Har bestemt meg - det blir ikke fødebrev

Ja det er prosedyre. Barnet skal ikke avnavles før pulseringen er over, så sant barnet ikke er sykt og må over til barnelege/asfyksibord umiddelbart

Det er prosedyre å vente i noen minutter, men noen ønsker å vente lenger enn hva som er vanlig, da må man vel kanskje si ifra?
 
Tror selv at jeg blir å skrive ett, mest for å forberede meg selv og finne ut hva som er viktig for meg selv. Siden jeg er førstegangs tenker jeg det kan være greit å forbedre seg litt.
 
Jeg blir å skrive fødebrev, enkelt og greit fordi jeg regner med jeg har nok med meg selv når fødsel foregår. Det vil være punktvis og enkelt. Jeg er ikke glad i at folk tar unødvendig på meg, og at jeg vil gjerne vite ting på forhånd så langt det lar seg gjøre. Litt slike ting, for jeg gidder ikke å måtte forklare meg på en slik dag☺️
 
Det blir fødebrev her også. Etter en tøff fødsel med førstemann ønsker jeg å skrive ned det viktigste de trenger å vite, både om fødselen og oppholdet på barsel. Skal skrive det med jordmor etter fødselssamtale med legen :)
 
Det er ganske interessant å lese så mange forskjellige synspunkter. Kanskje dette med fødebrev er og så litt aldersbetinget? I tillegg liksom?

Jeg har tenkt på én ting jeg må nevne (Men igjen ikke noe fødebrev da) men si at min søster opplevde at livmoren ikke ville komme ut og hun mistet mye blod ved første barn - og måtte rett inn på intensive for å... Ja.... plukke den ut da. Det kan jo være greit for de å vite.

De er voksne mennesker som er utdannet innen dette- og jeg føler meg selv nå - i veldig trygge hender. Og det er en god følelse å ha.
 
Det er ganske interessant å lese så mange forskjellige synspunkter. Kanskje dette med fødebrev er og så litt aldersbetinget? I tillegg liksom?

Jeg har tenkt på én ting jeg må nevne (Men igjen ikke noe fødebrev da) men si at min søster opplevde at livmoren ikke ville komme ut og hun mistet mye blod ved første barn - og måtte rett inn på intensive for å... Ja.... plukke den ut da. Det kan jo være greit for de å vite.

De er voksne mennesker som er utdannet innen dette- og jeg føler meg selv nå - i veldig trygge hender. Og det er en god følelse å ha.
Det er veldig mulig at alder spiller en rolle. For meg handler det vel mest om at jeg vet hvordan jeg oppfører meg under intens smerte og takler lite da. Føler det kan være bra både for jordmor og meg selv at hun ikke skal ta på meg unødvendig og gjerne fortelle meg om ting etterhvert som det utvikler seg. I tillegg har jeg en del historie som spiller en liten rolle i forhold til psyken min. Men dette er så forskjellig fra person til person☺️Det som er så kjekt er at en kan velge om man vil skrive fødebrev eller ikke☺️
 
Det er ganske interessant å lese så mange forskjellige synspunkter. Kanskje dette med fødebrev er og så litt aldersbetinget? I tillegg liksom?

Jeg har tenkt på én ting jeg må nevne (Men igjen ikke noe fødebrev da) men si at min søster opplevde at livmoren ikke ville komme ut og hun mistet mye blod ved første barn - og måtte rett inn på intensive for å... Ja.... plukke den ut da. Det kan jo være greit for de å vite.

De er voksne mennesker som er utdannet innen dette- og jeg føler meg selv nå - i veldig trygge hender. Og det er en god følelse å ha.
Kan ikke skjønne hvorfor i alle dager dette med fødebrev skal være aldersbetinget. For mange jordmødre er fødebrev nettopp noe de ønsker, og mange steder deler de ut et eget ark med spørsmål du må skrive svar på hos fastlege/jordmor som er en type fødebrev.

Jeg skjønner ikke helt hvor du vil med tråden din. Du får det til å virke som en negativ ting å ville ha fødebrev, når sannheten er at å ha klar et lite fødebrev er noe av det smarteste du kan gjøre, uansett hvor gammel eller hvor mange fødsler du har bak deg fra før.
 
Hei!
Første gangs mor her til en kommende baby (jordmødrene har ikke vært enige om kjønnet ) i juli . Tenker at jeg føler jeg "burde" ha et fødebrev, men det er jo ikke noe spesielt de trenger å vite som ikke allerede står på graviditetspapirene etc. Føler jeg burde ta det som det kommer, og jordmoren min jeg går til sa at de er åpne for alle slags fødestillinger, med badekar/dusj etc. Alt jeg ikke kan tenke meg på feks. Leser også at noen vil se morkaken, og det vil jeg også Men skal jeg skrive brev der det nevnes? Holder vel med at jeg sier i fra/ om jeg vil se den etter barnet er fremme?

