Har dere tips? :)

M

mrspurple

Guest
Sniker litt :)
Venter smått i februar, og lurer på om dere har tips til forskjellige ting som må/bør has i hus til årstiden? Har ei fra før men hun ble født sommeren ;)

-klær? Trengs mye ekstra av ting mtp kulde og diverse?
-lue? Sover de nyfødte med tynn lue om natta siden det er kaldt? Har hørt om det men aner ikke om det stemmer :)
-noe man bør tenke på mtp i stua til hverdags? F.eks. Tepper, er det nødvendig eller holder det med lammeskinn og dyne når vi legger h*n ned i vuggen?
-i bilen, er det et must med kjørepose, eller er det nok med typisk ull og heldress?

Kommer ikke på mer å spørre om, men om dere har noen innslag på hva man absolutt burde tenke på å ha i hus/bil så blir jeg kjempe glad for tips :D
 
Skal vi seee...

- i begynnelsen brukte vi i all hovedsak ull på småtten. Strømpiser er mer praktisk enn tights og sokker (synes jeg, men det er smak og behag)
- jeg strikket helseteppe i ull, og det ble veldig godt brukt. Hvis jeg hadde visst det hadde jeg strikket to. :)
- Vi hadde ikke pose i bilstolen, men hadde kjøpt det hvis jeg skulle fått en vinterbaby til. Mye mer praktisk enn å drive og kle av og på ørten små klesplagg.
- Nyfødte bør ikke ha på lue om natten, siden de kvitter seg med overskuddsvarme gjennom hodet. Bedre å lukke vinduer og ha på varme nok til en behagelig sovetemperatur. :)
- Bæresjal er kjekt å ha hvis man får en baby som sliter med magen sin, eller bare trenger mye kos.

Og så må jeg legge til; man trenger ikke så mye klær som man tror! Halvparten av det mine har hatt, har aldri blitt brukt, og eldste var gulpebarn.

Hvilket minner meg på at gulpekluter får man sjelden nok av! Vi bruker "brettebleier" fra SparKjøp, slike store flanellskluter. Har minst to stykker med meg til enhver tid fortsatt.

Gratulerer, og lykke til! Det er en veldig fin tid å få baby på. :)
 
Vi kjøpte pose når lille var 1 mnd ca, veldig praktisk, mye lettere enn å kle av og på hele tiden. Vi hadde også mye ull, og strømpebukser, liker det bedre enn tights og sokker.
Vi brukte lammeskinn i vugga :)
Gratulerer så mye med den lille :)

*Emma020213*
*på app'n*
 
Vi brukte ullbodyer og ull strømpiser. I bil fleece eller ulldress utenpå. Lammeskinn og dyne/helseteppe i ull i vuggen inne. Helseteppene i ull er helt fantastiske. Har strikket to og fått to. Bruker de sommer som vinter.
 
Tusen tAkk for svar :D hjelper mye å vite hva som trengs! Og takk for gratulasjon :)
 
Sniker litt :)
Venter smått i februar, og lurer på om dere har tips til forskjellige ting som må/bør has i hus til årstiden? Har ei fra før men hun ble født sommeren ;)

-klær? Trengs mye ekstra av ting mtp kulde og diverse?
-lue? Sover de nyfødte med tynn lue om natta siden det er kaldt? Har hørt om det men aner ikke om det stemmer :)
-noe man bør tenke på mtp i stua til hverdags? F.eks. Tepper, er det nødvendig eller holder det med lammeskinn og dyne når vi legger h*n ned i vuggen?
-i bilen, er det et must med kjørepose, eller er det nok med typisk ull og heldress?

Kommer ikke på mer å spørre om, men om dere har noen innslag på hva man absolutt burde tenke på å ha i hus/bil så blir jeg kjempe glad for tips :D
Det kommer jo også an på hvor du bor i landet - om dere har -35 grader eller +2 grader som normaltemp på vinteren ;) jeg bor sør på vestlandet, nærmere bestemt Jæren, og vi kledde mye i tynne ullklær eller dress/body og sparkebukse i bomull. Hadde kjørepose fra kappahl i bilstolen (str 56) i fleeze og bomullstoff. Da hun vokste ut av posen hadde vi hel strikka ulldress på i bilen frem til varmen kom.

I vogna hadde vi voksipose, og da hadde hun på enten ullklær eller bomullsklær, strikket ulljakke, strikket ullsokker og lue(foret med ull), og votter. Så ull fra topp til tå når vi var ute! Etterhvert ble det bomull med ulljakke og sokker, og så bare body tilslutt...

Vi hadde ikke lue på inne nei, da sov hun enten i vogga på skinnfell med dyne over seg, eller på sofaen innetullet i strikket ullteppe. Hun lå på ullteppet når hun var våken også. Etterhvert lå hun på babygymmen, og så brukte vi babygymteppet som leketeppe når hun snudde seg.

Om du skal kjøpe ull anbefaler jeg å kjøpe str 56. Hvertfall om du kjøper joha ull. Da kan du brette litt opp i starten, men til gjengjeld kan du bruke det hele sesongen. Nå er jenta mi egentlig på 68/74 men ullbody og bukse i 56 og 62 passer enda og har vært i bruk siden hun ble født. Kan også anbefale tynn ulldress fra janus, herlig å ha inne om det er litt kaldt, eller i vogna.

Gratulerer :) og lykke til!
 
Back
Topp