Jeg leste ingen skrekkhistorier før fødselen, og det er jeg glad for.
Vær forberedt på at det kan ta lang tid, så ha med god drikke, ukeblader, bøker, håndarbeid og litt godis.
Jeg ble satt igang med stikkpiller og da skulle jeg ikke bevege meg så mye rundt, og da var det greit å ha med lesestoff og god drikke.
Ikke tenk at du skal være flink og ikke be om smertelindring. Jeg ba raskt om epidural. Jeg ble satt på drypp etterhvert og da blir det veldig vondt når det plutselig skjer ting, så epidural er greit da.
Ta med klær til bebisen. Det er ikke mye lekkert tøy på sykehuset. Ta med flere luer. Jeg hadde med noen i tynn ull og i tynn bomull. Hvis du f. eks. skal ut av rommet for å vise fram bebisen, kan det være trekk og da er lue og noen varme sokker fint.
Ta med smokk til bebisen. Jeg vet de ikke anbefaler det før ammingen er igang, men får du en liten med veldig sugebehov, er smokken kjekk å ha.
Amming er vanskelig og vondt i begynnelsen. Jeg holdt på å gi opp begge gangene, for det var så vondt. Melka kommer senere når en får keisersnitt, så jeg ble fryktelig sår. Prøv å holde ut, for det er så utrolig kjekt å alltid ha riktig temperert melk tilgjengelig.
Vi kjøpte inn tåteflaske (smokkene har "tallkode" etter hvor store hull og hvor mye melk som kommer ut. Start med smokk med 1- tall på) og ferdigblandet NAN før ungene ble født. Det er veldig betryggende å ha mat tilgjengelig i skapet. Det kan hende den lille trenger litt ekstra, at du ikke får til amminga eller at du helt uforutsett må dra uten å kunne ha med bebisen.
Og det viktigste synes jeg: det er ingen krise om den lille får flaske fra den er nyfødt. Tenk så mange barn i verden som har blitt flasket opp. Det har gått helt fint med dem også. Å ikke få til amminga kan knekke selvtilliten til noen og enhver, men prøv å ikke ta det som et nederlag.
Ja, det var noen tips fra meg