Har dere tenkt på permisjonen?

Bondemama

Forelsket i forumet
Hvordan tenker dere på å fordele den? Hvilken tanker har dere rundt det?

Litt bittersweet for min del. Jeg er selvstendig næringsdrivende bonde, så det blir bare 6 uker med engangstønad, så skal jeg ut i jobb på gården som vanlig. Vi tapte uhorvelig mye penger forrige gang, da vi ikke fikk dekket nok til å lønne avløser fulltid, men fikk en dagsats til avløser (som dekket ikke engang 1/8..) så vi måtte lønne selv utenom. Så denne gangen blir det bare engangstønad på meg for de 6 ukene, så får far sin del av permisjonen hjemme og resten ulønnet frem til bhg start ved 18 mnd. Heldigvis så kan babyen være med på mye av det jeg gjør på gården med litt tilpassing, som vi har måtte gjort med de andre :) Tenker også at babyen er heldig som da får mye tid med far. Far er veldig hands on far, som har gjort at barna foretrekker han like mye som meg, selv fra spedbarnstiden.

Vi snakket så vidt om det i går, men har absolutt ingen plan klar... Mannen har mulighet til å jobbe litt fleksibelt, men jeg er lærer og bør jo ha litt kontinuitet i det jeg driver med:p Men jeg er veldig villig til å dele permisjonstiden:) Tenker at vi får snakke mer om det etter vi har snakket med arbeidsgiverne våre.

Vi har snakket litt om det, men hvordan vi fordeler har ikke bestemt oss for enda. Første gangen tok jeg hele fellesperioden og andre gangen tok han den (siden jeg var student), men denne gangen tror jeg det blir en eller annen deling. :)

Mannen min vil ha halvparten av permisjonen, og jeg er enig. Men om vi får det til i praksis er litt usikkert, også fordi amming er viktig for oss.

Jeg blir å ta hele fellesdelen. Jeg går rett fra årsvikariat til permisjon, så jeg må finne ny jobb ila perioden. Regner med å begynne da 1.8.2020, jobber i bhg. Så det blir å ta noe ulønnet permisjon..

Tenker så det knaker.
Har vært hjemme med førstemann med kontantstøtte frem til nå. Jobbet litt i pappapermen, men jeg sa opp min gamle stilling og har vært hjemme 100% fra januar. Nå har mini akkurat begynt i bhg, jeg søkte på et studie men fant ut for noen uker siden at jeg ikke kom inn :sorry: så nå står jeg her da!
Hadde forberedt meg på å tilbake på skolebenken. Men må nok ut å søke jobb... :happy: håper jo bare inderlig jeg rekker å opparbeide meg foreldrepenger :oops:

Er alene, så om dette går veien tar jeg selvsagt da hele permisjonen. Og så er det vel ikke realistisk med bhg før august 2021, så blir i så fall en del ulønnet perm også...

Sniker fra mars.

Dette er foreløpig plan for oss. Mest sannsynlig barnehageoppstart i mai hvis vi får plass. Ellers får vi finne på noe annet, har ikke råd til mer ulønnet ihvertfall.

Vedlegg

• 20190812_181753-1653x1426.jpg
    20190812_181753-1653x1426.jpg
    40 KB · Visninger: 54
Vi snakket så vidt om det i går, men har absolutt ingen plan klar... Mannen har mulighet til å jobbe litt fleksibelt, men jeg er lærer og bør jo ha litt kontinuitet i det jeg driver med:p Men jeg er veldig villig til å dele permisjonstiden:) Tenker at vi får snakke mer om det etter vi har snakket med arbeidsgiverne våre.
Jeg er også lærer! Jeg tar min del, og fellesdelen. Tenker at feriepengene kommer i juni, så da tar jeg ulønnet perm den måneden, slik at jeg kan være hjemme tilsammen åtte eller ni måneder. Har vært det med begge de to eldste. Jeg synes det er for tidlig å begynne å jobbe igjen etter bare 7 måneder.

Han tjener over 6G, så vi tror vi taper endel på hans permisjon. Derfor tar jeg alt jeg kan, pluss ulønnet permisjon etterpå, mens han tar det jeg ikke kan. Strengt tatt glad for å få muligheten, men fnyser litt av regjeringens påstand om tredeling for likestilling. Ettersom menn statsistisk sett tjener mer enn kvinner kunne de heller fjerne taket slik at mange ikke tapte økonomisk på å dele.

Orker nesten ikke tanken enda en gango_O begge mine forrige var født juli/august. Så alt gikk på skinner, pluss at det ikke var noe stress med jobb samt permisjonstid. Nå er jeg spent på hvordan det skal gå opp i opp med bhg osv..

Han tjener over 6G, så vi tror vi taper endel på hans permisjon. Derfor tar jeg alt jeg kan, pluss ulønnet permisjon etterpå, mens han tar det jeg ikke kan. Strengt tatt glad for å få muligheten, men fnyser litt av regjeringens påstand om tredeling for likestilling. Ettersom menn statsistisk sett tjener mer enn kvinner kunne de heller fjerne taket slik at mange ikke tapte økonomisk på å dele.
Mange arbeidsgivere betaler diffen, men det har dere kanskje allerede sjekket.

Vi har lyst til å dele likt. Begge har fleksible arbeidsgivere, så håper at det kan fungere. Men det er jo litt vanskelig å si allerede nå. Dessuten er det barn nr 1 for begge, så vi aner jo strengt tatt ikke hva vi går til :happy090

Min arbeidsgiver betaler det som NAV ikke dekker. Har dere sjekket om det også gjelder for din mann? Det et ikke uvanlig i bedrifter som er private og hvor mange har «høye» lønninger :)

Sniker fra mars.

Dette er foreløpig plan for oss. Mest sannsynlig barnehageoppstart i mai hvis vi får plass. Ellers får vi finne på noe annet, har ikke råd til mer ulønnet ihvertfall.
Er dette en app eller noe? Så ut som en fin liten sak som kan brukes på å regne :)

Jeg skal ta hele fellesn hvertfall så tar jeg deretter ulønnet fram til faren tar sine 15 uker. Slik at det går med bh start aug 2021. Syns det er gull verdt å lillen hjem fram til da. Å jeg har ingen plan om å begynne å jobbe da han/hun er 7 mnd. Så får spare så godt vi kan hater den nye tredelinga. Da vi fikk 1 førstemann var det ikke noe problem.

Back
Topp