Har dere tenkt å sjekke nakkefold og neseben?

Nexie

Betatt av forumet
Jeg er så usikker på om dette er noe jeg kommer til å gjøre eller ei.. Samboeren min har veldig lyst til at vi skal få sjekket dette. Er det noen av dere som har planer om å ta tidlig UL for å undersøke dette? - Hva tenker dere om det, og når bør man evt gjøre det?
 
skal på den tidlige ul som man får hvertfal. trodde det var det de sjekka der, jeg.
 
Okei, jeg aner ikke jeg altså for dette er helt nytt for meg..! :) hehe
Men har sett for meg at dette er noe du selv må bestille? i uke 10-13 ish ?
 
var ikke sånn sist jeg gik gravid. da var det bare ordinær ul.
men nå er det blitt sånn at man skal få en tidlig ul i uke 12 ca og.
det er jo en stund til enda, så er god tid, men tror det er et fint spm og spørre på første legetimen :)
hvis det ikke er sånn, så er det jo bare å bestille selv hvis man vil :)
 
Tror ikke det er vedtatt enda nei. Nakkefold kan kun sjekkes rundt uke 12. Jeg tenker å ta en ul rundt da, mer for at jeg er nysgjerrig på å se den lille enn for å sjekke for downs da. Kommer ikke til å gjøre noe fra eller til hvis de nå skulle finne noe uansett.
 
jeg skal selvfølgelig sjekke denne som jeg gjorde med første:) dette er begge to veldig klare på. Denne gangen er vi også ekstra opptatt pga min kusine fikk en med downs, visste ingenting og ingen leger så dette, og var i starten av 20årene. Jeg vil også kreve blodprøve. For min del er dette bare en del av å være gravid, sørge for at den lille har det fint og er frisk:) 
 
hm! er det ikke i hele landet assa? det er det her hvertfal
 


LykkeMilla skrev:
jeg skal selvfølgelig sjekke denne som jeg gjorde med første:) dette er begge to veldig klare på. Denne gangen er vi også ekstra opptatt pga min kusine fikk en med downs, visste ingenting og ingen leger så dette, og var i starten av 20årene. Jeg vil også kreve blodprøve. For min del er dette bare en del av å være gravid, sørge for at den lille har det fint og er frisk:) 


Hva om det viser seg at barnet har Downs da? (Du trenger ikke svare hvis du ikke vil, men det er jo ikke så mye du kan "sørge for", barnet er som det er...)
 
Hvis jeg finner ut at barnet har downs og alt tyder på dette fra sikre leger så kommer jeg ikke til å bære dette barnet frem, dette er både jeg og samboer enig i, i tillegg til at vi kommer fra en familie som også er enig med oss på dette spørsmålet. Enkelt og greit er jeg såpass ung at jeg har flere sjanser, jeg har også en frisk jente fra før. 
 
Jeg kommer til å sjekke, men d er også fordi jeg går på medisiner som gjør at "risikoen " for ryggmargsbrok er høyere og da sjekker de også for downs. Men dette er noe jeg får gratis og blir gjort på rikshospitalet . Hvis jeg er så heldig å blir gravid igjen, vil jeg få time der innen uke 13.
 
jeg spurte gynekologen min i går om sånn nakkefold måling...
hun sa hun ikke fikk lov til å måle så lenge jeg er under 38år og ikke har tidligere barn,som gir grunn til å måle.

så derfor målte vi ikke.

men jeg hadde ikke visst hva nakkefoldmåling var...om jeg ikke hadde lest det her.
denne siden får det til å virke som det er helt vanlig å måle den. ikke bra. tenk på de jentene som er fulle av bekymring....
 
Uff vet ikke om jeg vil vite. Samboer vil men jeg er usikker, tror ikke jeg klarer å ta det bort selvom jeg skulle finne ut noe er galt så da vet jeg ikke helt hva hensikten er... men hvordan vet dere om gynekologen vil undersøke da? Spør når dere ringer? Føler at karma kommer og tar meg bare fordi jeg tenker på det
 
vi gikk på en privat fertilitetsklinikk og de sjekket nakkefold uten problem. Alle jeg har sjekket med som har ønsket å sjekke denne har fått målt. Kanskje ikke alle gjør dette, men om en ønsker ville jeg ringt rundt og spurt hvem som gjør dette. 

At en er under 38 gjør bare at en ikke automatisk blir sjekket. Men en kan fortsatt be om det. 


 
Da jeg var gravid sist var jeg til tidlig ul privat siden jeg ikke hadde noen symptomer og ville konstatere at jeg faktisk var gravid. Var da rundt 7 uker tror jeg. Da spurte han som tok ul selv om jeg ville komme tilbake rundt uke 12 og måle bl.a. nakkefolden. Jeg takket ja, mest fordi jeg ville se den lille en gang til... :-) Men trodde ikke noen hadde noe aber for å gjøre det, iallefall ikke på en privat klinikk. Men man får jo ikke noe henvisning offentlig kun pga dette.
 


linda80. skrev:
jeg spurte gynekologen min i går om sånn nakkefold måling...
hun sa hun ikke fikk lov til å måle så lenge jeg er under 38år og ikke har tidligere barn,som gir grunn til å måle.

så derfor målte vi ikke.

men jeg hadde ikke visst hva nakkefoldmåling var...om jeg ikke hadde lest det her.
denne siden får det til å virke som det er helt vanlig å måle den. ikke bra. tenk på de jentene som er fulle av bekymring....



Å være på bv har en tendens til å gjøre de fleste litt paranoide :p
 
Vi skal på tidlig ul, men der sjekker vi bare at fosteret lever :) 
 
Back
Topp