko for spontanabort. Ble dessverre ikke møtt med positivitet slik jeg hadde håpet. Fikk bare høre: «Å, jøje meg!», og så hørte jeg på stemmen hennes at hun virker litt skuffet. Deretter sa hun at det var flere som hadde fått tilbudet, og at det derfor ikke var sikkert at jeg fikk gå opp i stilling. Fikk en sterk følelse om at jeg ikke får stillingen allikevel da, rett og slett på grunn av at jeg har blitt gravid igjen. Måtte felle en tåre etterpå. Kjente at jeg angret en del på at jeg fortalte det. Hadde håpet hun ville gratulerer. Det er ikke gøy å føle seg som en byrde på jobb fordi man er gravid.

Kan man ikke rapportere sånt for diskriminering? Hvis graviditet er eneste grunnen til at du ikke får stillingen. Da diskriminerer de jo. Problemet er å bevise at det er grunnen...
 
Er ikke fagorganisert pr. dags dato, men vurderer sterkt å melde meg inn i Handel og Kontor og be om rådgivning. Mannen min blir med på møte heldigvis. Han er like opprørt og sint.

Om du ikke er fagorganisert kan du også benytte deg av verneombud, de er en nøytral tredjepart og skal stille opp for deg!
 
Ettersom det er prøverør og jeg måtte be om fri en del til det vet han om det. Hadde det ikke vært for det ville jeg nok ikke sagt noe. Sist sa jeg ikke noe før uke 16-17 tror jeg, ikke lenge før ordinær ul i alle fall
 
Er ikke fagorganisert pr. dags dato, men vurderer sterkt å melde meg inn i Handel og Kontor og be om rådgivning. Mannen min blir med på møte heldigvis. Han er like opprørt og sint.
Vær obs på at de har karens tid og vil derfor ikke ta noen sak fra deg før det har gått så og så lang tid...
 
Kan jeg spørre om hva jordmorens krav har å si? Ikke hørt om noe slikt før.
 
Kan man ikke rapportere sånt for diskriminering? Hvis graviditet er eneste grunnen til at du ikke får stillingen. Da diskriminerer de jo. Problemet er å bevise at det er grunnen...
Det tenkte jeg også. Hvis hun ville tilby en stilling så har man vel egentlig fått den, for så å si at det ikke er sikkert likevel når man forteller at man er gravid. Syns det er dårlig :/
 
Jeg syns det er helt merkelig selv. Jeg har sagt fra begynnelsen av at jeg er åpen for gradert arbeid, men da må de følge alle jordmors krav om tilrettelegging. Det klarer de ikke og det er fortsatt fare for foster med de resterende arbeidsoppgavene. Får håpe det løser seg i dag...
Hvordan har det gått i dag?
 
Hvordan har det gått i dag?
SEIER! :dance011
Vi fikk de til å endre tilbakemeldingen på skjema :happy: så nå står det at de ikke klarer å tilrettelegge tilstrekkelig for meg. Så nå kan jeg endelig sende inn skjema til Nav.

Da er det bare å krysse fingrene for at Nav godkjenner søknaden og kan innvilge svangerskapspenger ;)
 
Kan jeg spørre om hva jordmorens krav har å si? Ikke hørt om noe slikt før.
Jordmor eller lege setter krav for hva som må tilrettelegges på arbeidsplassen hvis arbeidsplassen potensielt er farlig for fostret. Hvis arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge eller omplassere og den gravide er frisk kan man søke om svangerskapspenger. Det er også mulig med gradert svangerskapspenger.
 
SEIER! :dance011
Vi fikk de til å endre tilbakemeldingen på skjema :happy: så nå står det at de ikke klarer å tilrettelegge tilstrekkelig for meg. Så nå kan jeg endelig sende inn skjema til Nav.

Da er det bare å krysse fingrene for at Nav godkjenner søknaden og kan innvilge svangerskapspenger ;)
Åååå så bra å lese :happy: da er jeg ganske sikker på at du får det innvilget, de pleier å ikke å sette seg opp mot jordmor :)
 
Snakka med sjefen i dag, hadde tenkt å vente denne gangen, men er så ufattelig kvalm og svimmel, så jeg tenkte det var best å si fra. Pluss at jeg vet at hun jobber mye med kabalen om hvilken avd vi skal jobbe på til høsten (bhg), så greit at hun vet om det.
 
Jeg måtte si ifra med en gang fordi jeg jobber med fosterskadelige substanser. Var ikke veldig komfortabel med det siden jeg fant ut at jeg var gravid halvannen uke etter at jeg begynte i ny jobb :bag: Heldigvis har både sjefen og alle de andre på jobb tatt det suuuperkult! De er så søte og støttende at jeg blir rørt ❤️❤️ Det hjelper også at det er flere på arbeidsplassen som har vært i samme båt (prøverør, klaffer overraskende kjapt på nr 2 osv), så har møtt maks forståelse :)
 
Kan man ikke rapportere sånt for diskriminering? Hvis graviditet er eneste grunnen til at du ikke får stillingen. Da diskriminerer de jo. Problemet er å bevise at det er grunnen...

Ja, hun hadde nesten muntlig gitt meg inntrykk av at jeg fikk jobben rett før jeg fortalte det.
Hvis jeg virkelig ikke får den, så skal jeg tenke meg nøye gjennom for hva jeg gjør. Som en annen også har sagt kan det være vanskelig å bevise det. Må høre litt. Vurderer å ta en prat med henne og høre hva hun tenker om saken selv.
Takk for svar foresten.
 
Back
Topp