Har dere tenkt på permisjonen?

Her er også planen å være hjemme i ett år og kanskje til barnehagestart, så kan faren ha gradert permisjon når barnehagen har begynt :)

Jeg tar hele fellesperioden, mulig behov for noe ulønnet permisjon for å holde helt til bhg start. Mannen får 15 uker, 5 flere enn sist, og han synes 10 uker var uutholdelig lenge. Han jobber turnus, så har masse tid sammen uansett, men sist hadde vi et barn som sov veldig dårlig og lite, mye gråt og slit, og det var ganske tøft for begge, men verst for han uten pupp. Satser alt på fullamming til 6 mnd og så baby led weaning som sist, og da er det ikke aktuelt å gå tilbake i jobb før en gang etter 8 mnd.

Her blir det nok 100% dekning og jeg tar hele fellesperioden! Er slik vi har det med sønnen vår nå også! Mannen er på sin andre permisjonsuke:hilarious: jeg hadde halvannen måned perm uten lønn nå, og jeg tviler på at det blir det med spiren i magen! Blir veldig dyrt!!

Jeg er også lærer! Jeg tar min del, og fellesdelen. Tenker at feriepengene kommer i juni, så da tar jeg ulønnet perm den måneden, slik at jeg kan være hjemme tilsammen åtte eller ni måneder. Har vært det med begge de to eldste. Jeg synes det er for tidlig å begynne å jobbe igjen etter bare 7 måneder.
Lærer her også. Har egentlig ikke sjenket det en tanke, annet enn at jeg vet at mannen vil nok være en del hjemme han også. Vi har ingen erfaringer å se tilbake på heller. Det kan jo hende jeg syns det er dau-kjedelig å gå hjemme i månedsvis også.

Min kjæreste er selvstendig næringsdrivende og kan egentlig ikke ha permisjon. Hvis han tar permisjon kan hele firmaet gå under.. han er syvende generasjon. Går det an å søke om å få ta en del av fars kvote?

Min kjæreste er selvstendig næringsdrivende og kan egentlig ikke ha permisjon. Hvis han tar permisjon kan hele firmaet gå under.. han er syvende generasjon. Går det an å søke om å få ta en del av fars kvote?

Desverre, det tror jeg er veldig lite sannsynlig at dere får:( de er veeldig strenge på det! Slik jeg forsto det når jeg søkte ifjor så er det nesten utelukkende at man får ta over bare ved sykdom som gjør at far ikke er i stand til å ta seg av barnet! Og samme andre veien!

Desverre, det tror jeg er veldig lite sannsynlig at dere får:( de er veeldig strenge på det! Slik jeg forsto det når jeg søkte ifjor så er det nesten utelukkende at man får ta over bare ved sykdom som gjør at far ikke er i stand til å ta seg av barnet! Og samme andre veien!
Hm.. kjedelig da :( han eier firmaet og har 15 ansatte tilsammen. Det fungerer liksom ikke uten han..

Hm.. kjedelig da :( han eier firmaet og har 15 ansatte tilsammen. Det fungerer liksom ikke uten han..

Jepp! Dette som virkelig er problemet med dagens permisjonsordning, lite rom for at hver enkelt familie kan velge det som passer dem selv best! Jeg er for en liten del som bør være øremerket far, for i mange tilfeller så hadde de nok endt opp med lite ifht mor! Men 15 og 19 uker som er ved dagens ordning er sykt! Familer burde fått tillit til å velge dette selv!

Vi er i samme situasjon. Med førstefødte hadde han permisjon en dag i uka hele første barnehageåret til mini, men mini måtte være med på jobb (bonde, brøyting på vinter og leiekjøring på sommer). Det gikk veldig fint, og vi kommer til å gjøre det med nestemann også, men det krever at barnet har sluttet med pupp og har fått inn litt rutiner. Her kunne jeg godt tatt hele permisjonen. Hele permisjonssystemet er helt bak mål spør du meg, det skulle vært opp til hver familie å skreddersy permisjonen sin:)

Her tar jeg hele fellesperioden og forlenger med 5 uker ferie. Så tar pappan resten.

Vi vurderer om vi skal ha 80% eller 100% gradering. Sist gang hadde vi 80% og syns det fungerte utrolig bra, men siden den gang har jo permisjonen endret seg litt. 19 uker til meg, med 80% av min lønn, er litt mer merkbart enn de 10 ukene på 80% lønn vi hadde sist. Men det fungerte så bra med 80% sist at vi gjerne vil gjøre det igjen. Med 19 uker fedrekvote så kommer nok ikke jeg til å ta mer enn det jeg "må".

Jeg tar nok hele fellesperioden, plus ulønnet hvis vi trenger det. Men vi har snakket om at vi skal sette av litt ekstra penger til pensjonssparing for meg hvis jeg tar ulønnet permisjon.

Back
Topp