Har dere fått termin 40+2 eller 40+3?

surrehodet

Elsker forumet
Oppdaget etter ordinær ul på fredag at jeg har termin på dag 40+3 :( Med gullet hadde jeg termin 40+2. Liker det ikke, opplevde sist å måtte juge meg til ul på føden 40+5 hvor det ble oppdaget at gullet ikke hadde noe fostervann igjen, og måtte settes igang. Dette var en fredagskveld, hadde jeg ventet på overtidskontrollen på sykehuset hadde han mest sansynlig vært død ;( Er livredd for å gå overtid igjen,også oppdager jeg at jeg må "naturlig" gå 1 dag lenger,DRITT :(
 
Har fått 40+3, fikk det samme som deg med eldste mann jeg også. Ikke tenkt noe over det jeg, kanskje fordi jeg fødte 3 dager før termin. Her setter de i gang fødslen på dag 10 på overtid.
 
Ja det nye er 40+3 hadde 40+2 med begge de andre. Men synes deter merkelig at det er 40+3 i år siden det i tillegg er skuddår. Så der er en extra dag så burde jo være en dag mindre i år.
 
Man får termin 40 + 3 nå av den enkle grunn at "skjemaene" eller "hjulet" de regner utifra ikke dekker skuddår. så slik blir vi alle belasta med en ekstra dag..
Men dette kan man ta om å krangle om når det nærmer seg termin eller man finner seg på overtid ;)
 
Det hjulet dem regner fra bommer på en dag ja, teit!
Syns man kunne fått termin uke 40+0. (som Amerika ++)
Hadde 40+2 med guttungen i 2009, men han kom 39+2 og var nesten 4.2 kg! 
Gla jeg ikke fikk lenger ... 
 
haha.. jeg trodde jordmora bare skrev feil jeg... :P
Men jo - da har jeg også termin 40+3 
 

Det nye er 40+3 ja..

Men jeg skjønner ikke hvorfor dere snakker om skuddår..vi må jo ikke gå en dag lenger. 40 uker og 3 dager, er nøyaktig det, og ikke egentlig 40+4.

Hadde vi derimot regnet 9 mnd, så hadde det blitt en dag ekstra inni der. Men siden det regnes uker og dager, så blir det jo helt riktig..

 
Jeg ville snakket med jordmor om det som skjedde sist, at du er bekymret, og ønsker oftere kontroll på slutten. Får håpe de tar deg på alvor, så du slipper å være bekymret.
 


H0112 skrev:

Det nye er 40+3 ja..

Men jeg skjønner ikke hvorfor dere snakker om skuddår..vi må jo ikke gå en dag lenger. 40 uker og 3 dager, er nøyaktig det, og ikke egentlig 40+4.

Hadde vi derimot regnet 9 mnd, så hadde det blitt en dag ekstra inni der. Men siden det regnes uker og dager, så blir det jo helt riktig..



hjulet som dekker et vanlig svangerskap på 40 + 2 regner ikke med den ene skuddårsdagen og denne blir da lagt på slik at vi som går gravid over februar får termin 40 + 3, ikke 40 + 2. :)
 
men for oss med ul etter februar har vel ikke dette noe å si, da det uansett blir satt en gjeldene termin utifra målinger gjort av fosteret da? 
 
Det er ikke derfor nei. Et norsk svangerskap regnes som 40+3 uker, skuddår eller ei :)

nr2ivente<3 skrev:


H0112 skrev:

Det nye er 40+3 ja..

Men jeg skjønner ikke hvorfor dere snakker om skuddår..vi må jo ikke gå en dag lenger. 40 uker og 3 dager, er nøyaktig det, og ikke egentlig 40+4.

Hadde vi derimot regnet 9 mnd, så hadde det blitt en dag ekstra inni der. Men siden det regnes uker og dager, så blir det jo helt riktig..



hjulet som dekker et vanlig svangerskap på 40 + 2 regner ikke med den ene skuddårsdagen og denne blir da lagt på slik at vi som går gravid over februar får termin 40 + 3, ikke 40 + 2. :)


 


H0112 skrev:
Det er ikke derfor nei. Et norsk svangerskap regnes som 40+3 uker, skuddår eller ei :)

nr2ivente<3 skrev:


H0112 skrev:

Det nye er 40+3 ja..

Men jeg skjønner ikke hvorfor dere snakker om skuddår..vi må jo ikke gå en dag lenger. 40 uker og 3 dager, er nøyaktig det, og ikke egentlig 40+4.

Hadde vi derimot regnet 9 mnd, så hadde det blitt en dag ekstra inni der. Men siden det regnes uker og dager, så blir det jo helt riktig..



hjulet som dekker et vanlig svangerskap på 40 + 2 regner ikke med den ene skuddårsdagen og denne blir da lagt på slik at vi som går gravid over februar får termin 40 + 3, ikke 40 + 2. :)




men det er nytt, sant? For mitt forrige svangerskap var vitterlig 40+2...
 
Det er nytt ja, dvs. ett pr år. Sist jeg var gravid, for over 10 år siden, brukte gyn. 40+0. Men nå er det altså en halv uke mer emoticon
 
Back
Topp