Har deres barn oppgaver hjemme?

Happygirl84

Forumet er livet
VIP
Lurer på å sette i gang med skjema med oppgaver til 9 og 5åringen her hjemme..

Har deres dette?
Hvor gamle er det?
Hva slags oppgaver?
Hvor mye for hver oppgave?

Nei jeg har ikke noe slikt hjemme. Her må hun hjelpe til med de oppgavene jeg gir henne, men hun har og noen oppgaver som hun bare må gjøre uten og bli bedt om. Slik som å rydde av bordet etter middag, gi pus vann og mat, legge klærne sine i skapet, rydde opp etter seg selv og henge jakke/dress på plass og legge luer og slikt der det hører hjemme. Hun hjelper godt til hjemme noen ganger på eget initiativ og andre ganger fordi jeg spør. Hun er forresten 8 år.

Eldste her har i oppgave å rydde rommet sitt 1 gang i uka så jeg får støvsugd og vasket :) 2åringer har ingen oppgaver ennå, men hu hjelper meg noen ganger med å rydde ut av oppvaskmaskina :)

Vi har lappelek. Oppgaver er skrevet på lapper tilpasset barnas alder. Noen er farget rødt, og disse MÅ trekkes først. For hver lapp tjener de 2 kroner, og de kan tilsammen tjene 20 kroner.

Oppgaver til 5 åringen er blant annet:
* koste i alle kanter og hjørner
*plukke opp og rydde vekk alle leker
* ta alle skitne kopper og fat til kjøkkenet
*rydde alle sko i gangen
* rydde og re opp sengen
*sjekke at skuffen på badet har minst ett helt antrekk
* brette klærne på tørkrstativet
*rydde under bordet
*vaske utenpå skapene på kjøkkenet
*vaske vasken på badet

8 åringen har:
* plukke opp og rydde vekk klær fra gulvet
*støvsuge gulvet
*rydde og re sengen
* sjekke skuffen på badet
*rydde gangen
* gjøre sofaen fin
* rydde skolesekken
* tømme bestikkskuffen
* rydde i bokhyllen
* brette melkekartonger

Jeg hjelper dem selvsagt der det trengs, samtidig som jeg har egne oppgaver. Tilsammen bruker vi 1 time på ryddeleken, samtidig som vi hører på nrk super radioen =)

Eldste er 7 og må rydde etter seg selv når han har lekt, holde orden på rommet sitt hver dag før leggetid, rydde av etter middag, hjelpe til med middagen innimellom, gå ut med søpla når jeg ber han om det, holde orden i skolesekken sin og ta fram matboks og drikkeflaske når han kommer hjem. Og så panter han flasker - han får da pengene for de.

hun må rydde lekene sine og er med å rydder av bordet å dekker bordet, dert er nok for henne enda :)

hun er bare 6mnd, men hun kommer til å få oppgaver så fort hun er stor nok :) fks rydde opp etter lek og hjelpe til å dekke på og av bordet

4 åringen rydder opp etter seg selv bare foreløpig. Kanskje vi får utvide litt mer...

Min er snart fem, begynt med ukelønn nå.
Hun har et skjema som hun setter strek på når oppgaven er gjort. Oppgavene er:

Re opp senga.
Dekke på bordet.
Kaste søppel.
Tørke støv.
Rydde rommet.
Hjelpe til med oppvaskmaskinen.

Hun syns det er kjempestas!

Har ikke noe fast! Men hun er veldig flink til og hjelpe når jeg ber om det.

Og begge barna må rydde rommene sine før leggetid, dersom lekene flyter rundt!

Her er eldstemann tre år og han har ikke noen faste arbeidsoppgaver, men han elsker å hjelpe til, så han pleier å dekke på bordet, hjelpe meg å bære av etter maten, rydder på plass rent tøy som vi (jeg) har brettet og henter ting til oss :) Ellers er det en husregel at vi rydder etter oss, så han må rydde leker i stua og på rommet før leggetid.

Back
Topp