Det holder helt fint å si i fra der og da dersom du ønsker å se morkaken.
 
Anbefaler å lese boka "Fødsel" med bilder av Eva Rose. Boka tar for seg mange tema som ofte er spørsmål hos fødende, deriblant fødebrev. Her er det ei som er ekspert på fødselsangst som forklarer hvorfor man bør skrive fødebrev, og hvilke spørsmål man bør stille seg når man skriver det :) Vi reagerer helt forskjellig på smerte, men mange kan miste litt evnen til å kommunisere når kroppen fokuserer på å takle riene, da er det greit at jordmor har en pekepinn på hvordan du ønsker å bli behandlet :pompus: Jeg har skrevet og tror det vil være veldig nyttig for at jeg skal få den fødselen jeg ønsker :woot:
 
Da jeg fylte ut infoen min for å sende til fødeavdelingen før sist fødsel, var det en liten luke til å skrive ønsker i. Jeg skrev de tingene som føltes viktig for meg; tilgang til badekar hvis mulig, og bli latt være mest mulig i fred da jeg ikke er komfortabel med for mye dilldall og folk.

Nå endte det med å bli helt annerledes uansett pga setefødsel, ikke lov til badekar, måtte ha epidural og en det ble en folksom fødsel, mildt sagt. Men var veldig glad for at jeg hadde skrevet det - for så lenge jeg kunne få være i fred med samboer på rommet, fikk jeg det. Så føler absolutt at det kan være en veldig fin ting å ha - og kanskje i alle fall nå når man kan risikere å føde uten støttepartneren sin!

Tror ikke man skal ha så mange planer og forhåpninger om hvordan ting skal bli, men en del grunnleggende ting som er viktig for deg som person tenker jeg nå at bare er til hjelp for jordmora :happy:
 
Kan ikke skjønne hvorfor i alle dager dette med fødebrev skal være aldersbetinget. For mange jordmødre er fødebrev nettopp noe de ønsker, og mange steder deler de ut et eget ark med spørsmål du må skrive svar på hos fastlege/jordmor som er en type fødebrev.

Jeg skjønner ikke helt hvor du vil med tråden din. Du får det til å virke som en negativ ting å ville ha fødebrev, når sannheten er at å ha klar et lite fødebrev er noe av det smarteste du kan gjøre, uansett hvor gammel eller hvor mange fødsler du har bak deg fra før.


Vel - 2 av 3 jordmødre jeg har snakket med har kommet med anbefalinger om at det ikke er nødvendig å ha fødebrev - for meg. Poenget er med denne tråden er jo å høre hva du og andre og syns om det. Men det er ikke meningen å virke negativ til det.
 
Blir inget brev på mig denna gång, blev en sån ändring kring förlossning sist så jag har tänkt att jag hoppar över brevet helt och hållet.
Ska däremot lägga önskning till läkaren/jordmor att jag vill prova föda i vatten om det är möjligt, att få se morderkakan samt att de inte kapar av navelsträngen först den har fått göra sitt sista för bebisen
 
Det er ganske interessant å lese så mange forskjellige synspunkter. Kanskje dette med fødebrev er og så litt aldersbetinget? I tillegg liksom?

Jeg har tenkt på én ting jeg må nevne (Men igjen ikke noe fødebrev da) men si at min søster opplevde at livmoren ikke ville komme ut og hun mistet mye blod ved første barn - og måtte rett inn på intensive for å... Ja.... plukke den ut da. Det kan jo være greit for de å vite.

De er voksne mennesker som er utdannet innen dette- og jeg føler meg selv nå - i veldig trygge hender. Og det er en god følelse å ha.

Nærmer meg 40 så tror ikke det er aldersbetinget med fødebrev :p For meg handler det om mine livserfaringer så langt. -Og ved å høre andres erfaringer :happy: Det er jo en gang slik at vi er forskjellige vi mødre/to be også.
 
Nærmer meg 40 så tror ikke det er aldersbetinget med fødebrev :p For meg handler det om mine livserfaringer så langt. -Og ved å høre andres erfaringer :happy: Det er jo en gang slik at vi er forskjellige vi mødre/to be også.

Selvfølgelig. Og jeg syns det er interessant å høre på forskjellige synspunkter:)
 
Som tredjegangs skal jeg ha fødebrev for første gang. Det skal igrunn kun stå hvem som ikke slal komme i nærheten av meg av legene på anestesi der. Kommer nok til å si ifra på sykehuset også. Høyt. :p
Alt annet kan jeg nok ikke planlegge så det går som det går.

Oi, hva er grunnen til det egentlig? :eek:
 
Back
Topp