Har barna sluttet med bleie?

Spadame

Elsker forumet
Hei alle sammen. :)
Jeg lurer på om barna deres har blitt bleiefri enda? :)
Lillemann har ikke blitt det enda, og jeg lurer på hvordan det går med deres 2 1/2 åringer?
Han elsker å gå på potte, og han elsker å gå på do. Han er kjempe flink å gå uten bleie. Flink å si fra når han må og flink å si fra når han er ferdi, sålenge han er naken eller har bukse på uten truse. Med engang han får truse på glemmer han at han ikke har bleie på og tisser på seg.
Jeg er kjempe stolt av ham, men lurer også på om dere har noen tips til hvordan man gjør dette med denne pottetreningen? :D
 
hun har sluttet, men ikke på natta.

hmmm. har ingen tips jeg....minn han ofte på at han ikke har bleie på kanskje ....han syns nok at det er ubehagelig å tisse på seg etterhvert...å skjønner at han må si fra...vanskelig det der..

Lykke til:)
 
Nicolas har vært tørr hele året alt :-) Siste mnd også på natta.

Minn han ofte på det. La han gå med alt som vanlig - noen uhell blir det sikkert. Men av "feil" læren en :-)
 
Han er bleietørr ja, både på natten og på dagen :)
Har litt problemer med bæsjingen, det kommer oftel i buksen før han rekker frem til do. Men det går seg nok til :)
 
ja nå er mine troll også bleiefrie på dagen..og dette gikk kjapt fra de bestemte seg at de ville bruke "tuse" til de faktisk ikke tisset på seg...på ca 2uker har lillebror hatt 1uhell.mens storebror har litt oftere,men det går seg til bare han blir vant med at han må si ifra.men natta har jeg ikke turt enda,for de nattbleiene er tunge asså :P
 
Nei, hun har ikke sluttet med bleie enda men vi trener...

Hun holder seg tørr en times tid uten bleie, men har ikke veldig lyst til å gå på do.

Det kommer da som regel i trusa....

Vi tenkte å ta bleieslutten i juli, da vi har tre uker ferie :)
 
ja,hun er bleiefri både natt og dag....

sluttet med bleie hjemme uka etter 2års dagen....
i barnehagen og på natta nå i februar tror jeg det var...
 
Nei.. Men han tisser på do morgen og kveld. Er ikke så gira på å ta av denne bleia enda.. men vi skal prøve hardt nå snart :)
 
Teo har ikke sluttet, men går stortsett uten bleie her hjemme. Da er han veldig flink til å si ifra når han må tisse og bæsje,og ordner selv (bortsett fra tørkingen da,så klart)

Her har jeg ikke gjort noe for at han skal komme dit han er i dag, han har gjort det i sitt tempo. Jeg tror det er viktig og ikke presse. Gutter er gjerne litt senere ute enn jenter også.

I barnehagen setter de han på do etter alle måltider. Så utenfor huset vårt går han stortsett med bleie. Litt lettere å glemme seg da
 
Ask har ikke sluttet med bleie. Vi har begynt med at han går uten bleie hjemme etter barnehage og til sengetid hvis han vil. Stresser ikke med det, må ta det i hans tempo.
 
Vaert bleiefri dag og natt i 2 uker naa!!Godt over all forventning:) Ingen uhell i barnehagen eller natta, kun 2 ganger hjemme da hun var veldig opptatt av at hun absolutt hvertfall ikke maatte tisse;);) Veldig godt aa bare ha en bleieunge i hus;)
 
Emma ble bleietørr før hun var 1 år og 11, måneder. Hun ga beskjed selv om at hun ville slutte så her var det ikke problem:) Men sløvhet fra meg har gjort til at hun fortsatt bruker bleie på natten:)
 
Hun går som regel uten bleie hjemme, og det går ganske greit. Har bleie i barnehagen, men etter denne uka er det ferie der, så da skal det bli helt slutt på bleie. Håper eg.

