Har dere forgang/vindfang?

Dramadama

Gift med forumet
Ble litt usikker på hva det heter jeg..
Men har dere gang utenfor gangen? En sånn liten gang som dere setter fra dere sko, henger opp jakker og sånn FØR dere kommer inn i selve huset? :)

Vi har en liten gang ja, men det er ikke vindfang.

Nei, kommer rett inn i gangen... 
Farmor hadde vindfang.. akkurat plass til sko langs veggen.. 

ja vi har såkaldt forgang, her er det så kaldt i den gangen at der blir det kun hengt klær og satt sko på sommeren. Årsaken er at det er egentlig vært ingangsparti som bare har blitt tettet igjen for å få en gang til av de som bodde her før.

ikke noe vindfang her nei, hadde nok kommet til å åpne den til den andre gangen i såfall, ser ikke helt poenget med to ganger.

Nei, men skulle gjerne hatt det for å "fange vinden" slik at man kan stå i døren i 3-4 minutt uten at huset er iskaldt...

Fyttikatta skrev:
ikke noe vindfang her nei, hadde nok kommet til å åpne den til den andre gangen i såfall, ser ikke helt poenget med to ganger.

det jeg liker med vindfang er at da blir "dritten" fra sko o.l. der,og så er det REint når man kommer inn i gangen, for da blir sko og klær liggende igjen i vindfanget.

Vi har et så pass stort vindfang at man kan være 4 mennesker der og kle på seg uten at man står oppå hverandre

Ja det har me :)

Ja, vi har det, men vi har hektet av døren mellom den og innergangen...
Så den brukes egentlig bare til å sette fra seg sko og jakker, ikke fange vinden....

Ikke enda, men forhåpentligvis i løpet av sommeren.
Skal bygge veranda, og skal da samtidig bygge "gang utenfor gangen", med plass til klær og sko.
Gangen vi har nå er for liten rett og slett, dessuten er ikke ytterdøra helt god, så det trekker og er generellt kaldt der.

Så heldige dere er som har det! Jeg ønsker meg så veldig en sånn gang, men det får jeg visst ikke :-/
Hadde vært kjekt å kunne legge igjen all grusen ute i vindfanget så det ikke hadde blitt dratt rundt i hele huset..

Ja. Har en Hovedinngang som det ikkeer vindfang på,men rett vedsiden av den døra så har vi en såkalt slkitteninngang, da kommer man inn på et 7 kvm rom som er kombinert vaskerom/inngang. Nede, det som blir ungdomsinngangen når den tid kommer, har vi et ganske stor vindfang på cirka åtte kvm.

Her vi bor nå kommer vi rett inn i en liten gang. Her settes/henges sko og jakker (får også akkurat plass til vogna), så går det videre rett inn til stue og kjøkken.

Snart flytter vi til hus, og der kommer man inn i en passe stor gang, hvor man kan henge av seg yttertøy, sko osv, så går man videre inn i en gang med dør til kott, dør til bad, dør til kjøkken, dør til stue, samt trapp opp til annen etasje.

Vi har det, men vi setter ikke fra oss noe der for da kommer vi ikke videre inn i huset... Den er kanskje på ca en kvadratmeter. 

Drømmeren skrev:
Ja har både yttergang og innergang

Jepp, vi har vindfang. Setter fra oss de mest møkkete/våte skoene der. Ellers så henger vi fra oss jakkene i den store gangen. Vindfanget er jo iskaldt nå. 
Utrolig kjekt ihvertfall! Hindrer det å få med all møkka inn. 

Har aldri skjønt poenget med vindfang. Det er utrolig stygt egentlig, med en bitteliten gang man må ut av bare for å skifte mening. Vi har vindfang her vi bor nå, og jeg hater det like mye som jeg alltid har trodd jeg kom til å gjøre. Forhåpentligvis skal vi bygge hus snart, og da skal vi ikke ha det!

Back
Topp