Har dere begynt tenke på permisjon..?

Dere som snakker om barnehagestart fra januar, er det et opptak da også i deres kommuner? Her har vi bare hovedopptak, så om du vil ha plass må du takke ja og betale fra august.
Vi vurderer også bhgstart fra januar, men her hos oss har du krav på barnehagestart enten i august (for barn som fyller 1 år januar - august), eller fra måneden barnet fyllet 1 år hvis barnet fyller året i september, oktober eller november. Så hvis vår blir født i slutten av oktober regner jeg med at vi har krav på plass fra 1.november. Så vi kommer mest sannsynlig til å betale plassen for november og desember og så starte i januar dersom det ikke lar seg gjøre å utsette den formelle oppstarten til januar (tror det er avhengig av antall søkere).

Dere som snakker om barnehagestart fra januar, er det et opptak da også i deres kommuner? Her har vi bare hovedopptak, så om du vil ha plass må du takke ja og betale fra august.

Til storesøster fikk vi plass i desember (hun er født mai, men termin august). Tror dessverre ikke det er like god kapasitet nå, så må vel takke ja til oktober og evt starte senere eller ha lang tilvenning. Vi må nesten bare se det an. Alternativt bli hjemme til august året etter.

Jeg har samme problem som deg. Jeg går ikke ned i stilling, men går kraftig ned i lønn fra 1 august (vært vikar for en av lederne som da er tilbake fra perm). Jeg ringte nav, og det eneste forslaget de hadde var å gå ut i permisjon før jeg går ned i lønn. Det blir desverre ikke lønnsomt for vår del uansett, for da blir det mindre tid hjemme med barnet, og da må vi igjen spare opp mer til ulønnet perm.. håpløst system. Vet at på noen stønader så regner de ut i fra de månedene hvor du tjente best, men ikke med foreldrepenger. Fikk beskjed om at siden jeg har en varig lønnsendring, så tar de ikke en gang gjennomsnittet av de 3 siste månedene, de går kun ut i fra ny lønn..

Redigert: nav ringte meg opp igjen og forklarte at det gikk an å ta en dag permisjon før man gikk ned i stilling/lønn, for å så jobbe frem til 3 uker før fødsel. Da blir hele grunnlaget beregnet før første dag i permisjon :happy: så får min del må jeg ta ut en dag med perm i juli. Dette var visst veldig nytt sa de.

Oi! Så overraskende at de til og med har åpne smutthull selv :wideyed: men flaks for oss! Håper det ordner seg sånn :D

Skulle ønske vi kunne vært hjemme så lenge som mulig også... men ser ikke helt hvordan det skulle gått med inntekt etc. Vi er avhengig av to inntekter så blir vel bare normal permisjon + å ta ut all ferie inkl. Skal prøve å spare litt i år så jeg kan få noen uker ekstra på permisjonen.

Skulle ønske vi kunne vært hjemme så lenge som mulig også... men ser ikke helt hvordan det skulle gått med inntekt etc. Vi er avhengig av to inntekter så blir vel bare normal permisjon + å ta ut all ferie inkl. Skal prøve å spare litt i år så jeg kan få noen uker ekstra på permisjonen.

Vi er heldig sånn at vi klarer oss en liten stund med kun hans inntekt om vi sparer opp bittelitt først, men så håper vi veldig kunne kjøpe større hus (bor i 3-roms nå) neste vår og da må jeg finne meg ny jobb…

Back
Topp