Til dere som har unger som har sluttet helt:
Hvordan gjør dere det om natta? Bare tar av bleia og krysser fingrene? Er dere oppe og sjekker? Ser for meg at tisseuhell om natta fører med seg mye styr.
 


Prinsesse Fiona skrev:
Hun går som regel uten bleie hjemme, og det går ganske greit. Har bleie i barnehagen, men etter denne uka er det ferie der, så da skal det bli helt slutt på bleie. Håper eg.

Til dere som har unger som har sluttet helt:
Hvordan gjør dere det om natta? Bare tar av bleia og krysser fingrene? Er dere oppe og sjekker? Ser for meg at tisseuhell om natta fører med seg mye styr.

Vi tok av nattbleia med en gang hun sluttet med bleie helt på dagtid...
den første natta tok jeg henne opp da jeg skulle legge meg for å sette henne på do...men ¨hun ble så sint og ble til en banan,fikk ikke satt henne ned på dosetet... så det var første og siste gang,hehe....

tenkte at dette fikk bare gå sin gang... hun hadde ett uhell pr natt i 2 netter... altså-det gikk kjempe fint :-)

jeg hadde tisselaken i senga + tisselaken og ny dyne som var redd opp som lå ved siden av senga... om hun da tisset på seg var det bare å ta av lakenet ,sette på  nytt og legge henne i senga med den andre dynen... + skifte pysj da,som også lå ferdig på nattbordet...

sengetøyet vasket jeg dagen etter... styret ikke med det på natten...

men som sagt - hadde jo bae uhell i to netter... så det var ikke noe styr... heldig der ja :-)

hadde sikkert syntes det var mer slitsomt om det hadde vart lenge....

 
vi holder på med bleieavvending nå, men det skjer fremdelse ganske mange uhell da hun ikke sier ifra at hun må tisse. tror vi skifter ca 4 truser om dagen, men hun NEKTER å ha på bleie. føler på en måte at hun ikke bryr seg så mye om hun tisser i trusa "vi tar bare på en ny truse" sier hun.. holdt på i en uke nå, så regner med at det fremdeles er litt nytt for henne og at hun blir bedre på å si ifra etterhvert.
 
Nei, vi er ikke en gang i nærheten. Hun tisser på do morgen og kveld, og har gjort det det siste halvåret, men det er ingen framskritt. Men vi har ikke følt at vi har hatt kapasitet til å følge opp så mye heller, med en liten en til, og at vi har bodd i "pappesker" hos mine foreldre de siste 10 mnd. Hun har gått i en familiebarnehage med  3 andre barn og bare én voksen, og da har det jo ikke vært så lett å få fulgt opp i barnehagen heller. I august begynner både hun og lillesøster i ny, stor barnehage, så da har jeg et lite håp...:-)

Litt av utfordringen er også at hun bæsjer veldig ofte (idag hadde hun 4 bæsjebleier), og ganske løs (gjørmete) bæsj. Vu har sagt sååååå mange ganger at hun må si fra, men det virker ikke som om hun bryr seg. Om vi spør om hun har bæsjet, sier hun nei, uansett. Og løper unna om vi vil sjekke bleien. Hun har fått en "do-bok for jenter", som hun gjerne leser mens hun sitter på do, men den har tydeligvis ikke hjulpet så mye. Det hender seg at hun sier i fra IMENS hun tisser at hun tisser da, så det virker iallfall som at hun er oppmerksom på det. Men rumpa har hun tydeligvis ikke helt under kontroll ennå;-)
What to do??
 


Jellybelly skrev:
Vu har sagt sååååå mange ganger at hun må si fra, men det virker ikke som om hun bryr seg. Om vi spør om hun har bæsjet, sier hun nei, uansett. Og løper unna om vi vil sjekke bleien. Hun har fått en "do-bok for jenter", som hun gjerne leser mens hun sitter på do, men den har tydeligvis ikke hjulpet så mye. Det hender seg at hun sier i fra IMENS hun tisser at hun tisser da, så det virker iallfall som at hun er oppmerksom på det. Men rumpa har hun tydeligvis ikke helt under kontroll ennå;-)
What to do??

