Har deres barn tannstein ?

Snoflak

Elsker forumet
Mie har tannstein... Hennes pappa har tatt dette opp sikkert 1000 ganger og ringte nå og sa han skulle ringe tannlegen på mandag så han kunne ta henne dit å få det bort.. Jenta har akkurat blitt 3 år stakkars... jeg trodde barna har en tannlegekontroll rundt 3-4 års stadiet og kan ikke skjønne at man skal haste ett så lite barn til tannlegen for noe slikt.. vi pusser tennene hennes hver morgen og kveld, hun fikk denne tannsteinen da hun var mindre når hun fikk flaske i sengen om kveldene

Ja. Har og en gutt som ble 3 i februar som har endel tannsten nede. Er arvelig belasta fra faren som har endel også. Ikke hørt noe om tannlegekontroll her enda, tenkte å ringe de til høsten om det ikke kommer brev.

Det er ikke barnebelegg da? Begge mine barn har det :)

Nesing : det syntes jeg høres veldig overdrevent ut.. jeg snakket med en venninde som er lege nå nettopp, hun sa det var veldig normalt da barna får melk så lenge og at det går utover tennene... hun sa at der ikke kommer hull av tannsteinen og at man heller ikke får tannkjøttbetennelse så lenge tennene blir pusset hver dag og det blir dem . Hun sa hun ikke så noen grunn til å dra mie med til tannlegen før 3 års kontrollen... Og jeg syntes også selv at det er litt drøyt å dra med ei jente som nettopp ble 3 år til tannlegen, jeg vet jo at vi kommer til å måtte holde henne fast i den stolen, det får jeg vondt i magen av bare ved tanken... Jeg hadde selv masse tannstein som liten.

TIl dere andre, takk for svar :) Jeg ville bare høre om hun var den eneste.. hennes far virker besatt på dette å har snakket om hull i tenner og tannlegebesøk helt siden før hun i det hele tatt hadde fått tenner.. han mener at så lenge man pusser tenner hver dag får man ikke hull... selv pusser jeg tenner hver dag og jeg har hatt mange hull oppover jeg... Han maser enormt ang dette og jeg skulle selvfølgelig ønske hun ikke hadde tannstein eller belegg eller hva enn det er den svarte tynne kanten hun har midt på tennene men jeg har faktisk lite lust å dra en så liten jente med til tannlegen.. selv har jeg skrekk for tannlege og føler jeg ikke gjør hennes tannlege inntrykk bedre ved å dra henne med for tidlig..

Min 3 åring har tannsten på fortennene nede.
På tannlegesjekken fikk de fjernet mye og fikk beskjed om å komme tilbake om
det ble mye tannsten igjen, de får jo ikke ny tannlegetime før de blir 5 år.
Vi har begynt og bruke tanntråd på tennene nede, han har god mellomrom så
det var bra sa de.

De skal jo dit når de blir 3 år så hvorfor ikke bare bestille en time så de kan få sett på dette.

enig me nesing her! og vil du at ungen din ska få tannlege skrekk for at du har d? syns d e bedre å ta turen t tannlegen ein gang for mye for helså si skyld! alt aent ennvann som drikkes på kveld/nattestid e skadelig for tennene, melke sukker , syre fra jus, sukker fra saft osv lage dårlige tenner! viktig me god tannhelse fra tennene komme frem! syns d e bra av samboeren din å prata om tannhelse og tannlege t jentå dåkkas, så hu lere koss hu ska ska kunna passe på tennene sine som hu ska ha resten av sitt liv og og uansett så e d svært lite som blir gjort v første tannlege undersøkelse enn å blir kjent me rommet,utstyret og tannlegen og d blir gjort i en form av leke mellom barn og tannlege! og hvis du isje kan fordra tannleegen så kan pappaen ta ungen me seg!

tannstein  kan gjør at d blir hull og værste fall råtne tenner!! isje noe fint å se på!

Barnet mitt har barnebelegg.
Har vært i kontakt med tannlege flere ganger, men de gjør ingenting med det før tidligst når barnet er 3 år.
Det som skrives over her om at barnet lettere får hull av barnebelegg stemmer ikke med det jeg har fått opplyst av ulike tannleger. Det kommer av enzymer i spyttet, og erfaring viser at barna som har dette i barndommen faktisk ofte får sterkere tenner med mindre hull senere i livet.
Men fint er det jo ikke!

Back
Topp