Har dere vært hos lege?

linlin

Betatt av forumet
Etter alle mine utregninger har jeg termin 11.Februar.Har ikke vært hos doktor for å få bekreftet svangerskapet.Når bør jeg det?Jeg er også rh-,bør jeg gå ekstra tidlig da,eller er det lenge til kroppen ev.danner antistoffer..?

Jeg gikk på tirdag i forrige uke.Er i dag 6+6.Men du velger selv.Jeg personlig klarte ikke å vente[:)]

Hei!
Jeg har ikke vært hos legen ennå, tar det litt rolig i forhold til det... Har planer om å bestille en time ca i uke 10 eller noe sånt.

Angående rh-, så mener jeg at du ikke danner antistoffer så tidlig. Det vanligste er å bli immunisert ved fødselen, når noe fosterblod kan passere over til mor. Så med mindre du har vært gravid før (fødsel, evt abortert), er det nok liten fare for at du danner antistoffer med det aller første!

Jeg var hos lege nå nettopp. I slutten av 7.uke.

Legen min begynte nemlig på feire denne uken, og jeg ville gjerne ha en kontroll før ferien. Men det har skjedd forandringer her siden sist jeg var gravid, for nå skal jeg ikke tilbake før i uke 24.

Jeg skal til legen i morgen, 8 uker. Mest fordi jeg er i så dårlig form, sjekke at ingenting mangler meg mer som. Forrige svangerskap var jeg ikke til lege før i uke 12.

ORIGINAL: bagheera

jeg var for en uke siden, men dette pga jeg ville snakke med legen om oppfølging pga alt som skjedde sist gang[:)]
legen ville jeg skulle ta en test til bare for å bekrefte svangerskapet, så tok jeg blodprøver.

Får jeg spørre deg om hva som skjedde sist gang?

jeg skal til legen 19. juli, da er jeg 10 uker på vei... var legen som satte opp timen til meg..

Sist jeg var gravid gikk jeg til legen i uke 5, pga store smerter, hun sa at det er stor mulighet å få SA første gang, så hun kunne ikke hjelpe meg med noe. Så nå tør jeg ikke gå dit, vil helt ikke høre slikt igjen. Venter til uke 10 eller 12, tror jeg, og kanskje bytter lege.

Hei! Jeg er ny her, testet positivt 2 ganger så jeg regner med at den holder. Første gang, så jeg synes det er ganske skremmende. Har ikke vært hos lege enda, og er veldig usikker på hvordan jeg skal gå frem. Har aldri vært til fastlegen min, så han vil jeg helst ikke bruke. Vurderer privatlegen som jeg vanligvis bruker, men det kan jo bli veldig dyrt etterhvert da. Bruker alle her fastlegen sin? Eller helsestasjon?
Jeg har jo tusen spørsmål som surrer rundt her da... :-)

Jeg går til fastlegen min, det er han jeg bruker vanligvis. Og så lenge jeg er gravis så er jo konsultasjoner gratis, men det er kanskje ikke slik med en privat lege.

Slenger meg inn her, mitt tredje svangerskap, jeg 6+6 i dag så jeg ringte doktoren i går men hun vil ikke at jeg skulle komme før 1 aug så da er jeg vel 11 uker på vei. Tror det er viktig at du får ett godt forhold til doktoren du skal gå til....

Jeg ringte helsestasjonen på mandag, men der skulle jordmor på ferie til midten av august, så jeg fikk beskjed om å bestille time hos vanlig lege og ta første kontrollen der. Så gjorde jeg det, var hos legen i går og forventet meg...tja, vet ikke helt, noe ihvertfall. Ikkeno' fikk jeg. Ikke tok hun undersøkelse (selv om det er over 3 år siden siste gyn.undersøkelse), ikke blodprøve, ikke fylte vi ut helsekort, ikke engang en graviditetstest fikk jeg. Hun bare snakket i vei om at om ting gikk galt så var det ikke min feil, og jeg kunne ikke gjøre noe med det nå uansett. Jeg måtte ta dette med helsestasjonen, mente hun. De pleide å avfeie gravide i de første ukene for å få bedre tid til de som var "sikre", og hun var veldig bestemt på det at jeg måtte dit for å få kontrollene jeg hadde krav på. Det var ikke noe hun kunne gjøre for meg på et så tidlig tidspunkt. Var så skuffa at jeg nesten begynte å grine jeg. Hun kunne vel da i det minste bekrefta graviditeten. Men telefonen hennes ringte hele tiden og hun var så opptatt med å bestille ferietur, så jeg følte meg bare i veien der jeg satt.

Det er så kjipt fordi det er min første, og jeg har ingen rundt meg som har erfaring med dette...men jeg venter da til jordmor har kommet tilbake igjen og tar det fra der. Da har jeg vel gått over 12 uker, men hun mente at det ikke var noe problem. Noe jeg synes er litt merkelig, men hun er jo lege så...
Lurer på om jeg overreagerer eller om det er helt vanlig å få den beskjeden...?

æ dro til legen ganske tili..æ va sikker på at æ hadde ekstemt me spysjuka,men d va d jo ikje[:D]
men d e jo veldi betryggende å godt å ha vært hos legen å få snakka litt:)
lykke til foressten[:)]

Jeg har opplevd akkurat det samme med legen min. Hun sa og at det ikke var mulig å se noe og tiden kommer til å vise, og at 50 % har sa. Nå har jeg byttet lege. Skal til den nye 19 juli, får håpe at han er flinkere.

Drar du til privatlege da, eller hvordan går du frem? Hører på anbefalinger? Føler meg så lost, har liksom alltid brukt en bestemt lege og blir skikkelig satt ut når hun ikke vil/kan hjelpe.

hei!!jeg har heller ikke vært hos noen lege og har ikke planer om d med d første heller...hadde en sa får 2år siden...da va ho skikkelig kald..sa bare at d skjedde meste parten av alle 1 gangs fødende...d var trøsten æ fikk...så nå har æ bare gått til gynekologen min,har vært der hver uke nå i 4uker,og alt er bra med våres spire[:D]er 7+3[:)]
lykke til med valgene deres og håper legene skjerper seg ja.....
klem,smyga.

Jeg hadde nok villa bytta fast lege, det kan du selv gjøre på nette, fastlege.no eller noe i den dur....
Ingen har rett til å behandle deg sånn, å når det er første gangen blir man litt ekstra utrygg, jeg skal ha mitt tredje barn men har alikevel mange spørsmål, skulle egentlig ikke til doktor før 1,aug men fikk sterke smerter å var der i går.... Du skal faktisk føle deg veldig spessiell når du går gravid.... Lykke til...

Fastlegen min har ferie, kjem tilbake om 4 veker. Då er eg 12 veker på vei. Er litt usikker, men trur det er tidsnok...? Eg tek Folat, noko meir eg burde ha i meg..? Vitaminar..? [8|]

Back
Topp