Har dere søkt om foreldrepenger?

secret ;)

Forumet er livet
*MIA*
Marsboerne2017
Som overskriften sier, har dere søkt om foreldrepenger?:)
Jeg er 30 uker, å har ikke fått søkt enda. Grunnen til det er at jeg ikke fikk bekreftelse på termin før i dag. Også trenger jeg lønnsopplysninger fra arbeidsgiver, å det får jeg på fredag, så da blir søknaden levert.
Hvis dere har søkt, har dere fått svar om behandlingstid?
Hvis den er behandlet, hvor lang tid tok det?
Hadde dere noen problemer i søkeprossessen?

Jeg fikk beskjed ifra det lokale nav kontoret at jeg bare trenger å levere med lønnsopplysninger og bekreftelse på termin. Men har av erfaring lært at de ikke har peiling her:P
Er det noe mer som trenger å leveres med søknaden?
Vil slippe å "flytte inn" på nav kontoret, for at ting blir feil eller at de ikke har fått alt de trenger :P

Fikk beskjed om at det kun var søknaden og terminbekreftelse (eventuelt kopi av første side på helsekortet) jeg skulle sende inn.
Lønnsopplysningene sendte jobb. Skulle sende inn søknaden ca 6 uker før permisjonen starter.

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Fikk beskjed om at det kun var søknaden og terminbekreftelse (eventuelt kopi av første side på helsekortet) jeg skulle sende inn.
Lønnsopplysningene sendte jobb. Skulle sende inn søknaden ca 6 uker før permisjonen starter.

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app
Okei. Jeg fikk beskjed om å sende med lønnsopplysningene selv. Kansje for å få litt fortgang i prossessen, da arbeidsgiver ikke bestandig er de raskeste:P

Men er litt mærkelig at de sier at søknaden skal sendes inn 6 uker før permisjonen starter, for jeg har hørt at det kan være opp til 3 måneder behandlingstid.
Men håper de ikke bruker mer enn 6 uker, for da skal søknaden min være færdig behandlet til permisjons start :)

Jeg har søkt! Søkte for etpar uker siden, er nå 30+3 og VET vel med sikkerhet at jeg ikke får penger før fødsel, mtp at behandlingstiden i Oslo er 12 uker :O

Jeg har søkt og fikk brev tilbake om at jeg måtte regne med 2 mnd behandlingstid.

Jeg trengte bare å levere søknadspapirene og termin bekreftelse, så skulle arb.giver sende inn lønnsoppl. :-) håper alt går i orden på første forsøk denne gangen, for sånn gikk det ikke sist!

Tydelig at vi får ulik beskjed.

Jeg forsøkte å lese meg opp på NAV sine sider før jeg gikk ned med papirene. Ville slå av en prat med dem for å forsikre meg om at jeg hadde gjort alt rett...

Før jeg møtte opp hadde jeg fylt ut alle papir, fremside, og fått bekreftelse på termindato.
Hadde hørt av en venninne (som nett har søkt om foreldrepenger selv) at hun fikk beskjed av NAV om at de kontaktet jobben hennes for innhenting av lønnsopplysninger.
Jeg tok med meg lønnsslipper for en del måneder pga. jeg er nyutdannet og turnusarbeider, i tilfelle de ville se de.

Vi pratet med en dame på NAV som kunne hjelpe meg med... Ingenting. :P
Hun visste ikke om lønnsslippene var nødvendig, hun visste ikke noe angående lønnssopplysningene, men trodde jeg måtte ringe lønnskontoret selv.
Jeg sa jeg ville forsikre meg om at papirene var fylt ut rett, hun kunne ikke svare på det, og bare skummet papirene.
Jeg spurte hva jeg måtte gjøre angående ulønnet permisjon, det var hun ikke sikker på, men jeg fikk nå snakke med jobben om det.

Etter dette forsøkte jeg å kontakte lønningskontoret, og ringte først en mann, som gav meg nummeret til en dame.
Hun hadde ventet på telefon fra meg, og var veldig behjelpelig med å gi meg nummeret til hun som var ansvarlig for lønnen på min avd. på jobb. Men hun mente det var veldig enkelt å få de opplysningene, alt jeg skulle gjøre var å snakke med hun andre jeg fikk tlf. nummer til. Hun fikk jeg ikke tak i på to dager da tlf. var på "opptatt" :P
Da jeg endelig fikk tak i hun sa hun "Har jeg sendt brev til deg?"
"Nei," sa jeg. Jeg hadde bare fått beskjed av NAV å ringe henne.
"Du må gå ned på jobben og fylle ut varsel om permisjon til arbeidsgiver, så leverer arbeidsgiver det skjema til meg, og jeg først da kan jeg se på lønnsinfoen din, og videresende det."

Nå venter jeg spent på svar! :) :P

Og jeg må bare si: Når NAV ikke kan hjelpe en med å se gjennom at papirene ser OK ut, da er det søren meg ikke rart folk får ting i retur X antall ganger pga. feil, mangler osv.

Jeg forsøkte å lese meg opp på NAV sine sider før jeg gikk ned med papirene. Ville slå av en prat med dem for å forsikre meg om at jeg hadde gjort alt rett...

Før jeg møtte opp hadde jeg fylt ut alle papir, fremside, og fått bekreftelse på termindato.
Hadde hørt av en venninne (som nett har søkt om foreldrepenger selv) at hun fikk beskjed av NAV om at de kontaktet jobben hennes for innhenting av lønnsopplysninger.
Jeg tok med meg lønnsslipper for en del måneder pga. jeg er nyutdannet og turnusarbeider, i tilfelle de ville se de.

