Har dere et budsjett?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Stina
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Stina

Guest
Har dere et budsjett dere følger fra måned til måned?

Nei.

Overhode ikke... Vi setter av en viss sum på regningskontoen, resten går til alt mulig rart.

Bruker det ikke aktivt fra måned til måned, men har det I bakhodet.

Ja. Ellers har man ikke peiling på hvor pengene går og alle utgiftene hver mnd

Ja, det har vi selvfølgelig.

Ja
Men kun på regninger
Men fører opp alle utgifter i excel hver mnd slik at om vi noensinne går på en smell så er det lettere å se hvor en bør kutte.

Nei, men burde hatt. Bare å si ifra dersom noen vil sette opp et for oss. :p

Nei, men burde hatt. Bare å si ifra dersom noen vil sette opp et for oss. :p
Ha ha! Det er ikke vanskelig. Oversikt over inntekter. Deretter utgifter, både faste og variable. Deretter regne ut inntekt - utgift. Jeg bruker excel.

Ha ha! Det er ikke vanskelig. Oversikt over inntekter. Deretter utgifter, både faste og variable. Deretter regne ut inntekt - utgift. Jeg bruker excel.
Høres veldig enkelt ut når du sier det på den måten. :p
Ser for meg at det å få oversikten over hvor mye vi bruker på hva, må være den tyngste jobben? Tråle gjennom månedsvis med kontoutskrifter. Grøss.

Høres veldig enkelt ut når du sier det på den måten. :p
Ser for meg at det å få oversikten over hvor mye vi bruker på hva, må være den tyngste jobben? Tråle gjennom månedsvis med kontoutskrifter. Grøss.

Hvorfor må du tråle gjennom flere mnd? Er utgiftene så variable?

Hvorfor må du tråle gjennom flere mnd? Er utgiftene så variable?
Vet ikke jeg, haha! Men ser for meg at det er kjekt å ta feks et gjennomsnitt av tre mnd. Denne mnd har vi feks brukt mye på mat, for har hatt middagsgjester 3 søndager på rad. I tillegg har vi hatt mye "annet", ettersom jeg har kjøpt mye julegaver og pynt. Forrige mnd var vi på ferie, og neste mnd er det jo desember. :p

Vet ikke jeg, haha! Men ser for meg at det er kjekt å ta feks et gjennomsnitt av tre mnd. Denne mnd har vi feks brukt mye på mat, for har hatt middagsgjester 3 søndager på rad. I tillegg har vi hatt mye "annet", ettersom jeg har kjøpt mye julegaver og pynt. Forrige mnd var vi på ferie, og neste mnd er det jo desember. :p
I forhold til hva man bruker på mat og annen drit så er det kanskje lurt. Men de faste utgiftene er jo som regel greie. Vi satte for eks opp 6000 til mat men måtte oppjustere til 8000 fordi vi så vi brukte mer. Men de andre utgiftene våre er som de er. Og så er det noen variable som årsavgift på bilen som er en gang i året, NRK lisens to ganger i året, strøm setter vi inn 2000 i mnd for buffer.

I forhold til hva man bruker på mat og annen drit så er det kanskje lurt. Men de faste utgiftene er jo som regel greie. Vi satte for eks opp 6000 til mat men måtte oppjustere til 8000 fordi vi så vi brukte mer. Men de andre utgiftene våre er som de er. Og så er det noen variable som årsavgift på bilen som er en gang i året, NRK lisens to ganger i året, strøm setter vi inn 2000 i mnd for buffer.
Jeg får kanskje sette mannen på saken. Det er han som er finansminister her i huset. :p takk for gode tips! Har lenge tenkt at vi nok hadde hatt godt av å.sette opp et ordentlig budsjett, bare aldri kommet så langt.
Men, hvordan holder dere styr på hvor mye dere har brukt på mat i løpet av mnd? Har dere bare 8000 på brukskonto, og så.fører dere evt over mer dersom dere skal kjøpe noe annet?

Nei, men holder av en fast sum til faste utgifter så fort lønna kommer inn på konto.

Nei. Betaler alt av regninger og slikt etter lån og forsikringer er trukket, resten sjonglerer jeg utover resten av mnd. Vanligvis har jeg ikke mye til overs uansett så da går det lille som er til overs til klær og utstyr til guttungen eller meg eller til kos :)

Ja, selvfølgelig :)
Vi følger det ikke helt slavisk hver måned. Men vi har alltid budsjettet i bakhodet :)

Back
Topp