Har dere katt?

LykkeligRose

Glad i forumet
Og tar dere endel forhåndsregler?

Jeg har selv katt og forunderlig nok så sov hun plutselig mer i sengen etter jeg ble gravid enn før! Nå er det skjerpet inn dog, og mannen er drittlei av å tømme kassen. Han fikk det ansvaret i september (endte i sa), men har fortsatt siden. Tipper det er det første jeg må gjøre etter fødselen :p

Jeg har katt. :) Har lest en del om det, så mannen skifter kassen her og! Hun liker godt å sove i sengen og lager enormt med bråk hvis hun ikke får lov... Synes det er vanskelig å vaske seg på hendene og sånn hver gang jeg har koset med/tatt på henne og, men utifra det jeg har lest så er det ikke så lett å få toksoplasmose som man er redd for. :) Så jeg håper det går bra! Skal til legen i morgen og tenkte og spørre om de kan teste meg for antistoffer, så jeg vet hvor forsiktig jeg må være. :p

Vi har tre katter. Gubben tok kattedoen hele forrige svangerskapet og jeg fikk ofte de blikkene "bare vent til ungen er ute" :P

Men så mente jeg at det kunne være hans oppgave i huset, fordi jeg gjør veldig mye med ungen. Joda, halvveis enig. Og nå skal vi ha en til så det blir ni nye måneder hvor jeg slipper. :cool:

Meen, skal sies at faren for toksoplasmose er ganske liten. Det sa legen da jeg tok blodprøve. Var litt hysterisk for kattene og baby når hun ble født, men det gikk fort over. :) De liker henne og hun liker dem. <3

Jeg har også katt, men siden samboer jobber på sjøen er jeg pent nødt til å ta kassa selv... jeg har et skjerf som jeg knyter rundt hodet og skrubber hendene etterpå! Haha

Min mor hadde toxo når hun gikk gravid med meg, og jeg har ikke tatt skade av det, men jeg vil ikke ta noen sjanser før jeg har snakket med lege :)

hvorfor ikke slippe katten ut når den skal gå på do ?
jeg har to katter og dem går på do ute. og begge sover i sengen våres.... klapper dem og snuser på dem daglig uten å vaske meg på hendene...........

Vaske seg på hendene etter å ha klappet katten???! Er ikke det litt hysterisk? Ikke vondt ment altså :)

Hehe! Var akkurat det jeg tenkte når jeg leste det og! :rolleyes: Men ser så mange som skriver det, men synes det blir å ta i litt mye. :) Tror ikke faren er så stor som mange skal ha det til...

Vi har katt❤️ gikk fint forrige graviditet, skal mye til å bli smittet.

Vår katt går på do ute :) Klapper og kosemoser på henne like mye som før ❤️ Passer på å vaske henda om hun "vasker" meg først. Alle vet vel hvor den tunga har vært O.o

Vi har kattunge og er prosessen med å få den til å gå på do ute, men så lenge vi har kassen så tar mannen den nå også prøver jeg å passe på å vaske hendene viss jeg skal spise etter jeg har kost med den, men det gjør jeg vanligvis uansett. Skal mye til for å bli smitta ja.

Hadde katt under forrige svangerskap, er trist over at hun ikke er blant oss lenger.
Dessuten er det gunstig for imnunforsvaret å ha daglig "omgang" med katt, gjør en mindre sårbar.
Skal være en skrekkelig urenslig katt dersom man skal være nødt til å vaske seg på hendene hver gang man har vært borti, selv om også jeg hadde "hysteriske" tendenser da jeg gikk med tulla-mi.

Guttepusen vår går stort sett ut når han må på do. Bruker han kassa, tømmer jeg den selv. Men bruker hansker og vasker hendene godt etterpå :) kunne aldri ha falt meg inn å løpt å vasket hender etter hver gang jeg koser med han:p

Jeg er oppvokst med katt, og alle kattene i nabolaget brukte sandkassa vår som kattedo. Jeg har også håndtert mye katter gjennom jobben min og vi har katt hjemme. Jeg har obdusert et stort antall lam som har fått diagnosen toxoplasmose. Likevel er jeg toxoplasmose negativ. Så det skal jammen en del til for å bli smitta!!!!

Jeg har absolutt ikke vært hysterisk i svangerskapene, men bruker hansker om jeg må ta kattekassen (nå gjør vår stort sett fra seg ute, men har nå en kasse stående som han bruker noe på vinteren når han ofte er inne om natta og når vi er på jobb) og når jeg gjør hagearbeid/graver i jorda.

Ellers kan jeg jo nevne at det først og fremst er unge katter som skiller ut oocyster og utgjør størst smitterisiko, mens faren for å bli smitta av en eldre katt er rimelig liten...... ;-)

Hadde katt og skiftet doen under forrige svangerskap. Var selvsagt utrolig nøye med vask av hender etter rengjøringen. Tror det skal en del til for å bli smittet :)

Vi har katt! Hun går egentlig på do ute, men i det siste har hun begynt å bruke kassen sin igjen, til min samboers store glede, haha :)

Vi har egentlig bestemt at hun ikke skal få komme opp i senga lenger, men vi er ikke så gode til å overholde det :/

Jeg tømmer ikke doen hvis jeg ikke må, og vi prøver å være ekstra nøye med å vaske hender før vi lager mat og spiser. :)

Last edited:
Og tar dere endel forhåndsregler?

Jeg har selv katt og forunderlig nok så sov hun plutselig mer i sengen etter jeg ble gravid enn før! Nå er det skjerpet inn dog, og mannen er drittlei av å tømme kassen. Han fikk det ansvaret i september (endte i sa), men har fortsatt siden. Tipper det er det første jeg må gjøre etter fødselen :p
vi skal få oss sphynx i midten av Mars.. Har ønsket meg nakenkatt lenge. Gubben får gleden av å tømme doen men den blir utelukkende innekatt :)

Back
Topp