Har dere noen tips og dele med de som aldri har født før ?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Kristine
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Kristine

Guest
Har dere noen tips og dele med de som aldri har født før ?
Det være seg ting og ha med i fødebaggen, utsyr til og ha hjemme, tips og triks ifbm renselsen.....anything altså :)

BRING IT ON!

Man kan lese seg til omtrent alt hva man «bør» og ikke bør ha med seg til fødsel og etter fødsel.. derfor skriver jeg ikke opp en lang liste på det her.. det er også veldig individuelt :)

Det viktigste jeg tror en førstegangsfødende kan ta med seg er gode råd om å ikke ta til seg alle skrekkhistoriene en blir servert.. har aldri forstått helt greia med disse.. en fødsel er somregel vond, det vet vi da alle.. MEN det ikke alle vet, er hvor utrolig viktig det er å ta med seg den positive innstillingen inn på fødestua.
En fødsel er ikke bare vond og fæl.. langt der i fra!

Det vonde er bare en liten brøkdel av hva en fødsel virkelig er!
En fødsel er starten på et nytt liv, både for deg/dere som mennesker og for det vesle barnet. Det er ditt barns fødselsdag, dagen barnet ditt trakk sin første pust, dagen dere møttes for første gang, dagen der man innser at livet er så mye mer enn hva man alltid har trodd.. Starten på å innse hva å elske noen virkelig innebærer!

Selvfølgelig er det mange som «vet» og har hørt dette i fra før, men husk for all del å ta det med dere når det er klart for siste innspurt... En positiv innstilling gjør mye med ens opplevelse av hele fødselen!

Jeg var akkurat blitt 18 år da jeg fødte førstemann, og jeg ante ikke hva jeg gikk til. Veldig mange spurte om jeg ikke grudde meg til fødselen, «for tenk hvor fælt det vil bli!»... Allerede da visste jeg at alle disse andre tok feil, nettopp fordi jeg satt inne med en positiv innstilling i fra føste stund. Jeg må si at jeg virkelig gleder meg til å få lov til å oppleve noe så ubeskrivelig herlig og fantastisk igjen! :)..

Syns det er greit å informere om at det er veldig sårt i underlivet noen dager etter, og det kan være vondt å bajse. Samt at det kan være vondt når melka kommer, og amming. I tillegg til barseltårer.
Og når man tror man er ferdig å føde så må morkaka ut også.. var ting jeg gjerne ville visst om på forhånd.
Også er butikken åpen etter fødselen, så alt må ikke være kjøpt inn på forhånd.

Ta det som det kommer, og lytt til kroppen ;) ha med noe godt i fødebagen noe du liker, både drikke og godis/frukt, synes fødselen var som en slitsom treningsøkt, svettet som en gris, så man trenger å erstatte væsketapet;P

Å jeg synes ikke fødselen var spesielt vond, mer som en skikkelig hard styrketreningsøkt, så jeg ble skuffa over alle skrekkhistoriene som jeg hadde hørt, for det var ikke så vondt! Vondt i hufseskrufsa i dagene etterpå ar det ingen som fortalte noe om :P

Purrelan kan være greit å ha med i fødebagen pluss ull og papirinnlegg. Kan være sårt på puppene de første dagene og da kan det være lurt å begynne tidlig å smøre med purrelan så en ikke sprekker og så ha på ull inners og så papirinnlegg:) Det var i hvertfall det jeg savnet å ha da jeg fødte førstemann:) Eller er det som de sier, ha med positivinnstilling og bare gled deg! Du får jo en fantastisk premie!!:)

Jeg leste ingen skrekkhistorier før fødselen, og det er jeg glad for.
Vær forberedt på at det kan ta lang tid, så ha med god drikke, ukeblader, bøker, håndarbeid og litt godis.
Jeg ble satt igang med stikkpiller og da skulle jeg ikke bevege meg så mye rundt, og da var det greit å ha med lesestoff og god drikke.

Ikke tenk at du skal være flink og ikke be om smertelindring. Jeg ba raskt om epidural. Jeg ble satt på drypp etterhvert og da blir det veldig vondt når det plutselig skjer ting, så epidural er greit da.

Ta med klær til bebisen. Det er ikke mye lekkert tøy på sykehuset. Ta med flere luer. Jeg hadde med noen i tynn ull og i tynn bomull. Hvis du f. eks. skal ut av rommet for å vise fram bebisen, kan det være trekk og da er lue og noen varme sokker fint.
Ta med smokk til bebisen. Jeg vet de ikke anbefaler det før ammingen er igang, men får du en liten med veldig sugebehov, er smokken kjekk å ha.

Amming er vanskelig og vondt i begynnelsen. Jeg holdt på å gi opp begge gangene, for det var så vondt. Melka kommer senere når en får keisersnitt, så jeg ble fryktelig sår. Prøv å holde ut, for det er så utrolig kjekt å alltid ha riktig temperert melk tilgjengelig.

Vi kjøpte inn tåteflaske (smokkene har "tallkode" etter hvor store hull og hvor mye melk som kommer ut. Start med smokk med 1- tall på) og ferdigblandet NAN før ungene ble født. Det er veldig betryggende å ha mat tilgjengelig i skapet. Det kan hende den lille trenger litt ekstra, at du ikke får til amminga eller at du helt uforutsett må dra uten å kunne ha med bebisen.

