Har dere kontaktet lege eller jordmor?

Millee89

Flørter med forumet
Jeg har ikke kontakten noen ennå jeg.
Jeg var på ultralyd forrige uke, så jeg er 9 uker og noen dager på vei nå.

Vært gravid og har flere barn fra før, men husker ikke når jeg har brukt kontakte lege eller jordmor.. Vurderte egentlig ta en ultralyd til i uke 12.
Må jeg kontakte noen før etter den evt?

Det skal tas blodprøver mellom uke 12 og 16.
Jeg har bestilt legetime når jeg er 12 uker, for å ta disse. Da tar jeg første svangerskapskontroll i samme slengen.

Første svangerskapskontroll skal være mellom uke 8-12. Da skal du blant annet ta en urinprøve, noe som skal gjøres ved hver kontroll. Er 8 kontroller totalt. Men er jo ikke noe krav å gå på disse kontrollene, det er helt frivillig.

Jeg var hos legen i uke 6 for sykemelding og da ble det ble søkt om oul og fødeplass. Fikk innkallingen til oul uken etter. Jordmor venter jeg litt med selv om de tar første timen mellom 8 og 12 uker her.

Det viktigste er å få sendt inn papirer til oul. Og blodprøver er jo kjekt å ta tidlig om man skulle ha noe ute av balanse.

Har bare hatt kontakt med lege enn så lenge. Men tenke å ringe jordmor neste uke å sette opp en time.
Legen forklarte at man ofte tar kontroll hos lege uke 14,å så neste kontroll hos jordmor. Sånn hvis man kjører annenhver. Så blir nok å gjøre det denne gangen også.

I følge svangerskapsomsorgen og Helsedirektoratet skal men gjerne ta kontakt så tidlig som mulig etter uke 6, men har erfaring med at noen praktiserer med at de ikke tar inn gravide før rundt uke 12 :bookworm: Er selv 9+1, ikke vært enda

Skal på svangerskapskontroll i uke 11. Her ber de gravide ta tidlig kontakt med helsestasjonen, handler vel om organisering. Jeg har ikke tenkt til å gå til jordmor, så har ikke tatt kontakt med de :)

Sniker litt fra April. Kan jeg kun kontroll hos jordmor? Kan de ta blodprøver osv?

Fastlegen min er langtidssykemeldt og han vikaren jeg var hos i forrige uke likte jeg ikke. Var der fordi jeg er bekymret for hyperemesis på nytt og han sa bare «Ja, du får nok det hvis du hadde det sist». Og når jeg sporte om første kontroll sa han vi skulle ta noen prøver om noen uker også skulle vi snakke om ting, blant annet om jeg fortsatt ønsket å beholde eller ville velge abort. Ble så paff av alt det rare han sa og fikk absolutt ingen kjemi med legen :banghead:

Man
Sniker litt fra April. Kan jeg kun kontroll hos jordmor? Kan de ta blodprøver osv?

Fastlegen min er langtidssykemeldt og han vikaren jeg var hos i forrige uke likte jeg ikke. Var der fordi jeg er bekymret for hyperemesis på nytt og han sa bare «Ja, du får nok det hvis du hadde det sist». Og når jeg sporte om første kontroll sa han vi skulle ta noen prøver om noen uker også skulle vi snakke om ting, blant annet om jeg fortsatt ønsket å beholde eller ville velge abort. Ble så paff av alt det rare han sa og fikk absolutt ingen kjemi med legen :banghead:
Ja, jordmor kan ta alt av vanlig oppfølging med blodprøver osv. Men dersom du er redd for HG burde du gå til lege for de kan gi sykemelding og kvalmestillende det kan ikke jordmor. Men det du kan gjøre er å spørre på legesenteret om å få komme til en kvinnelig lege, da får du ihvertfall en annen :)

Ringte jordmortjenesten på tirsdag, fikk time onsdag uken etter. Timen er når jeg er 10+2.

Har hatt kontakt med legen men kun ift sykemelding. Ikke noe svangerskapskontroll enda.

Legen er i samme bygg som helsestasjonen, så får tatt blodprøve på laboratoriet der samtidlig som jordmortimen.

Mitt forrige svangerskap var jeg kun hos jordmor, involverte ikke fastlegen i det hele tatt. Det ble bare sånn, hadde ikke noe med kjemien min til fastlegen. Trur det blir slik nå også. Hun ordner alt til meg, blodprøver, oppfølging, fødeplass og bestille oul. Vi har veldig god jordmor i kommunen min. :-) også har hun god oversikt over mitt forrige svangerskap.

Har vært i kontakt med legen min pga blodtrykket mitt og hun har også tatt ultralyd bare for å skjekke at det et liv. Å det var det.
Har time hos jordmor neste uke. Da er jeg muligens 9 uker på vei.

Skjønner du ikke vil til den legen! Han høres litt spesiell uto_O Jeg har kun kontroller med jordmor og hun bestiller blodprøver så ordner jeg time på lab’en til legekontoret selv. Har kun vært med lege pga sykemelding:happy:

Jeg kommer nok bare gå til jordmor i dette svangerskapet. Var på kontroll da jeg var 9+0 trur jeg det var og sp skal jeg tilbake om 2 uker da jeg er 12+5. jeg får mye mer ut av å gå til jordmor. Bedre kemi og hun har mye bedre tid til meg :)

Back
Topp