Har dere pakket bag eller koffert som skal tas med når fødselen starter?

M

Moderator Tone

Guest
Midt i alle tankene som svirrer i hodet og alt som skal gjøres klart er det fortsatt nødvendig å ta en timeout eller to. Sett av tid til å bare være dere to – snart blir det vanskeligere å få til. Sørg også for tid til deg selv – til noe som gjør deg godt. Om det er en tur til frisøren, en god spasertur, en kveld med venninnene eller kompisene, eller andre aktiviteter som kan gi påfyll.

Les om uke 34 her!
 
Nei ikke enda, men blir nok ikke lenge til. Liker å være tidlig ute og forberedt. :)
 
Jeg innser jo nå at jeg burde ha bagen klær allerede, siden januar måned er den kaldeste med temperaturer på -40 omså (også lavere), og flere timer med bil til nærmeste sykehus. Forhåpentligvis har ikke baby hastverk før uke 35, for da må vi til et sykehus ennå lenger borte pga at barnelege er påkrevd.

Men føler at jeg har nok med julestresset nå, og legger bort planene om fødebag for tilfellet :bag:
 
Jeg innser jo nå at jeg burde ha bagen klær allerede, siden januar måned er den kaldeste med temperaturer på -40 omså (også lavere), og flere timer med bil til nærmeste sykehus. Forhåpentligvis har ikke baby hastverk før uke 35, for da må vi til et sykehus ennå lenger borte pga at barnelege er påkrevd.

Men føler at jeg har nok med julestresset nå, og legger bort planene om fødebag for tilfellet :bag:

Herre min hatt, -40? Hvor i alle dager er det du bor? Jeg holder på å gå av skaftet når det er bare -7!
 
Ikke pakket fødebagen ennå, men det blir å gjøre det rett over jul [emoji4] Har ikke termin før i slutten av februar, men det er greit å ha den klar i tilfelle det plutselig skulle skje noe. Mye man ikke kan kontrollere i forhold til graviditet og fødsel, så jeg liker å planlegge og ha kontroll på det jeg kan [emoji85]
 
Har ikke begynt å vaske klær en gang, så noen bag har ikke blitt pakket. Tenker det skjer over nyttår en gang[emoji4] men har så vidt begynt å tenke på hva jeg skal ha med.
 
Jeg har kjøpt inn bag! Hadde faktisk ikke noen bag fra før. Har skrevet ned hva som skal oppi. Har veldig lite klær (ønsket oss en del til jul). Så begynner vaskingen av klær i romjul eller på nyåret <3
 
Hva har du i bagen?
Får se om jeg husker alt ;p
4 stk behagelige truser som tåler litt gris til de dagene..
2 ammebh, men blir vell kun brukt på hjemreisedagen
3 ammetopper
3 jakker
4 bukser
Sokker, både i ull og bomull(fryser lett)
Tøfler
Klær til hjemreise
Cola 0,5L
Ammeinnlegg, engangs og 2 par i ull
Ammeskjold
Shampoo
Balsam
Intimservietter
Libresse sine største bind for å bruke på hjemreise, blir å bruke sykehusets mens jeg er der
Lader, blir lagt i før jeg drar av sted
Toalettsaker, samme som lader
Har også planer om morgenkåpe men ikke bestemt meg enda pga plass

Til lillebror:
Hjemreisesett, strikket selv med bukse, jakke, lue og sokker
Hjelmlue i tynn ull, for å ha under den "pynte"lua til settet
2 bodyer i ull
2 bodyer i bomull
2 nattdrakter
2 strømpebukser i ull
2 strømpebukser i bomull
3 par sokker
En lett bomullslue for å bruke inne da mye varme stiger fra hodet
Helseteppe jeg har strikket selv

Trur jeg fikk med det meste :)
Også pakket ferdig stellevesken som blir stående i bilen til hjemreisen, lang reisevei.
 
Har ikke pakket enda,
men kommer til å ha med en sånn liten trillekoffert type håndbagasje på fly-størrelse.
Noen tips til fødebagen (dette blir mitt andre barn)
Hva angår truser: dere får sannsynligvis truser (sånne tynne Tena-truser) på sykehuset. I alle fall på KK i Bergen. Bruker å ligge på toalettet. Ta med deg noen hjem også!!! Jeg trodde først det var engangstruser, så jeg kastet dem etter bruk men de kan faktisk vaskes på 60! -altså de du får på sykehuset er nye, ikke vasket -men ta med hjem eller kjøp en pakke i str. XL på apoteket til å ha når du kommer hjem! Disse er fantastiske både som truser, men kan også fint omgjøres til amme bh -klipp hull til hodet mellom bena på trusen, tre armene inn der hvor bena skal og vipps så har du en type sports bh som føles lett og myk mot veldig såre brystvorter. Fantastisk de første ukene! Stjel også med dere noen av de enorme tena-lady bindene til de første dagene hjemme.
Ellers holder det fint med 1-2 komfortable løse gravid joggebukser.
Noen ammetopper. Jeg hadde med meg en bæretube, gjorde at jeg hadde hendene fri til å få i meg mat. Gir også mulighet for mye hud mot hud og stimulerer melkeproduksjon. Gull verdt for dere som ønsker å amme.
Crocs eller annet type inne-fottøy.
Morgenkåpe!!!
Vannflaske av type camelbak eller andre som man bare kan suge opp vannet fra var gull verdt under fødselen.
Jeg hadde ikke matlyst under selve fødselen, men druer, småtomater, frukt/friske ting og vann fikk jeg ned. Holder også blodsukkeret og energien oppe.
Toalettsaker/sjampo osv. fikk jeg aldri bruk for. Men nå var jeg bare inne 1 døgn med føding og 1 døgn på barsel.
Ingen bryr seg om hvordan du ser ut/lukter -ingen får det med seg heller. Om du i det hele tatt kommer deg ut i matsalen tviler jeg på at du møter noen med nyvasket hår. Ta heller å vask håret før du drar på føden (jeg brukte likevel dusjen som smertelindring da riene startet hjemme, så da ble håret vasket i samme slengen) det finnes såpe i dusjen på sykehuset om du i det hele tatt orker/klarer å bruke tid på å dusje der.
Vi hadde ikke besøk på barsel (anbefales), og nå ser jeg at på KK er det kun barnefar og egne barn som får komme i visittiden. Barsel handler om tilknytning til barnet og ro til å få start på amming! Men dersom du skulle ønske å ta i mot besøk i tiden på barsel så er det ingen som forventer at du skal se nyvasket og presentabel ut. De som i så tilfelle skulle ha slike forventninger kan fint få vente noen uker med sitt besøk!
Ha gjerne paracetomol,naproxen og store nattbind klart hjemme.

Brukte vel bare 1 eller kanskje 2 bodyer til babyen (de tok på henne en sykehusbody etter fødselen.) 1 bukse/strømpebukse, en lue og en ulldress til hjemreisen.
Men som sagt, jeg hadde henne mye i bare bleien inni bæretuben hud mot hud.
Avhenger vel også litt av hvor mange dager man må bli på barsel, men de har det meste av klær, bleier osv. der. Og om du må bli lenge så kan pappaen hente påfyll hjemme.
Husk at pappaen også bør pakke med seg en bag. Be ham ta på seg eller med seg et par gode joggesko! Det kan bli mange timer med gåing og ståing for dem, og vi vil jo ikke høre klaging på vonde ben/knær fra den kanten altså! De må være vår klippe!
 
Back
Topp