Har dere ordentlig kamera?

JLAC

Forelsket i forumet
❤ Juliskattene 2018 ❤
Hadde et speilrefleks kamera jeg tenkte å bruke til å ta bilder av babyen, men oppdaget nå at det er ødelagt [emoji22] Hva har dere, skal dere bare ta mobil-bilder eller har dere «ordentlig» kamera? Mobilen tar jo i grunnen ganske bra bilder, og skal jo også til fotograf, så usikker på om vi skal prioritere innkjøp av nytt nå..

Vi har en ordentlig kamera, men vi tar den ikke med. Mobil er mer enn nok i begynnelsen, snakker av erfaring.

Vi bruker bare speilrefleks. Det er fordi vi bevist legger bort mobilene under fødselen og timene etterpå.
Synes mobilkamera har en tendens til å ta flimrete bilder også så jeg satser helst på skikkelig kamera:)

Har ordentlig kamera: speilløst systemkamera fra Fufjifilm. Men bruker også iPhone X mye fordi bildene blir svært gode.

Hadde et av de beste speilreflekskameraene før, Canon EOS 5D mark III, men vi solgte det og alle objektivene og kjøpte Fujifilm i stedet. Veldig fornøyd. Mye lettere og mindre og man tar der derfor med seg mer og bruke det mer. I tilleg har Fujifilm en helt fantastisk fargegjengivelse som ikke speilreflekskameraene har.

Vi tar alle bildene i Raw. Mannen min etterbehandler alle bildene i Lightroom.

Om man ikke gidder å ta bilder i RAW og etterbehandle dem, kan man liksågodt bruke en god mobil (som iPhone X) til å ta bilder. Den gjør svært mye bra i software.

Mobilen har man dessuten alltid med. Og live photos er virkelig GULL når man har barn. Med alle bildene man tar får man en liten filmsnutt med lyd også.

Selvfølgelig, skal man ta stillbilder av en sovende baby er det bedre med et svært lyssterkt objektivt med størst mulig blender. 50mm med 1,2. Det blir helt nydelig. Vi har noen sånne bilder hengende oppe i A3-formar. Vi har en egen fotoprinter fra Canon som vi bruker, som kostet nærmere 15 000kr. Trenger ikke fotograf da :) men det fordrer jo at man selv ha kompetansen.

Men langt de fleste bilder man tar av barna er øyeblikksbilder, og da er det bedre med noe som er lett håndterlig og mer point-and-shoot, og helst med live Photo -mulighet. Altså en nyere telefon :)

Både jeg og samboer har speilrefleks kamera, men det blir fort liggende da det tar litt plass. Får se hva vi gjør, det får bli litt opp til samboer tenker jeg.

Jeg har speilrefleks, men bruker det gjerne kun til spesielle anledninger - dåp, julekort, bursdager mm. Vurderer å ta det med i bagen, men spørs hvor mye jeg gidder å drasse på..

Samboeren har flere speilrefleks og hybrid kamera. Han som bruker de og flink å ta bilder. Jeg har også et speilrefleks, men ikke flink til å bruke det. Og ender ofte bare opp med å ta bilder med mobilen... under fødsel tar samboer med seg hybrid kamera. Det tar liten plass og genialt til å få bra bilder i farten[emoji4]

Her har ingen av oss kamera av noe slag, bruker kun mobilen[emoji4]

Vi tar med speilrefleksen, men dersom det blir tungvint tar vi bilder med mobilen. Begge har greie kameramobiler :)

Har lagt fram speilrefleksen med fødebagen. Men kommer nok til å bruke mobilen mye også.

Har funnet frem speilreflekskameraet, så håper samboer tar noen bilder under og etter fødsel. Sist gang ville jeg ikke bli tatt bilde av før fødsel, og samboer tok nesten ingen bilder etter heller. Noe jeg angrer litt på, hadde vert kjekt å se tilbake på nå. :p Denne gangen har jeg sagt i fra at jeg vil han skal ta bilde før og etter fødsel, så får håpe han gjør det. :) Kan hende det bare blir mobilbilder også, men har det ihvertfall med.

Vi har ett nikon 1 hybrid kamera som jeg ønsker at vi skal bruke mest for har ikke så bra kamera på telefonene våre <3 Det er ladet opp og lagt klart i baggen :-)

Speilrefleksen finnes frem igjen her! Bruker det kun til spesielle anledninger da mobilen er så lett tilgjengelig i hverdagen. Men fødsel og de første bildene vil jeg ha med skikkelig kamera :)

Back
Topp