Har barnet/barna dine endret kostholdet ditt?

Mortania

Elsker forumet
Jeg har, etter å ha dedikert mangfoldige timer foran kjøkkenbenken for å lage sunn, sammensatt og næringsrik mat til neah gjennom tilvenning av fast føde, tatt meg selv i å lure på; hva med meg/oss? Hvorfor skal vi leve på halvfabrikata og helfabrikata når neah får vidunderlige retter rett fra hjertet?

Jeg begynte straks å sette opp planer, og når rema kom med middagsplanleggeren sin gikk både variasjonen på mat og "kvaliteten" på maten opp, mens kostnadene gikk betydelig ned. Menyen frukt og grønnsaker som ble kjøpt inn gikk og kolossalt i været.

Samtidig kuttet jeg delvis ut kumelkprodukter. Vi bruker rømme og ost, men heller sjelden. Har av og til fløte til kaffen, eller vi "smeller til" med pannekaker eller fiskeboller i hvit sos. Neah har det supert. Jeg har det bedre. Mannen er litt misfornøyd til tider XD

Jeg begynte så å lage mat med kokosolje, kokosmelk, mandelmel, agave og slik, laget min egen mandelmelk, laget grønnsakssmoothies, men nå står jeg igjen med bare mandelmelken og kokosoljen. Men nå har jeg fått juicer!!! Jeg elsker juice, og juicen jeg drikker er rimelig dyr, så nå skal jeg lage min egen! Oooog, jeg skal lage grønnsaksjuicer som jeg har drømt om en stund. Jeg har nesten klart å erstatte hungeren etter brus og spesielt energidrikk med juice og vann, iskaffen, som var det fleste jeg gikk etter hver morgen da jeg kom på jobb har jeg ikke rørt på en måned, og nå er neste trekk å bli kvitt kaffen også (bortsett fra i besøk, da XD)

Jeg er blitt så obs på mat i det siste om at jeg til og med drømmer om å slutte i jobben min, kjøpe småbruk og dyrke det vi trenger selv, ha høner og et par andre små dyr, og bare kose meg med sunnhet.

Og alt dette kan jeg takke neah for :) for ikke søren at damen som levde på grandis, sjokolade og is i to måneder i mangel på ork til å lage mat eller bruke noe tid på å spise den hadde giddet å endre seg selv så drastisk for seg selv.

Sent from my C6603 using BV Forum mobile app
 
Så bra! Du har virkelig endret kostholdet!

Vi er ikke så flinke dessverre, kunne absolutt vært mye flinkere til å lage mat fra bunnen av.

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3
 
Så bra:)

Nei, de har ikke det. Vi lager nesten all mat fra bunnen av uansett. Og varierer med ulike proteiner, grønnsaker og tilbehør hele tida. Frukt har vi hele tida, og ungene elsker det.


Sent from my iPad using BV Forum
 
Så flott at du har lagt om kosthold :) heldig din datter er !
Jeg er også bevisst på maten, prøver å lage mest mulig fra bunnen av.
Jeg har laget sunn mat fra bunnen av i mange år, Men jeg har vel endret på å passe på å lage/gi mindre salt mat, og er blitt mye mer bevisst på variasjon enn jeg var før. Feks. så nå har vi aldri kylling til middag 2 dager på rad :p
Ellers så bruker jeg av korn/melsorter havre, kilert, quinoa korn og frø, teff, kokos, sesamfrø og mel, linfrø, bokhvete ol. Har ikke introdusert nøtter enda, så mandel bruker jeg ikke nå. men brukte det endel før, og gleder meg til å kunne bruke det igjen. (Og valnøtter: )
Bruker litt kokos produkter også, men er litt forsiktig å bruke mye mettet fett). Av fett så bruker jeg oliven, raps, kokosolje og ekte smør.
Agave er veldig godt, jeg bruker det og yacon:) Hvordan annen søtning bruker du forresten til henne?
Jeg bestiller forresten mye fra iherb, sparer mye:)
Hvorfor har du kuttet ut meieriprodukter ? Hva gir du istedenfor til neah? Vi bruker helmelk, og geitmelk når jeg får tak i det. Vi spiser glutenfritt og jeg får ikke tak i glutenfri havremelk her..:-( brukte det endel før også. Spiser også yoghurt gresk eller tyrkisk som jeg blander selv.
Har du kanskje noen matforslag til de små? Har så lyst å finne på noe nytt til henne.

