Har dere noen triks ved leggetid?

Løvesnuppa

Gift med forumet
Juli13-jentene
Vi har slitt litt med å få lillefrøkna til å sove, tidvis både på dagen og om natten. Det har ikke gått seg helt til enda, men jeg har etter hvert oppdaget noen ting som fungerer for oss, og noen ting som ikke fungerer i det hele tatt.

- Om kvelden er spilledåsen nesten uunnværlig. Den spiller rolige vuggeviser og prosjekterer et lite bilde opp i taket, og hun roer seg ganske raskt når jeg setter den på (hvis hun er mett og trøtt).
- Jeg kan ikke henge over sengen, holde henne i hånden eller stryke på henne. Helst bør jeg holde litt avstand, sitte et stykke unna eller gå ut av rommet. Jeg blir jo nesten litt snurt, men hun vil tydeligvis ikke ha så mye dill når hun skal sove, så da får jeg heller bare holde litt avstand.
- Hvis hun hylskriker nytter det ikke å bysse og bære, da gråter hun bare enda mer. Da er det bare pupp som duger, til nød kan jeg legge henne ned med spilledåsen hvis jeg er 120% sikker på at hun er mett.
- På dagtid er det stort sett bare vognen som duger til å sove i. Tidligere sov hun bare på fanget mitt, men nå er det sjeldent hun sovner der. Jeg har visst fått meg en vognbaby, og det er egentlig bare kjekt. Hun sover like gjerne inne som ute, men hun bruker litt lengre tid på å sovne inne. Triller jeg vognen inn på kjøkkenet, setter jeg gjerne på ventilatoren for å få litt bakgrunnsstøy.

Har dere noen triks og tips dere vil dele? :)

Hei:)
Her sliter vi også med søvnen til lillegutten.. Han vil ikke legge seg, jeg ammer han i søvn hver kveld.. Men vi har nå innført fast leggetid kl 20.30, så neste skritt er å legge han så han sovner selv.. Så da er det fint å få tips og råd fra andre:)
Jeg var ikke så mange råd, men jeg har funnet ut at søvn avler søvn som de så fint sier, så til flere "dubber" han har Ila dagen, jo lenger blir hver "dubb" faktisk.. Jeg må også være påpasselig med å ikke vente til han blir overtrøtt! Da er det umulig å legge han!

Sent from my iPhone using BV Forum

Her er det kosen (klut), smokk og hvit støy som må til :p
Prøvd å bade før du gir flaske/ ammer på senga?

Vi er nok veldig heldig, for lillegutt er veldig enkel å legge. Tar kveldsstell og bruker good tid på det, før han får siste flaske for dagen. Da prøver jeg å ikke "herje" med han etter det, så han skjønner at det er kvelden. Legger han rett i senga etter flaske, gir smokken og legger en koseklut på ene siden. Denne graver han hodet inn i når han er trøtt. Ofte må jeg inn å gi smokken noen ganger mens han andre ganger sovner fort. På dagen må han sove i vognen ute, da står den helt stille hele tiden. Hvis jeg syns det er litt seint å legge han ut prøver jeg med vogna inne men det går sjelden. Tror han liker å ha det litt kaldt.
Det var sikkert ikke mye hjelp, men det er sånn vi gjør det og det funker veldig bra her. Da sover hsm stort sett natten igjennom og.

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Gir han ofte en klut/teppe å kose på og smokk når han er trøtt nok til å ta den. Han roer seg best i sengen sin selv.

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Så heldige dere er som slipper å amme i søvn... Jeg tror imidlertid at jeg har hatt økedøgn de siste dagene, for han har ikke villet sove, og vert våken 4-5 ganger om natta for mat.. Håper det roer seg litt snart:)

Han bader ikke hver kveld siden vi er redd han har atopisk eksem... Men bader sånn 2-3 hver kveld... Men om huden er fin er det kanskje ikke noe i veien for å bade oftere heller? Det virker som det er beroligende...

Her er det beste å legge han når han gnir seg i øynene og tydelig er trøtt. Da bæres han inn i sengen, på med nattpose, inn med smokk, natta og gå ut. Da sovner han ofte med en gang. Må kanskje inn og putte i smokken igjen, men sjelden noe styr.

På dagtid er det en helt annen sak. Da sovnet han sjelden lett alene, og vil helst bysses og sove på noens fang. Tror jeg ikke har vært konsekvent nok på dagtid, så har blitt en "uvane". Men det er jo veldig mye kos i det også da :) Da får han mye nærhet på dagtid :)

Vi er nok veldig heldig, for lillegutt er veldig enkel å legge. Tar kveldsstell og bruker good tid på det, før han får siste flaske for dagen. Da prøver jeg å ikke "herje" med han etter det, så han skjønner at det er kvelden. Legger han rett i senga etter flaske, gir smokken og legger en koseklut på ene siden. Denne graver han hodet inn i når han er trøtt. Ofte må jeg inn å gi smokken noen ganger mens han andre ganger sovner fort. På dagen må han sove i vognen ute, da står den helt stille hele tiden. Hvis jeg syns det er litt seint å legge han ut prøver jeg med vogna inne men det går sjelden. Tror han liker å ha det litt kaldt.
Det var sikkert ikke mye hjelp, men det er sånn vi gjør det og det funker veldig bra her. Da sover hsm stort sett natten igjennom og.

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Vi gjør det så og si helt likt! Går for å stelle rundt 18.30 flaske/pupp på senga i mørket og legges i vugga si til 19.00. Nattasang og går ut av rommet mens han fortsatt er våken. Smokk og koseklut som han graver ansiktet i. Kan gå 15-30 min med litt smokkedytting, men så sovner han for godt og sover til 02/03.

Vi har ellers et lite nattlys på. Vil ikke gjøre han avhengig av forskjellige ting for å få sove, men synes han skal slippe å ligge i totalt mørke. Har det spøkelseslyset fra IKEA som lyser svakt blått/grønt.

Pupp halv seks, stell og pysj kl seks og legges i sengen 18.30. Klager i max fem min, så graver hun hodet inn i gulpekluten og sovner med smokken. MEN hun våkner etter 30 min hver bidige kveld. Må da frem med puppen igjen i noen minutter, deretter samme prosedyre. Inn med smokk, og nesa inn i kluten. Da er d soving i 4-5 timer før litt mat :) SØstra måtte ammes/bysses i søvn i mange mnd, så jeg er veldig glad for at lillesøster sovner av seg selv.

Storesøster Mars 2009
Lillesøster Juli 2013

Back
Topp