Har barnehagen virkelig lov til å la barn sove alene?

Labbetussa

Glad i forumet
Himmelbarn
Marsipanene 2019
❤ Aprilbarna19 ❤
Leser om saken der en ettåring fikk en stropp rundt halsen mens han var ute for å sove uten tilsyn i Bergen. Det er jo helt forferdelig at det kunne skje og jeg håper han kommer seg!

Men er det virkelig ikke noe regelverk som regulerer hvor mye tilsyn barn skal ha i barnehagen? Om de sover eller når de er våkne?

Nå jobber ikke jeg i barnehage, men regner med at når barna sover ute så har de gjevnlig tilsyn, men ingen som er der under hele soveperioden. Det samme gjelder vel forøvrig ved soving inne. Når de er våkne derimot skal det være mer tilsyn, men det er nok umulig for de å holde alle under oppsyn hele tiden, ulykker skjer.

Finnes ingen regel som sier at man MÅ sitte ute og følge med når barna sover nei.. men man får ikke forlate avdelingen og man må jo følge med og ha jevnlig tilsyn.
Jeg sitter ikke vakt ved vogna når sønnen min sover hjemme heller.. men titter som regel ut i ny og ne, men kan til og med ta meg en dupp selv noen ganger.
En tragisk ulykke, og det kan godt hende de må gå igjennom rutinene sine iforhold til sikring av sovende barn. Tenker det er der det kanskje har svikta jeg.. (uten at jeg vet)

Jeg jobber ikke i barnehage, men jeg tenker at dette er nok et uhell de ikke kan klandres for. Kanskje var det selene i vogna som ikke var stramma til, kanskje var ungen en mester i å komme seg ut av selene. Uansett, jeg sitter ikke og kikker på ungen min når hun sover sin ca 2 timers lange dupp i vogna. Jeg dupper noen ganger av selv i en stol, og lytter. Nå klatrer ikke min ut av vogna om hun våkner, men ligger heller og roper. Men selvsagt kan jo den dagen komme at hun finner på å komme seg ut av vogna selv. Og en gang hun ikke ble stroppa fast i barnehagen hadde hun visst plutselig vandra rundt ute i sokkelesten. Dette var et engangs tilfelle, og det kan det også ha vært for dette barnet som fikk stroppen rundt halsen.

I vår Bhg sover barna rett utenfor en egen dør, og de ansatte ser til dem inni mellom, men det er ingen med dem hele tiden. De eldre barna sover på madrass inne og får omtrent lik oppfølging.

Den saken du nevner var helt fryktelig. Håper virkelig det går bra med barnet!

De har ikke konstant tilsyn annet enn at de blir sjekket til med gjevne mellomrom og babycall slik at de hører om noen våkner.

I barnehagen til sønnen vår sitter det en vakt ute når barna sover. Når han var mindre og sov på dagen hadde jeg ikke konstant tilsyn, tok meg ofte en lur når han sov. Tragisk ulykke..

Spørs på bhg trur jeg. I mine barns bhg er det store vinduer på småbarns avdelingenene og vognene står utenfor disse vinduene så de kan se dem hele tiden innenfra. Når det er for kaldt så sover de jo inne. Der jeg jobber var det vognvakt men de hadde ikke mulighet til å se på vognene mens de var inne.

Med all mediedekningen blir det sikkert bedre regulering på dette fra nasjonalt hold etter hvert.

Med all mediedekningen blir det sikkert bedre regulering på dette fra nasjonalt hold etter hvert.
det får vi VIRKELIG håpe... Barn bør ikke etterlates i vogn alene. Etter mitt syn bør barnehagen holde sengeplasser

det får vi VIRKELIG håpe... Barn bør ikke etterlates i vogn alene. Etter mitt syn bør barnehagen holde sengeplasser

Får noen bhg til det bør alle få det til. Så burde ikke være noe unnskyldning fra bhg sin side. Handler om planleggning og prioritering. Hadde aldri sendt mitt barn som ikke hadde sovevakt. At det ikke er lovpålagt er bare sykt!

Får noen bhg til det bør alle få det til. Så burde ikke være noe unnskyldning fra bhg sin side. Handler om planleggning og prioritering. Hadde aldri sendt mitt barn som ikke hadde sovevakt. At det ikke er lovpålagt er bare sykt!

Helt enig med deg. Burde vært sovevakter i alle barnehager, private som kommunale. Barna er framtiden og fortjener å bli vernet om.

Jeg jobber i barnehage og denne saken har rystet oss alle som jobber der. Vi har før hatt jevnlig tilsyn og babycall. Nå har vi gått igjennom selene på alle vognene for å sjekke at alt er sikkert. I tillegg skal pedlederne i barnehagen på et møte nå denne uka for å sette opp eventuelle nye tiltak for å gjøre det mer sikkert angående sovetiden i barnehagen. Det er en tragisk ulykke og jeg håper så inderlig at tilstanden vil forbedre seg for dette barnet :Heartred

Back
Topp