har dere falske rier?

Helenesmamma

Elsker forumet
prøvde å ta et skippertak nå i huset,men måtte gi meg.pust pest,får falske rier me engang.dette er ikke godt.når eg va hos jordmorå sist uke så sa eg at eg hadde mye av det.det va ganske vanlig på 3.gangsfødene.eg kunne bare ta 2 paraceth hvis det blei gale.hmm har ikke så lyst å ta smertestillende,det går jo over.hva med dere?

Falske rier er det samme som kynnere, og ja, jeg får det om jeg må veldig tisse, ved orgasmer, og når jeg anstrenger meg.... Det gir seg igjen med en gang jeg får slappet av, og de gjør ikke særlig vondt, så jeg bryr meg ikke noe om det.

falske rier er når magen får sterke sammentrekninger.magen blir kjempehard.det varer heldigvis ikke så lenge.det går over når du setter deg ned.i slutten av svangerskapet er det veldig sundt med falske rier.livmora blir trent opp og fødselen kan kortes ner med mange timer.hadde mye i slutten med nr to.han kom 14 dager før tida,og fødselen va unna på to timer[:D].håper dette ska skje igjen eg da.

ORIGINAL: barn3

falske rier er når magen får sterke sammentrekninger.magen blir kjempehard.det varer heldigvis ikke så lenge.det går over når du setter deg ned.i slutten av svangerskapet er det veldig sundt med falske rier.livmora blir trent opp og fødselen kan kortes ner med mange timer.hadde mye i slutten med nr to.han kom 14 dager før tida,og fødselen va unna på to timer[:D].håper dette ska skje igjen eg da.

tror de fleste her har det - men at ikke alle visste at det er det samme som kynnere...

jeg tror ikke jeg har det[&:] det eneste jeg har hatt til nå er kanskje sammenlignbart med veldig sterk sting i magen når jeg går!! å det er ikke så mye gåing som skal til heller[&:]

Jeg har begynt å få litt kynnere når jeg gjør mye husarbeid og sånt.. Og når jeg må tisse.. Men ikke så ofte at jeg plages med det heldigvis..! [:D]

har hatt veldig masse kynnere siden helt  i starten av svangerskapet.. de begynnte ikke å gjøre vondt før i uke 16... i helga fikk jeg regelmessige som tilslutt kom hvert 2 minutt.. fikk meg ei sprøyte for å stoppe dem på sykehuset, å så måtte jeg ligge der ut dagen etter.. å vettu hva!! jeg gleder meg til å få rier, for da vet jeg i allefall at de snart går over!![&:]

oi,stakkar deg.hva var det i den sprøyta da?ja,gled deg til riene,det er ei spennende tid vi har i vente[;)][;)]

ORIGINAL: barn3

oi,stakkar deg.hva var det i den sprøyta da?ja,gled deg til riene,det er ei spennende tid vi har i vente[;)][;)]

fikk noe som hete bricanyl.. er noe som tvang livmormuskelen til å slappe av.

ORIGINAL: Actrine

Vet ikke om jeg har kynnere jeg (jeg visste at falske rier var kynnere....hehe)... hvordan kan man vite det!?

Dette står om kynnere her på babyverdens infosider;
Kynnere/ Braxton hicks sammentrekninger/ falske rier.
Når du strammer en muskel blir den hard. Akkurat slik er det med livmormuskelen også. Den "trener seg," forbereder seg på jobben den skal gjøre. Det spesielle med denne muskelen er at den ikke står under viljens kontroll. Med andre ord kan ikke du bestemme at den skal trekke seg sammen. Like lite som du kan be den holde opp med sammentrekningene.
Hvis du plutselig kjenner at "magen din blir hard", at stramningene starter øverst og kjennes best der, men slipper fort taket og er smertefrie, er det en Braxton hicks sammentrekkning eller en falsk rie du har hatt. De kan starte når som helst i svangerskapet eller utebli fullstendig. Dette er individuelt, og like normalt.
Vanligvis starter de rundt 20. uke. De fleste sammentrekninger varer ca. 30 sekunder, men kan vare lenger. Har du født før kan du merke sammentrekninger tidligere enn uke 20. Noen opplever kynnere som ubehag.
Det er forskjell på kynnere (falske rier) og ekte rier, men det er ikke alltid like lett å avgjøre hva som er hva. Vær derfor alltid obs. Har du født for tidlig og du er usikker på om det er kynnere eller rier du har, så ta kontakt med jordmor, lege eller fødeavdelingen.
De sammentrekningene du derimot kan få mot slutten av svangerskapet skal du hilse velkommen. De kan være med på å modne livmorhalsen; gjøre den kortere og mykere. En moden livmorhals er et godt utgangspunkt for fødsel.

ORIGINAL: lenemor

Vet ikke om jeg har kynnere jeg (jeg visste at falske rier var kynnere....hehe)... hvordan kan man vite det!?

