Har dere kompost?

Sara

Forumet er livet
VIP
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
En tråd hvor vi som driver med det kan utveksle råd og erfaringer?

Vi har en Kompostbjørn, klassisk varmkompost for matavfall som vi har hatt i 5 år nå snart og trives godt med den. Har lest om bokashi (eller hvordan det staves?) i senere tid og det viker jo interessant men Kompostbjørnen fungerer finfint for oss så vi holder oss til den.

Som følge av at vi har denne inngikk vi også "kompost-abb" på søppeltømming vi fikk annenhver tømming mot redusert gebyr. fintfint det. Så innførte renovasjonsselskapet i år da innsamling av matavfall og ALLE får da annenhver tømming. Finfint det, helt til de "glemte" at vi allerede HADDE annenhver fordi vi hadde kompost, og nå da fikk annenhver av det, så de tømmer en gang i mnd. Det er litt knapt, og førte til det jeg blogger om som "restavfallsutfordringen" vår, men det går på et vis.

Komposten er i greit driv for tiden og holder på tross av mange kuldegrader på utsiden god temp. Den kommer desverre trolig til å bli for full mens det fortsatt er vinter, men heldigvis har mannen måket bort ti den og forran den mens snøen enda var myk (nå er den is) så det er vel overkommelig det også.

Flere? Jeg deler gledelig bilder og erfaringer og håper andre gjerne også gjør det.

Det er en fin måte å gjøre nytte av avfallet og få god og næringsrik jord til blomster og hage.

Nei, men jeg har litt lyst til å lage noe smått. Til eget bruk. Men er det mulig?

Nei, men jeg har litt lyst til å lage noe smått. Til eget bruk. Men er det mulig?

Alt er mulig, tenker du bare grønnsaker og hageavfall, eller mat som kjøtt og annet også? sistnevnte må i lukket beholder, varmkompost, det er helt mulig å bygge en, men egentlig greit å kjøpe en. Eller les om bokashi

Alt er mulig, tenker du bare grønnsaker og hageavfall, eller mat som kjøtt og annet også? sistnevnte må i lukket beholder, varmkompost, det er helt mulig å bygge en, men egentlig greit å kjøpe en. Eller les om bokashi

Hageavfall, kaninbæsj, og litt mat. Om man ikke kan kaste kjøtt så er det ok. Fant en kompost på plantasjen i går, og den var stilig! Men om man gjør det uten kjøtt, blir det lukt da?

Hva slags kompost fant du på plantasjen da?

Lukt skal det egentlig ikke bli om den fungerer optimalt. Altså, litt, men ikke sjenerende

Men åpen "kaldkompost", ikke-isolert binge, haug eller lignende, kan bare ha "kaninføde", altså grønnsaker og sånt fra kjøkkenet (vel, litt mer, det går vel med f.eks brød og kaffegrut, om du klare å hindre dyr i å forsyne seg og rote det til da) , mens i en isloert varmkompost som den vi har kan vi kaste egg og melk og kjøtt og fisk og brød og, ja alt av matavfall.

Hva slags kompost fant du på plantasjen da?

Lukt skal det egentlig ikke bli om den fungerer optimalt. Altså, litt, men ikke sjenerende

Men åpen "kaldkompost", ikke-isolert binge, haug eller lignende, kan bare ha "kaninføde", altså grønnsaker og sånt fra kjøkkenet (vel, litt mer, det går vel med f.eks brød og kaffegrut, om du klare å hindre dyr i å forsyne seg og rote det til da) , mens i en isloert varmkompost som den vi har kan vi kaste egg og melk og kjøtt og fisk og brød og, ja alt av matavfall.

https://www.plantasjen.no/kompostbeholder-master-100020337-no

Denne. Men den tåler bare ned til - 15. Vet ikke hva som skjer om det blir kaldere enn det. Det kan jo bli det her.

Det som skjer da er nok at det blir for kaldt inni deg og prosesen går i stå. Den kan fryse om det blir kaldt nok men trolig går det bra . Bor du på sånn - 30 plass, anta trøbbel på vinteren men løselig

Vi har komposbjø en, litt dyrere men jeg liker den og tømmingen i luke heller enn hel vegg

Det som skjer da er nok at det blir for kaldt inni deg og prosesen går i stå. Den kan fryse om det blir kaldt nok men trolig går det bra . Bor du på sånn - 30 plass, anta trøbbel på vinteren men løselig

Det har for det meste holdt seg under - 15, men de siste ukene har det vært mellom 10-20 nesten hver dag. Kaldere om natten.
Kan prosessen fortsette når det blir varmere?

Det har for det meste holdt seg under - 15, men de siste ukene har det vært mellom 10-20 nesten hver dag. Kaldere om natten.
Kan prosessen fortsette når det blir varmere?
Det fortsetter når det blir varmere ja. Og du kan evt hjelpe den ved å tilsette kokvarmt sukkervann f. Eks.

Det fortsetter når det blir varmere ja. Og du kan evt hjelpe den ved å tilsette kokvarmt sukkervann f. Eks.

Så bra :D
Jeg håper vi får det til en dag da. Kanskje ikke i år, men kanskje neste år :)

Jeg har bokashi. Har ikke fått brukt de på noen måneder, så tenkte å snart ta de i bruk igjen. Må bare finne ut hvor jeg skal plassere jordfabrikken. Tenkte på å bruke en stor plastboks og sette på låven, i hvert fall nå frem til snøen er borte.
Hageavfall kommer til å bli puttet rett i grønnsakshagen, så foreløpig tror jeg at det holder med de to bøttene.

Har bokashi, men vi flyttet fra hagen så nå blir den nok kun brukt på vår/sommeren siden vi har dårlig plass til jordfabrikk og lite plass til å gjøre av ferdig jord.

Er veldig enkelt å holde på med og fikk massevis av super jord, så kommer til å fortsette i litt mindre skala.

Til kald kompost, ikke matavfall, er den helt grei og mer avansert enn du trenger egentlig, et par pallekamer oppå hveradnre og et lokk over, evt svart du, så har du det du trenger egentlig. Det bruker jeg til ettermodning av varmkompost samt at jeg slenger på vissne blomster etc der.

Hmmm. Jeg har vært inne på tanken om å lage noe selv, men jeg vil at det skal se bra ut og. Og så blåser det en del her så det må være holdbart. Jeg klarer ikke helt å se for meg hvordan det vil se ut detdu beskriver, må nok Google litt.

Edit: Nå skjønner jeg hva du mener ja. Det kan jo gå ant.

Back
Topp