Har dere gavebudsjett?

Kengu

Forumet er livet
VIP
Har dere noe budsjett eller kjøper dere bare uten å se på summen?
Om dere har en pris dere er enige om med andre, kjøper dere ekskt for den prisen da eller kan dere kjøpe noe på tilbud som egentlig koster det men som dere da får mye billigere?

Jeg har en formening om hvor mye de ulike skal få for.
Etter mange år har jeg endelig vett til å la et kjøp på tilbud være noe jeg har vært flink til å få til, og ikke fortsette å kjøpe på. De har jo da fått en gave til en viss verdi, om jeg har betalt mindre får være til min fordel:)
Men det tok litt tid å komme dit.

Her er vårt sånn ca
Mamma: Det varierer i grunn, før har hun og pappa fått for ca 500-1000, i år får mamma for 2000
Søster: 300
Bror: 300
Venninner: 200
Venners barn: 150-200
Svigerforeldre 1: 500
Svigerfar: Det varierer fra år til år.
Nieser og nevøer: Varierer fra 200 til 500
Svoger og svigerinner: 300

Vi har vel ikke akkurat budsjett, men vi har ikke så mye å bruke dette året så blir vel et slag budsjett ja.
Vi har 14 stk å kjøpe til, såeh..

Har vel satt meg et ca budsjett
Mamma og pappa: 300 (spleiser med søsken)
Søsken: ca 50-100 (avtalt at vi ikke kjøper, så blir bare en liten oppmerksomhet)
Sambo: varierer, alt ettersom ønsker og økonomi
Sønner: 1000
Venninner og deres barn: 100-200
Niese: 300
Bonusnieser: 200
2stk søskenbarn: 200

Sambo kjøpet til sin familie da :)

Hvis jeg kjøper ting på tilbud kjøper jeg fortsatt så jeg har betalt den opprinnelige prisen. Tenker at da får jeg bare enda mer for samme pris :)

Rundt hundre lappen til tantunger. ca 500 kr til egne barn

Mellom 200 og 300 til tantebarna og venninner, 100-200 til mine søstre og foreldre. Mann og barn varierer, og mannen sin familie får han kjøpe til selv, jeg har nok å finne til min :p

Vi kommer begge fra store familier, så vi setter opp budsjett hvert år. Penger til julegaver går forøvrig ikke fra felleskonto, vi har hvert vårt budsjett, blir noe annet til bursdager. (Nær familie får gaver)
Jeg setter opp liste over hva som skal kjøpes til hvem, så kjøper vi sammen. I år blir budsjettet vårt mindre enn tidligere fordi vi har så mye vi må prioritere selv før frøkna kommer i februar :)
I år kjøper vi til 29 barn og voksne, med et totalbudsjett på 14.000.
Venner kommer i tillegg, 2-400 per venn/vennepar :) blir ofte en god vinflaske/spaprodukter..

En sum pr gave har vi en plan på, men det blir det det blir. Avviker ikke allverdens da.

Tilbud går i min eller mottakers favør alt ettersom

På gaver til foreldre/svigers og lilleøss regner jeg omtrent 500, Mellom 200-300 til tanteunger og ca 1000,- til mannen. Hender jo jeg går over budsjettet. Ser ofte etter ting på tilbud slik at jeg får mer ut av pengene :)

Før har vi aldri tenkt noe særlig på prisen egentlig, vi kjøpte det vi hadde lyst til å kjøpe til de forskjellige.. Men i år må vi begrense oss litt i og med at vi får en liten en til i februar og at vi prøver å spare til å kjøpe vårt eget hus :) Vi prøver å tenke sånn ca 100 kr pr person. Vi har veldig mange å kjøpe til, så det blir jo allikevel litt penger, men 100 kr på hver bør gå greit :) Jeg er veldig flink på å handle på salg og finne billige gaver på nettet da, så selv om ikke prisen er så høy, blir det fine gaver allikevel :D

I år har jeg et mye strammere budsjett siden gullet kommer i desember og dette er første året jeg faktisk har mye annet som må betales. Husleie, strøm osv var aldri utgifter før nå, tidligere gikk jo alt jeg tjente til lommepenger siden jeg bodde hjemme fortsatt. Da var budsjettet på flere tusen, blir nok å kutte litt i det nå. Men kanskje noe sånt:
Mamma: 150
Pappa:150
Søsken: 100
Venninner: 50 -100

Ligger på 3-400kr til hver av foreldrene våre.
400kr til søsknene våre.
200kr til besteforeldre.
Fra jenta vår gir vi hjemmelagde ting, tenker jeg.
Til hverandre (mannen min og jeg) ligger gavene som regel på 3-6000kr.
Vi pleier ikke å gi til vennene våre. Vi har heller ikke noen avtaler med slekta om hvor mye man bruker på julegaver. Man får gi det man har råd til er vel hovedregelen :)

Jeg har formening om hva hver enkelt gave skal ligge på. Så kjøper jeg ut i fra det:) hender at noe havner litt over eller under. Prisen ligger på rundt 250 og oppover :)

Før så kjøpte jeg bare det folk ønsket seg uansett hvor dyrt det var. Har bestemt meg for at det må jeg slutte med. Og nå som vi venter en liten en til neste år og må spare blir det betydelig mindre dette året. Familie får for rundt 200-300.
Og sønn får gave til 1000,-

Tenker litt pris og at feks tantebarn får for like mye...

Pleier å kjøpe for max 3000 tilsammen, gjerne mindre.

Jeg er ferdig med årets innkjøp og ender på 10500 i julegaver.Fornøyd med det i grunn!

Vi har satt en makspris pr barn på 200kr, da er det 9 barn å kjøpe til(nevøer og nieser). Til søskna våre blir det rundt en 100lapp. Til våre foreldre og besteforeldre kjøper vi noe vi syns er fint uten å se så mye på prislappen. Til våre egne barn kjøper vi for rundt 1000kr til hver. Vi kjøper ingenting til hverandre :)

Prøver og ikke handle alt for dyre gaver, men til nærmeste familie blir det mellom 3-500 kr, venner 1-200 kr, og siste året jeg og samboer skal kjøpe gave til hverandre så tok litt av med en gave til nesten 4000 kr (bursdag og julegave fra meg og sønnen). :)

Back
Topp