Hehe.. Sorry om jeg Bombarderer deg med spørsmål :p
 
Så utrolig flink du har hvert! :)

Har blitt mer påpasselig med salt og mer grønnsaker, også passe på at hun spiser ofte, ellers er det ikke noe :p
 
Så utrolig flink du er:D
Jeg har en lang vei å gå...:rolleyes:

Sent from my HTC One X using BV Forum mobile app
 
Her har vi tatt i bruk rema sin app etter en lang pause, for det er skikkelig dyrt å handle hver dag:p Men jeg elsker også en ferdigpizza, så ungene spiser jo det som blir servert;)
 
Så flott at du har lagt om kosthold :) heldig din datter er !
Jeg er også bevisst på maten, prøver å lage mest mulig fra bunnen av.
Jeg har laget sunn mat fra bunnen av i mange år, Men jeg har vel endret på å passe på å lage/gi mindre salt mat, og er blitt mye mer bevisst på variasjon enn jeg var før. Feks. så nå har vi aldri kylling til middag 2 dager på rad :p
Ellers så bruker jeg av korn/melsorter havre, kilert, quinoa korn og frø, teff, kokos, sesamfrø og mel, linfrø, bokhvete ol. Har ikke introdusert nøtter enda, så mandel bruker jeg ikke nå. men brukte det endel før, og gleder meg til å kunne bruke det igjen. (Og valnøtter: )
Bruker litt kokos produkter også, men er litt forsiktig å bruke mye mettet fett). Av fett så bruker jeg oliven, raps, kokosolje og ekte smør.
Agave er veldig godt, jeg bruker det og yacon:) Hvordan annen søtning bruker du forresten til henne?
Jeg bestiller forresten mye fra iherb, sparer mye:)
Hvorfor har du kuttet ut meieriprodukter ? Hva gir du istedenfor til neah? Vi bruker helmelk, og geitmelk når jeg får tak i det. Vi spiser glutenfritt og jeg får ikke tak i glutenfri havremelk her..:-( brukte det endel før også. Spiser også yoghurt gresk eller tyrkisk som jeg blander selv.
Har du kanskje noen matforslag til de små? Har så lyst å finne på noe nytt til henne.

Hehe.. Sorry om jeg Bombarderer deg med spørsmål :p

Neah kastet seg over en skål med peanøtter og har jafset i seg nøttebrød, så når det gikk fint tenkte jeg ikke så mye over å gi mandelmelk ;p hun reagerer på kumelk slik som meg, og jeg kan se på bleien hennes om hun har fått drikke ren kumelk. Men vi tåler yoghurt, ost og andre syrnet melkeprodukter fint. Legen klarte ikke å forklare hvorfor det er sånn med meg. "du tåler det ikke, men er ikke allergisk eller intolerant". Fint ;p

Bruker vel generelt lite søtning her. Lager sjokolade mes bare kokosolje, kakao og agave, prøvde med ren honning en gang, men jeg syntes ikke det ble noe godt XD sikkert fordi jeg ikke er så glad i honning. Neah spiste det XD bruker litt vanilje og dadler og (dadler i mandelmelken, oppdaget da jeg var lat og kjøpte at det er sukker i den fra go green :/)

Hun spiser en del bananlapper (banan, egg, kanel) og en del egg (kokt, stekt, eggemuffins etc), hun blir kjapt matlei, så jeg er en av de foreldrene som kommer med "fænsi" matpakker som ekspertene mener er unødvendig XD får hun brød tre dager på rad spiser hun ikke mer enn en kvart til halv skive -_-

Håper det ikke ble så rotete, jeg forsov meg kraftig i dag og løp til bussen nærmest mens jeg kledde på meg, så jeg har ikke våknet helt enda XD

Sent from my C6603 using BV Forum mobile app
 
Neah kastet seg over en skål med peanøtter og har jafset i seg nøttebrød, så når det gikk fint tenkte jeg ikke så mye over å gi mandelmelk ;p hun reagerer på kumelk slik som meg, og jeg kan se på bleien hennes om hun har fått drikke ren kumelk. Men vi tåler yoghurt, ost og andre syrnet melkeprodukter fint. Legen klarte ikke å forklare hvorfor det er sånn med meg. "du tåler det ikke, men er ikke allergisk eller intolerant". Fint ;p

Bruker vel generelt lite søtning her. Lager sjokolade mes bare kokosolje, kakao og agave, prøvde med ren honning en gang, men jeg syntes ikke det ble noe godt XD sikkert fordi jeg ikke er så glad i honning. Neah spiste det XD bruker litt vanilje og dadler og (dadler i mandelmelken, oppdaget da jeg var lat og kjøpte at det er sukker i den fra go green :/)

Hun spiser en del bananlapper (banan, egg, kanel) og en del egg (kokt, stekt, eggemuffins etc), hun blir kjapt matlei, så jeg er en av de foreldrene som kommer med "fænsi" matpakker som ekspertene mener er unødvendig XD får hun brød tre dager på rad spiser hun ikke mer enn en kvart til halv skive -_-

Håper det ikke ble så rotete, jeg forsov meg kraftig i dag og løp til bussen nærmest mens jeg kledde på meg, så jeg har ikke våknet helt enda XD