Vi pratet med en dame på NAV som kunne hjelpe meg med... Ingenting. :p
Hun visste ikke om lønnsslippene var nødvendig, hun visste ikke noe angående lønnssopplysningene, men trodde jeg måtte ringe lønnskontoret selv.
Jeg sa jeg ville forsikre meg om at papirene var fylt ut rett, hun kunne ikke svare på det, og bare skummet papirene.
Jeg spurte hva jeg måtte gjøre angående ulønnet permisjon, det var hun ikke sikker på, men jeg fikk nå snakke med jobben om det.

Etter dette forsøkte jeg å kontakte lønningskontoret, og ringte først en mann, som gav meg nummeret til en dame.
Hun hadde ventet på telefon fra meg, og var veldig behjelpelig med å gi meg nummeret til hun som var ansvarlig for lønnen på min avd. på jobb. Men hun mente det var veldig enkelt å få de opplysningene, alt jeg skulle gjøre var å snakke med hun andre jeg fikk tlf. nummer til. Hun fikk jeg ikke tak i på to dager da tlf. var på "opptatt" :p
Da jeg endelig fikk tak i hun sa hun "Har jeg sendt brev til deg?"
"Nei," sa jeg. Jeg hadde bare fått beskjed av NAV å ringe henne.
"Du må gå ned på jobben og fylle ut varsel om permisjon til arbeidsgiver, så leverer arbeidsgiver det skjema til meg, og jeg først da kan jeg se på lønnsinfoen din, og videresende det."

Nå venter jeg spent på svar! :) :p

Og jeg må bare si: Når NAV ikke kan hjelpe en med å se gjennom at papirene ser OK ut, da er det søren meg ikke rart folk får ting i retur X antall ganger pga. feil, mangler osv.
Nav er ikke lett å ha med å gjøre. Man drar til de lokale nav kontorene for å få hjelp, men det er så mye de ikke kan. Når jeg søkte på svangerskapspenger fikk jeg brev etter brev om ting jeg manglet, pga at det lokale nav kontoret ikke hadde peiling på hva som skulle være med i søknaden.
Derfor jeg nå vil forsikre meg om at jeg har alt med, og at alt er rett før jeg sender det inn :P

leste på nav.no at om man søkertidligere enn
6 uker før termim så må det ettersendes dokumentasjon på arbeidsforhold. høres slitsomt ut, så jeg sender 6-4 uker før slik de anbefaler. bor i en liten kommune så får bare krysse fingrene for at.det er nok saksbehandlingstid

Nav er ikke lett å ha med å gjøre. Man drar til de lokale nav kontorene for å få hjelp, men det er så mye de ikke kan. Når jeg søkte på svangerskapspenger fikk jeg brev etter brev om ting jeg manglet, pga at det lokale nav kontoret ikke hadde peiling på hva som skulle være med i søknaden.
Derfor jeg nå vil forsikre meg om at jeg har alt med, og at alt er rett før jeg sender det inn :p

Ja, det var derfor jeg leste meg opp på NAV sine nettsider på forhånd. For å forsikre meg om at jeg hadde husket alt og forstått ting rett. Glad jeg gjorde det, siden hun ikke visste så mye selv hun som jobbet der, hehe :P

Skal på kontroll neste uke. Får bekreftelse da og sender papira da :-) er da 28uker

29+5 jeg, men har ikke fått somlet meg til å søke enda. Husket endelig å be om terminbekreftelse i dag, er jo bare på kontroll ukentlig :p Men jeg leverer alle papirer til lønningskontoret på jobb så sender de det videre til nav. Veldig kjekt, og jeg får uansett lønn fra jobben hele permisjonen.

Har faktisk skrevet og fyllt ut alle papirer i dag :P Mangler bare underskrift fra gubben nå, og terminbekreftelse. Sender inn den til jobben først, for der står det spesifikt når jeg skal ha ferie, og da går det fortere med det NAV skal ha. Regner med jeg sender inn til nav i neste uke ;)

På fredag skal jeg be legen om bekreftelse på graviditeten.
Har ikke hentet skjema fra nav enda jeg da ... litt treg. Får vel prøve å hente det også på fredag.

Jobber i kommunen, så kommunen betaler lønna mi, også får de igjen av nav,

Har ikke søkt enda, men skal gjøre det nå iløpet av de neste 2 ukene:)..
Snakka med arbeidsgiver i dag, ordna alt som skal være i orden der, har skrevet alle papirer osv, mangler å skrive ut lønnsslippene mine (leverer de som inntektsopplysninger, da jeg har litt variabel inntekt som tilkallingsvikar, nav som vil ha det sånn), og skal få bekreftelse fra lege/jordmor på termin.. Kan sikkert sende med kopi av forsiden av helsekortet, men syns det er likegreit å få et eget skriv:p..

Gjør det på samme måte nå som sist, å den gangen gikk alt i orden relativt kjapt ihvertfall...

Skrevet den ferdig, men mangler bekreftelse på termin så har ikke sendt inn enda :)

Forresten, hvis dere har ting dere lurer på anbefaler jeg å sende en melding direkte til NAV Foreldrepenger på facebook :) Jeg hadde flere ting jeg lurte på, sendte melding og fikk hyggelig og kjapt svar tilbake :) Jeg ser noen skriver direkte på veggen dems, men jeg valgte å sende melding da det blir litt mer privat..

Back
Topp