Akkurat slik var Maren også, ho brydde seg ikkje om ho tissa i buksa heller. Og sjølv om eg såg at ho måtte på do, så nekta ho og ville heller gjere det i bleia. Trudde ikkje det var håp i det heile tatt.

Løysinga var då do-musa ei natt hadde vore og hengt opp eit fargerikt skjema på badveggen med ti ruter på kvar rad, der det var eit hjerte i den siste ruta på kvar rekke. Kvar gong ho tissa fekk ho eit klistermerke i ei rute, og når ho bæsja fekk ho to. Når ho hadde fått så mange klistermerke at ho hadde komt heilt bort til hjertet (ti, men lettare å forklare det med hjertet til ho) så gjekk vi ut på verandaen og ropte og skreik etter do-musa og fortalte at Maren hadde vore flink ;) Når vi gjekk inn igjen låg det ein liten innpakka presang på dolokket. Dette var kjempestas for snuppa! Begynte med det for tre veker sidan, og kan telle på ei hand dei uhella ho har hatt sidan. No har vi tatt vekk skjemaet også, og det går kjempefint!
 
elias dro av seg bleia i barnehagen og ville ikke ha den på igenn. så han er tørr på dagen men ikke på natten enda.. han sier hele tiden "mamma jeg ikke tisse på meg." da må han løpe på do hehe.
 


madame skrev:


Jellybelly skrev:
Vu har sagt sååååå mange ganger at hun må si fra, men det virker ikke som om hun bryr seg. Om vi spør om hun har bæsjet, sier hun nei, uansett. Og løper unna om vi vil sjekke bleien. Hun har fått en "do-bok for jenter", som hun gjerne leser mens hun sitter på do, men den har tydeligvis ikke hjulpet så mye. Det hender seg at hun sier i fra IMENS hun tisser at hun tisser da, så det virker iallfall som at hun er oppmerksom på det. Men rumpa har hun tydeligvis ikke helt under kontroll ennå;-)
What to do??

Akkurat slik var Maren også, ho brydde seg ikkje om ho tissa i buksa heller. Og sjølv om eg såg at ho måtte på do, så nekta ho og ville heller gjere det i bleia. Trudde ikkje det var håp i det heile tatt.

Løysinga var då do-musa ei natt hadde vore og hengt opp eit fargerikt skjema på badveggen med ti ruter på kvar rad, der det var eit hjerte i den siste ruta på kvar rekke. Kvar gong ho tissa fekk ho eit klistermerke i ei rute, og når ho bæsja fekk ho to. Når ho hadde fått så mange klistermerke at ho hadde komt heilt bort til hjertet (ti, men lettare å forklare det med hjertet til ho) så gjekk vi ut på verandaen og ropte og skreik etter do-musa og fortalte at Maren hadde vore flink ;) Når vi gjekk inn igjen låg det ein liten innpakka presang på dolokket. Dette var kjempestas for snuppa! Begynte med det for tre veker sidan, og kan telle på ei hand dei uhella ho har hatt sidan. No har vi tatt vekk skjemaet også, og det går kjempefint!

Så ikke dette før nå, men likevel var det omtrent dette som ble løsninga for oss også. Jeg lagde en fargerik klistremerketavle ("Maries dotreningsklistremerketavle"), og hun fikk 1 klistremerke for tiss, 2 for bæsj. Vi holdt henne hjemme en fredag, pluss mandag etter helg, og i løpet av de dagene ble hun tørr på dagen. Tirsdagen ble hun levert i barnehagen med beskjed om at hun hadde sluttet med bleie:-) Og det gikk kjempebra. Har så godt som ingen uhell. Noen ganger kommer det et par dråper i trusa, men da klarer hun heldigvis å knipe av. En måned senere tok vi vekk bleien på natta også. Nå får hun klistremerke for hver natt uten bleie (altså hver natt). Har igjen noen ruter ennå. Gikk litt fortere enn forventet, så jeg hadde jo laget alt for mange ruter;-) Til helga skal vi i svømmehallen som premie:-)
 
Back
Topp