Sent from my C6603 using BV Forum mobile app
Er bare fordi vi har allergi i familien at hun ikke har fått nøtter enda. Fikk råd å vente til hun er over 3 år. Fordi allergi på nøtter ofte gir så kraftig reaksjon. Nøtter er jo så sunt med mye fin næringstoffer så håper hun tåler det. Reagerer selv på hasselnøtter.. :-/
Ja, melk og gluten er det nok mange som kan reagere på i magen uten å være allergisk. Det er tungt fordøyelige / hardføre proteiner som magen kan slite med å fordøye.
Æsj, ja det er sukker i nesten "alt.." Så flink du er som lager selv :) lurt å ha i dadler for å søte:) jeg bruker mye mat å søte med også, men sånn som i syltetøy, saft og bakst har jeg brukt tagitesse, stevia eller sukrin. Og ofte en blanding av de.

Hehe.. Så fint at du lager god matpakke til henne. Synes det er flott. De får et godt forhold til at sunn mat er godt og noe de kan kose seg med :) bananlapper har jeg ikke laget. Lager du bare eggerøre og blander inn banan og kanel? (Må prøve jeg også).
Jeg pleier forresten å lage "musli/energibarer " å ha med i matpakken(fint å ha liggende i fryser til travle dager:p)
Vesla her må også ha variasjon, ikke er hun spesielt glad i brød heller..
Så prøver å variere så godt jeg kan med "pannekaker", yoghurt, brød, grøt, supper, eggvarianter ol.
Synes det er vanskelig å få henne å spise rent kjøtt også. Hun spiser helst fisk og grønnsaker. Spiser neah kjøtt? Prøvde å gi henne pølse engang, men hun sa æsj å kastet den på gulvet :p
,
 
Så flinke dere er :)
Føler meg som en elendig mat-mamma i forhold! :p Her blir det litt halvfabrikata innimellom.

Sent from my GT-I9305 using BV Forum mobile app
 
Er bare fordi vi har allergi i familien at hun ikke har fått nøtter enda. Fikk råd å vente til hun er over 3 år. Fordi allergi på nøtter ofte gir så kraftig reaksjon. Nøtter er jo så sunt med mye fin næringstoffer så håper hun tåler det. Reagerer selv på hasselnøtter.. :-/
Ja, melk og gluten er det nok mange som kan reagere på i magen uten å være allergisk. Det er tungt fordøyelige / hardføre proteiner som magen kan slite med å fordøye.
Æsj, ja det er sukker i nesten "alt.." Så flink du er som lager selv :) lurt å ha i dadler for å søte:) jeg bruker mye mat å søte med også, men sånn som i syltetøy, saft og bakst har jeg brukt tagitesse, stevia eller sukrin. Og ofte en blanding av de.

Hehe.. Så fint at du lager god matpakke til henne. Synes det er flott. De får et godt forhold til at sunn mat er godt og noe de kan kose seg med :) bananlapper har jeg ikke laget. Lager du bare eggerøre og blander inn banan og kanel? (Må prøve jeg også).
Jeg pleier forresten å lage "musli/energibarer " å ha med i matpakken(fint å ha liggende i fryser til travle dager:p)
Vesla her må også ha variasjon, ikke er hun spesielt glad i brød heller..
Så prøver å variere så godt jeg kan med "pannekaker", yoghurt, brød, grøt, supper, eggvarianter ol.
Synes det er vanskelig å få henne å spise rent kjøtt også. Hun spiser helst fisk og grønnsaker. Spiser neah kjøtt? Prøvde å gi henne pølse engang, men hun sa æsj å kastet den på gulvet :p
,

Bruker ett egg pr banan og tapper et par ganger på kanalen, så stavmikser jeg hele sulamitten slik at det ikke blir klumpete (lettere å steke). Steker i nøytral olje (kokosolje). Lappene blir ikke så store, synes de revner og blir så ujevnt stekt om jeg lager dem større enn ca 5 cm i diameter. Sånn ca.

Sent from my C6603 using BV Forum mobile app
 
Haha, kanalen XD kanelen skulle det jo stå ^^

Sent from my C6603 using BV Forum mobile app
 
Wow så flink du har vært/er!!:)
Jeg tenker over hva vi spiser, men er ikke så kunnskapsrik som deg.
Så deilig å selv spise så sunt og variert, det marker man nok på alle måter:)


Sent from my iPhone using BV Forum mobile app
 
Du er jo kjempe flink!
Har i grunn ikke vært usunn, har alltid passet på hva vi spiser! Jeg elsker jo matlaging, så lager middag hver dag! Kan hende at vi spiser ute, men da har storebror fått noe sunt, for eksempel kylling :)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Back
Topp