Når du strammer en muskel blir den hard. Akkurat slik er det med livmormuskelen også. Den "trener seg," forbereder seg på jobben den skal gjøre. Det spesielle med denne muskelen er at den ikke står under viljens kontroll. Med andre ord kan ikke du bestemme at den skal trekke seg sammen. Like lite som du kan be den holde opp med sammentrekningene.
Hvis du plutselig kjenner at "magen din blir hard", at stramningene starter øverst og kjennes best der, men slipper fort taket og er smertefrie, er det en Braxton hicks sammentrekkning eller en falsk rie du har hatt. De kan starte når som helst i svangerskapet eller utebli fullstendig. Dette er individuelt, og like normalt.
Vanligvis starter de rundt 20. uke. De fleste sammentrekninger varer ca. 30 sekunder, men kan vare lenger. Har du født før kan du merke sammentrekninger tidligere enn uke 20. Noen opplever kynnere som ubehag.
Det er forskjell på kynnere (falske rier) og ekte rier, men det er ikke alltid like lett å avgjøre hva som er hva. Vær derfor alltid obs. Har du født for tidlig og du er usikker på om det er kynnere eller rier du har, så ta kontakt med jordmor, lege eller fødeavdelingen.
De sammentrekningene du derimot kan få mot slutten av svangerskapet skal du hilse velkommen. De kan være med på å modne livmorhalsen; gjøre den kortere og mykere. En moden livmorhals er et godt utgangspunkt for fødsel.

AW MAN!![8D] har enda ikke fått noe slags kynnere[&:]
jaja tyngre fødsel på meg da[:(]

Jeg har veldig mye kynnere. Har blitt sykemeldt pga dem. Jeg får de når jeg stresser og jobben min er bare stress. Nå har jeg vært hjemme tre uker og det begynner å bli bedre, men i dag så stressa jeg med å rekke toget til Sandvika fra Oslo S, det var tekniske problemer og vi måtte plutselig skifte spor.... Da hadde jeg kynnere hele togturen, det gjorde vondt. Men nå går det litt bedre. Jeg kommer heller forsent i fremtiden...

Jeg har å hatt masse kynnere.. [:'(] Ble sykemeldt pga dem og er det frem til permisjonen..
Legen sa jeg bare måtte være hjemme å ta det med ro, vil ikke noen for tidlig fødsel her ikke..
Har blitt mye bedre siden jeg får være hjemme å slappe av da.. Men kjenner de så fort jeg anstrenger meg,
stresser eller er ute å går... Blir ikke lange shoppingturer her lenger, det er ihf sikkert..!

Huff da, det er visst kynnere jeg har også. [&:] Jeg får dem av å "anstrenge" meg litt for mye (er det å anstrenge seg å sette på oppvaskmaskinen, egentlig?) og av absolutt ingenting. Synes det er litt ekkelt, for jeg kan ikke forutsi når de kommer og når de først er der, må jeg sette/legge meg ned litt for å slappe av. Har dem daglig, gjerne mange ganger hvis jeg ikke bare setter på oppvaskmaskinen, men vaskemaskinen også. [;)] Kjempesterk og tøff kropp jeg har for tiden, gitt... 

har ingen kynnere jeg[:)]
Magen blir hard av og til, men det er ikke ubehagelig, og det kan ikke sammenlignes med rier......det er noe annet ved födseln ja[;)][;)][;)]

jeg har mye kynnere. de kommer å går stort sett hele tida! 
visste ikke det om at fødselen blir kortet ned hvis man har mye kynnere i svangerskapet. hadde ingen kynnere sist å en laaaaang fødsel, så kanskje det blir en kortere fødsel denne gangen!! Det er i allefall lov å håpe!!

ORIGINAL: anjuk

har ingen kynnere jeg[:)]
Magen blir hard av og til, men det er ikke ubehagelig, og det kan ikke sammenlignes med rier......det er noe annet ved födseln ja[;)][;)][;)]

Om magen blir hard, så er det en kynner... de må ikke nødvendigvis gjøre vondt.. mine er aldri vonde, men noen ganger er det ubehagelig.. .stort sett kjenner jeg bare at magen blir hard og at det knyter seg litt foran..

Jeg  beggynte å få mye falske rier for et par uker siden. De kom mer og mer og så kom de regelmessig. Så jeg ble sykemeldt helt. Får ikke gjøre noe[:'(]  De er redd for at fødselen skal starte for tidlig. Men de er helt vanlig me falske rier av og til. Men de pleier da ikke gjøre noe særlig vondt.  Mine var heller ikke vonde til å begynne med, men nå kan jeg knapt henge klær på snora uten at jeg får disse. Og de er ikke behaglig.[:(]

TERMIN 24 SEPTEMBER [:D]

Jeg har hatt kynnere siden uke17. Da først trodde jeg det var babyen som la seg på tvers inni der. Det har bare økt og økt med kynnere siden.. ¨Nå har jeg det så fort jeg sitter galt.. reiser meg.. bruker magemusklene.. bærer tungt... når jeg skal tisse... 
Føler jeg har dem hele tiden jeg.. Legene og jordmora sier at det ikke er farlig så lenge de ikke er regelmessige.

ORIGINAL: hvitbeis

ORIGINAL: lenemor

AW MAN!![8D] har enda ikke fått noe slags kynnere[&:]
jaja tyngre fødsel på meg da[:(]

Ofte kan man ha kynnere uten at man merker de... Det er forskjell fra person til person. Det trenger ikke ha noe å si!

You must log in or register to reply here.
Back
Topp