Har bilselger lov til dette?

mammatileijente

Forumet er livet
VIP
Kjøpte meg ny bil.. for en liten tid tilbake..

På Finn annonsen så sto det ikke oppført at årsavgiften var inkludert..

Jeg kjøpte bilen etter at årsavgiften var forfalt 20 mars.. Når jeg hentet bilen så fikk jeg en giro i hånda.. på årsavgift.. Han sa at han måtte betale den.. og at jeg nå måtte tilbakebetale han..

Ringte Oslo tollavgift for å høre om bilen var overført på meg.. og nevnte i forbifarten at jeg skulle tilbakebetale årsavgiften til selger.. Dette sa han jeg snakket med at det hadde ikke han gjort.. for bilselger var eier av bilen 20 mars.. og han skal da stå for avgiften..

Men jeg aner ikke.. Når private selger bilen sin etter 20 mars, så pleier jo de å selge den med årsavgiften inkludert..

Står ikke noe om dette i kontrakten..

noen som vet? Eller har tips til hvor jeg ringer for å få svar på om dette er lov?

jeg fikk en purring i posten her om dagen..

Purring fra.... selgeren? :S

Spørsmålet er jo om han har lov til dette..

den annonsen kan jo ha vært mange mnd gammel..vegavgiften måtte han jo ha betalt.. eller levert inn skiltene.. hvis han feks ikke fikk solgt bilen på en stund da..

Jeg vil bare finne ut om dette faktisk er lov.. er det det, så betaler jeg selvsagt avgiften:)

Hvis det står ikke inkludert er det vel slik at selv om du kjøper bilen i august må du vel betale den.. Mulig han hadde tenkt å skilte av den til den ble solgt?

Det beste er å høre som slikt før man kjøper Her var sambo den dumme, for han kjøpte en bil av FORHANDLER som ikke var Eu-godkjent! Type en 2005 modell 

Han kunne solgt bilen uten å ha betalt de tre siste årsavgiftene om han ville. Det er ny eier som overtar heftelsene, så han har absolutt lov. Når man selger bil på FINN kan man hake av for om årsavgift er inkludert eller ikke. Om han har haket av for "ikke inkludert" har han ikke gjort noe ulovlig uavhengig av når på året han selger bilen.

Jeg ringer biltilsynet i morgen og hører med de.. om han har lov til det.. Står ikke noe om at ikke årsavgiften ikke er inkludert.. står bare blankt...

Søs mener at eier ved den eller den datoen skal betale.. men jeg aner ikke.. får ringe og høre i morgen:)

Han er sleip og.. jeg hentet bilen etter 20 mars.. men han har skrevet dato 8 mars på kontrakten.. Jeg har jo selvsagt signert.. jeg tenkte jo ikke å se på datoen.. men han kontoutskrift for når jeg betalte bilen..

Uansett er det den som står som eier av bilen 1. januar som får kravet om årsavgift, og som dermed også vil få purring fra staten. Årsavgift er ikke en heftelse som følger bilen, men person/eier. Når ikke noe er avtalt i kontrakt eller det sto noe i annonsen tviler jeg på at selgeren kan kreve penger av kjøper. http://www.naf.no/Alle-saker/NAF-eksperten/Okonomi/Arsavgift/

Det er noe som heter solidarisk plikt til å betale årsavgiften.. Så det hjelper ikke så mye om hvem som eide den rundt den 1 januar, sånn i praktisk. Utrolig irriterende!

Jeg ble overrasket over å få årsavgiften i posten av forrige bileier.. og jeg hadde mine runder med de på tollkontoret...og der var det ingen hjelp å få..

Bileier dukket til og med opp på jobben min for å få meg til å betale den. Ble helt sjokkert jeg.. endte med at jeg betalte den for oppførselen til tidligere eier begynte å bli skummel.

Jeg glemte å tilføye at hvis det ikke står i kontrakten at du skal net årsavgiften, så hadde jeg droppet det, rett og slett. Bileier kan ikke kreve den inn av deg da..

Etter den 20 mars så mener jeg at man ikke skal betale den! Vi solgte bilen vår i februar og da måtte ny eier betale men det sa vi fra om da 

Ring biltilsynet eller noe og hør med de du, så lenge det ikke står i annonsen kan han ikke kreve det. Men når du kjøpte den og han sa du skulle betale, sa du ja da eller protesterte du..sa du ja så blir det jo litt feil å si nei nå også?!

Back
Topp