Har alle styr på når og hvor ofte baby sover, spiser etc.?

Peanut2018

Gift med forumet
Septemberbarna 2019
Har alle styr på når og hvor ofte baby sover/spiser?

Husker så godt fra storesøsyer også at jeg aldri noterte meg noe faste tider med det ene eller det andre, vi tok dagene og nettene som de kom. Men er det bare meg?

Nettene var som regel ganske like da, men dagene... De har sovet når de vil og fått mat når de vil. Har aldri tenkt på når de gjør det eller prøvd å lage noen faste rutiner. Er jeg alene om det?
 
Jeg har oversikt på en app, men gutten får spise og sove når han vil :) han sover veldig mye på dagtid, så det er ikke noe system enda. Denne appen gjorde meg oppmerksom på at gutten vår sov gjerne 4,5 på kvelden før vi la oss og etter måltid fortsatte han med sovingen. Så etter fire dager la vi han heller i senga på soverommet :)
 
Vi fører oversikt over når hun spiser, men det er pga at hun er syk og vi skal se hvor mye hun får i seg i døgnet. Men vi ser at måltidene er til omtrent samme tidspunkt hver dag, selvom hun styrer det selv :D
 
Har null kontroll/oversikt på amming og soving på dagtid. På natta holder jeg en viss oversikt ved at jeg kan sjekke i Fitbit-appen når jeg selv har vært våken :p
 
Du er ikke alene, jeg har heller ingen oversikt over amming eller soving, baby styrer det selv og det fungerer veldig fint! Med storesøster måtte jeg ha full oversikt og gå etter klokka pga hun var dysmatur ved fødsel. Så skikkelig deilig å ha en baby som kan styre måltid og søvn selv uten at jeg trenger å bekymre meg for noe :)
 
Jeg forsøkte å bruke appen Babytime. Var veldig interessant å se rutinene. Men jeg synes etter noen dager det ble for mye stress /fokus på telefonen, så jeg sluttet å bruke appen.
Vi har ingen faste rutiner, hun får spise og sove når hun vil. Skifter bleie så ofte som nødvendig og ellers har vi leketid på gulvet når det høver.
Ser frem til litt fastere rutiner, men foreløpig er det ikke forutsigbart på hvor lenge hun sover eller hvor ofte hun vil ha mat.
 
De første ukene så skrev jeg opp når han spiste. Har fått flaske fra fødsel, og måtte gi han mat hver tredje time til å begynne med på grunn av litt gulsot. Hodet mitt var så surrete at jeg måtte notere klokkeslettene. Han har egentlig fortsatt med å spise hver tredje time ennå (snart 9 uker), så trenger ikke skrive ned det.

Har tenkt litt på å få en oversikt over søvnen men har ikke gjort det ennå. Han sover så lite om dagen, mange korte dupper på 10-20 minutter. Men det blir jo litt tilsammen
 
Har full oversikt på mat (fører fortsatt mat-dagbok som de begynte med på nyfødtintensiven). Passer på at de ikke er våkne for lenge da det er lite gøy med to overtrøtte babyer som hyler i kor :dead:
 
Har ikke oversikt men ca nogenlunde følelse av hva det er "tid" for. I tillegg er det ca faste tider vesla våkner for å ammes og skiftes på etter k19.00 til ca 10.00 på morgenen. Etter det er det fortsatt hennes behov som styrer det meste.
 
Jeg førte opp søvn og våkentid og mat i starten, så hadde jeg flere uker pause inntil jeg følte at han var våken hele tiden, da førte jeg bare opp våkentid og sovetid, så at det var så vidt var et visst mønster i det, og sluttet igjen. Tror ikke jeg kommer til å starte opp med det igjen, nå går dagene bare, fortsatt ikke noen særlig faste mønster føler jeg, dagene og nettene er helt ulike...
 
Har null kontroll/oversikt på amming og soving på dagtid. På natta holder jeg en viss oversikt ved at jeg kan sjekke i Fitbit-appen når jeg selv har vært våken :p

Sånn ser jeg hvordan min sover også! :)

I starten når vi måtte gi mat hver tredje time brukte vi babytid appen, men det slutta vi med når han fikk lov til å selvregulere. Nå lurer jeg på om jeg skal bruke den litt igjen for å sjekke søvnen på dagtid, mest fordi jeg er nysgjerrig på om det er noe mønster.
 
Så interessant å høre/lese hva dere gjør, og godt å se at jeg ikke er alene :happy:
 
Her han styrer når han vil spise eller sove men jeg ser at han våkner rundt kl 6 og sover som regel kl 8(alt fra 15 til 90min) og etter det er amming hver andre time,også om natta. Veldig slitsomt og han er snart 11 uker :(
 
Er bare opptatt av hvor lenge hun sover av gangen. Venter på at sammenhengende soving skal bli lengre. Ellers regulerer hun selv. Jeg bare prøver å få henne til å ha sovnet mellom tolv og ett
 
Jeg bruker app, har gjort det fra starten for å huske når hun fikk mat sist og hvilken pupp hun startet med. Etterhvert gikk vi over på mme, og siden hun har lagt litt dårlig på seg er det greit å følge med på hvor mye hun får i seg. Hadde heller ikke klart å holde styr på når hun fikk mat uten appen.

Jeg registrerer søvn i appen også, ikke noen grunn egentlig, men syns det er greit å følge med på hvor mye te søvn hun får. Er også interessant å se om det er noe mønster å finne. Men glemmer ofte å sette igang og avslutte dette da.

Da jeg ammet registrerte jeg bæsjebleiene også siden det gikk flere dager mellom hver, men sluttet med ert da hun gikk over på mme og bæsjer hver dag.

Jeg har skikkelig teflonhjerne, så jeg digger å ha app så jeg klarer å følge bedre med
 
Jeg har nå lastet ned Baby Tracker og testet den en uke på mat og søvn. Han spiser godt, rundt 850-900 ml mme. Søvn varierer, gjennomsnitt på 13 timer i døgnet fordelt på ganske mange søvnperioder.
 
Back
Topp