Har dere en god oppskrift på fløtegratinerte poteter..

Mamman til go`jenta!

Elsker forumet
[:)]

Koker bare skivede poteter i fløte med en god dæsj hvitløk og pepper og når de er myke slenger jeg de i form med masse ost på[:D]

ORIGINAL: Rebecca85

Koker bare skivede poteter i fløte med en god dæsj hvitløk og pepper og når de er myke slenger jeg de i form med masse ost på[:D]

noe ala sånn jeg gjør de også.... åhh nå fikk jeg skikkelig lyst på de..

ORIGINAL: Burger

jeg skiver bare opp 10 til 12 råe poteter, heller over en pakke kremfløte og har i 2 el 3 fedd kvitløk og pepper. Topper det med ost og i en times tid i ovnen. Matfløte funker dårlig, må være kremfløte[:)]

eh... fedd er? ja er elendig på kjøkkenet[8D]

Oppskriften til Tom Stiansen!! Helt himmelsk!!!

ORIGINAL: Burger

jeg skiver bare opp 10 til 12 råe poteter, heller over en pakke kremfløte og har i 2 el 3 fedd kvitløk og pepper. Topper det med ost og i en times tid i ovnen. Matfløte funker dårlig, må være kremfløte[:)]

hvor mange grader?

Fløtegratinerte, bakte poteter e supernam. Bakar først potetene som vanlig, graver ut innholdet i potetene blander med litt kryddersmør/persillesmør, fløte, kvitløk, salt, pepper, ost over og så gratinere dei, eller blande det, putte det tilbake i potetskala fra bakingen, og strø ost oppå. Det blir liksom smak både av bakt og fløtegratinert[:D]

Vanlig fløtegratinerte lagar eg av rå poteter i skiver, heller over fløte slik at det dekkar potetene, 2-3 fedd kvitløk, salt, peppar og litt kanel (høyres veldig rart ut, men gir ein veldig god smak) Ost over siste 10-15 minuttane[:D]

ORIGINAL: sogn78

Fløtegratinerte, bakte poteter e supernam. Bakar først potetene som vanlig, graver ut innholdet i potetene blander med litt kryddersmør/persillesmør, fløte, kvitløk, salt, pepper, ost over og så gratinere dei, eller blande det, putte det tilbake i potetskala fra bakingen, og strø ost oppå. Det blir liksom smak både av bakt og fløtegratinert[:D]

Vanlig fløtegratinerte lagar eg av rå poteter i skiver, heller over fløte slik at det dekkar potetene, 2-3 fedd kvitløk, salt, peppar og litt kanel (høyres veldig rart ut, men gir ein veldig god smak) Ost over siste 10-15 minuttane[:D]

hva er fedd??[8D]

Jeg skiver potetene og har i form.
Så krydrer jeg fløten med salt og pepper, og som regel hvitløk (hvis vi ikke skal ha gjester som ikke spiser det da). Så pisker jeg fløten litt lett (ikke sånn at den blir krem altså, bare sånn at den blir bittelitt tykkere) blander eventuelt litt ost oppi fløten og så tømmer jeg fløten over potetene.

Må være kremfløte synes jeg da, blir best smak da, og må være lett pisket/ristet før man tar det over potetene.
Har også løk oppi noen ganger, kommer an på hva jeg føler for.
Ellers er det også godt og blande fløten med litt creme fraiche før man tømmer det over potetene.
Viktig og ta passe mye med fløte, har man for lite så blir alt bare tørt og ikke helt ferdig, og tar man for mye så blir det alt for blast og renner bare av det. Men heller litt for mye og la det stå litt ekstra i  ovnen enn litt for lite. [:)]

Jeg pleier og la min stå på 180 grader i ovnen. Blir den ferdig på toppen før potetene er stekt kan man ta aluminiumsfolie på toppen.[:)]

ORIGINAL: Mamman til go`jenta!

ORIGINAL: sogn78

hva er fedd??[8D]

Når du deler opp kvitløken er det akkurat som båtar (som i appelsin) inni, så 2-3 slike båtar

Back
Topp