Og det viktigste synes jeg: det er ingen krise om den lille får flaske fra den er nyfødt. Tenk så mange barn i verden som har blitt flasket opp. Det har gått helt fint med dem også. Å ikke få til amminga kan knekke selvtilliten til noen og enhver, men prøv å ikke ta det som et nederlag.

Ja, det var noen tips fra meg :greet025

Når det gjelder selve fødselen synes jeg at det er viktig å ikke ha bestemt seg på forhånd hvordan det skal bli, for da kan man bli veldig skuffet, ta det som det kommer ingen fødsler er like. Selv hadde jeg stor glede av å lese masse fødselshistorier, jeg lot meg ikke skremme av de harde fødslene for samme hvor hardt det hadde vært var gleden når det var over :)

Jeg fikk ingen store rifter men noen helt små, fikk type 2-3 pyntesting etter førstemann, men små riftene svei noe helt for jævlig, det var jeg slett ikke forberedt på, grønnsåpe (kjøpt på apotek) og flaske/kanne til å skylle etter dobesøk var gull verdt :)

Såre pupper heler best med luft og morsmelk, trykte ut litt ekstra og smurte på etter hver amming og lufttørket før jeg hadde på meg igjen og ungikk å blir veldig sår :)

Vær åpen for alt! Du vet aldri hvordan din kropp vil forholde seg til en fødsel, eller hvordan dine rier kommer til å bli. Venninna mi fikk kun rier i magen, og hadde en super fødsel uten smertelindring og sier hun syns det ikke var noe problem. Jeg fikk riene i magen, ryggen og innersiden av beina og når jeg var rundt 5 cm åpen ble jeg anbefalt å ta epidural av jordmoren min - da hadde jeg forsøkt lystgass, ligge i badekar og akupunktur.. Det absolutt rette for meg var epidural - begge gangene. Og jeg har ikke angret en dag :) Jeg sier absolutt ikke at du SKAL ta epidural, men ikke se det som et nederlag. Fødselen er en stor opplevelse og alle fødsler er unike :-D Gled deg!

Så mange flotte tips, og erfaringer dere deler :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Det ALLER viktigste jeg ble tipset om før jeg fødet var å bruke pusten for alt den er verdt.. Jeg pustet DYYYPT inn å DYYYYPT ut.. på den måten sliter man seg ikke ut på å pese som en gal.. Det gjorde smerten bedre å takle å det gjorde at jeg følte meg våken å energifull hele fødselen :) Husk å pust DYPT, kjempeviktig :)

Man er ganske sår nedentil etter en fødsel så hvis dusjhodet på barsel avd/barsel hotellet eller hjemme har harde stråler ( hvis det ikke er spare dusj ) så bruk desiliter mål til å helle vann forsiktig over der nede når du dusjer og vasker deg. Når du har vært på do eller dusjet/vasket deg så bruk en hårføner til å lufttørke deg nedentil i steden for å bruke papir/håndkle

Det ALLER viktigste jeg ble tipset om før jeg fødet var å bruke pusten for alt den er verdt.. Jeg pustet DYYYPT inn å DYYYYPT ut.. på den måten sliter man seg ikke ut på å pese som en gal.. Det gjorde smerten bedre å takle å det gjorde at jeg følte meg våken å energifull hele fødselen :) Husk å pust DYPT, kjempeviktig :)

Jepp, gjorde ikke det med første. Med andre pustet jeg dypt og talte, så jeg visste at når jeg kom til x, så var rien på vei bort. Fungerte utmerket, og jeg sov faktisk mellom riene. Noe jeg ikke klarte med første.

Også vil jeg bare si at fødselen også kan gå fort. Ingen forberedte meg på det og jeg skjønte ikke at det var fødselen der jeg satt med konstante rier uten pauser. Hadde jo hørt at man ofte hadde 5-10 minutter mellom riene, så dette kunne ikke være fødselen. Endte med at jeg kom inn med 8 cm åpning og hele fødselen var over på 3,5 timer fra aller første tegn. Så det kan gå både fort og det kan ta lang tid. Ingen fødsler er like.

Det jeg ikke visste var at man får en del etterrier og da kan det være greit å ta en paracet eller to. Også lå jeg en natt på barsel og ammet i fem timer i strekk. Skulle ønske noen fortalte meg da at det kanskje kunne være en idé å prøve med smokk.

Ellers så kan man prøve å huske å slappe av mest mulig under fødselen. Ikke knyte seg. Åpne hender/håndflater og åpen kjeve = åpent bekken. Og pusten er fantastisk smertelindring.

Mange gode tips her:) Jeg syntes riene var veldig vonde, men det med pust hjelper litt. Jeg kastet opp mye før det var skikkelig i gang, dette var jeg ikke forbredt på.
En annen ting jeg skulle ønske jeg visste var at for noen kommer ikke melken (selv ved "vanlig" fødsel) før man kommer hjem. Jeg amma, og amma til jeg var sår og følte meg mislykket. Til slutt ba jeg de gi sønnen min MME. Et halvt døgn etter at vi kom hjem, så var melken der for fullt. Hadde stresset mindre med dette hvis jeg hadde hørt at det hjalp med å gi det litt tid;)

Back
Topp