Har dere vaksinert dere mot

Appelsinpiken83

Forelsket i forumet
Sommerfuglene <3
influensa?
Legen min rådet meg til det, men er litt skeptisk.
Hvorfor har du gjort/eller ikke gjort det?

Jeg har ikke vaksinert meg mot det og kommer heller ikke til å gjøre det. Jeg har ikke blitt anbefalt det i noen av mine svangerskap. Ble anbefalt vaksine mot svineinfluensa da jeg gikk med eldste. Tok den, dog med en liten bismak, men det har nå gått bra.

Hvorfor anbefalte han det? Er det farlig om vi får det?

Forskning viser at det er større fare for dødfødsel og andre komplikasjoner hvis mor har hatt influensa i svangerskapet. Ble ikke anbefalt i mitt forrige sv.skap jeg heller, men det var på en annen tid av året.
Helsemyndighetene anbefaler gravide å ta vaksinen.
Hmm...

Min lege nevnte det som en mulighet. Jeg vil ikke, selv om man er i risikogruppe som gravid. Er generelt for vaksiner, men føler det er så mye tull rundt influensavaksinene... De er ikke like lenge prøvd ut som feks de vaksinene som inngår i vanlig vaksinasjonsprogram.

Vaksinerte meg mot svineinfluensa sist jeg var gravid! Angrer meg! Skadevirkningene kan jo komme etter flere år sånn jeg har skjønt så huff... Ikke igjen!

Influensavaksinen og svineinfluensa vaksinen er ikke de samme... influensavaksinen er nok forsket mer på en svineinfluensavaksinen...
Jeg blir anbefalte det av gynekolog NRK jeg var inne for sjekk etter sa.. så at hvis jeg skulle bli gravid igjen og få influensa er sjansene større for å miste igjen...

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Men etter hva jeg har skjønt har alle influensavaksinene kortere utprøvingstid fordi det hele tiden kommer nye typer influensa med litt eller mye forandring fra tidligere år. I og med at det er ny influensaepidemi stadig vekk, er det også naturlig at utprøvingstiden blir for nye vaksiner blir kort. Alle komponentene skiftes jo sikkert ikke ut, men jeg føler meg uansett ikke trygg på å skulle ta disse vaksinene. Det er selvsagt en risk begge veier....og en avveining man må ta selv, om man skal ta vaksine eller ikke. Jobber man steder med mye nærkontakt med sykdom (feks. helsevesen eller barnehage...) er det jo også større risiko for å bli smittet. Om man blir syk som gravid, er blir man ofte mye sykere enn om man ikke er gravid, og man kan evt miste. Helt trygg ville jeg ikke følt meg uansett mht dette valget.

:( huff da :( jeg hadde nettop influensa. :/ gikk ikke til legen eller noe. Går jo over av seg selv. Men har aldri tenkt tanken på vaksine.

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg er veldig i tvil mtp hva jeg vil gjøre.. Jobber jo ikke og er bare hjemme, har ingen bhg barn og pleier heller ikke å få influensa (kun forkjølelse). Tok heller ikke svineinfluensavaksina når den herja.
Hmm

Vaksinerer meg ikke. Tar heller andre forhåndsregler som å holde en god håndhygiene, la være å gå oppi folk som er syke, ta vitaminer og spise sunt :-)

.. er sjeldent syk og har aldri hatt influensa. Så satser på at det holder seg slik en stund til :-)

Det er jo det generelle rådet, men jeg (og legen min) har en sinn skepsis til å putte ting unødig inn i kroppen mens man er gravid, så jeg kommer til å droppe det....

Back
Topp