Har alle dere andre planen klar?

Forskern

Elsker forumet
Sommerfuglene <3
Julimammaer 2016
Det gjelder vel kanskje først og fremst førstegangsgravide her inne, men kanskje ikke?
Altså, jeg og min samboer bor i en leilighet på 35 m2, og siden han bare har jobb fram til juni neste år så veit vi ikke om vi blir boende i Trondheim eller om vi må flytte dit han eventuelt får seg jobb. Altså, vi kan ikke selge der vi bor og kjøpe noe større før vi veit hvor vi havner. Det betyr også at vi ikke kan kjøpe inn noe store ting til nurket før vi har flytta, siden vi ikke har noe lagringsplass.
Og ALT må kjøpes; stellebord, seng, vogn, stoler, bilsotl, klær osv osv osv. Vi må også ha ny seng til oss selv, siden vi nå har en 120cm seng... Tror nok det blir mye titting på Finn.no framover, både på hus og baby-ting. Og må vel begynne å spare til alt dette også, kommer til å koste "litt".

Bottomline; vi har ingenting klart. Ikke engang JEG er klar for det her. Men nå skjer det, og det er no way back. Livet vil endres for alltid.

Noia? Ja, litt. Men på en annen side så VEIT jeg jo at det ordner seg på et vis. Det gjør det alltid!

Hei, nå har jeg ett barn fra før men husker jeg fikk litt noia av tanken på alt vi møtte kjøpe. Tror det kommer litt av den "bygge rede" følelsen man får som gravid. Men som du sier så ordner alt seg. Også er det viktig å huske på t man ikke må ha absolutt alt klart til barnet kommet. Jeg kjøpte slik 12pakning med bodyer på HM og noen strømpebuker+litt annet. Bilstol kan muligvis lånes på helsestasjon eller hos et forsikringsselskap. Ellers er det jo utroli mye på finn og ikea:-) Åsså er du så heldig ha julaften i mllomtia her og da:-)
Ønsker deg lykke til med redebygginga og graviiteten:-)

Planen er ikke 100% klar nei, men har begynt litt å tenke på hvilken bilstol og vogn jeg skal ha:)

Første gang for meg også.. Jeg har ikke noe plan som helst :P Må kjøpe inn alt, men har jo sånn ca 8 mnd på oss,så trenger ikke stresse helt ennå! :)

Vel :) Bilstol er jo noe som stort sett komme rtil å stå i bilen :) Vogn er jo heldigvis som rgel enkelt å pakke sammen og kan legges vekk et sted man finner plass:) stellebord er ikke et ALFAOMEGA sånn med engang:) siden dere har en litt mindre leilighet (nå baret ar jeg en brå sjangs) så kanskej har dere vel vaskemaskin på badet og om dere ike har tørketrommel holder det fint en liten stund med en stellematte og litt myke håndkler oppå den :) dere kan få nydelig kvalitets senger til en billig penmge på ikea:) tror vi ga 500 for vår og det var med madrass:) de nusselige babyklærna tar ikke allverdens av plass i begynnesen og her går det ann å rydde en hylle eller skuff i skapet til den lille og kanskje gi bort noen klær man selv ikke bruker lenger for å få plass:)

Kjenner meg igjen i panikken din, men slapp heeeelt av, det går så fint skal du se :)
Du har jo sånn ca 8 mnd på deg, og du kan skaffe litt nå og da. Og du kan også gå for det mest nødvendige, og sette av penger og kjøpe inn resten når dere har kommet dere på plass i det nye hjemmet :)

vi må nok ha et nytt hus, mitt er for lite, to soverom bare, med skråtak.
men hus finnes og har jo litt tid ennå=)
har en del utstyr, men blir det gutt så må nok klærne byttes hehe

alt går bra=) finn, og ikea, og til å med bruktbutikker, loppisser, finner mye kult, og så er det arv og gaver=)
til slutt sitter dere med mye mer enn dere trengte :P

Takk for gode tips :)

jeg har jo tenkt tanken om om at det KAN gå for en kort periode der vi bor nå, men det hadde jo vært godt å slippe å flytte med barn... og med tanke på stellebord så har vi toppmatet vaskemaskin (sef!), så stellingen må evt skje på "spisestuebordet" som deler kjøkkenet fra stua (åpen løsning). Veldig deilig og hygienisk, hehe. Badet er så lite at man må gå ut for å skifte mening, så der er det ikke plass.

Uansett, jeg krisemaksimerer sikkert litt nå siden det er så mye nytt og fremmed og ukjent ved det hele, så jeg får vel ta en ting om gangen og så faller nok ting litt på plass av seg selv. Det bare er en så rar følelse dette her at jeg friker litt ut innimellom. De siste dagene har jeg vært mer redd/noia/frika ut enn glad for dette lille livet som vokser i magen min, og da kan det være godt å få det litt ut. Tipper at det går litt over når 12 uker har kommet og gått slik at vi VEIT at det blir og kan planlegge mer definitivt. Og glede seg på ordentlig. :thumright

:happy3 :smiley-bounce022 :smiley-bounce012 :dance018:dance008:excited001:scared007

Takk for gode tips :)

jeg har jo tenkt tanken om om at det KAN gå for en kort periode der vi bor nå, men det hadde jo vært godt å slippe å flytte med barn... og med tanke på stellebord så har vi toppmatet vaskemaskin (sef!), så stellingen må evt skje på "spisestuebordet" som deler kjøkkenet fra stua (åpen løsning). Veldig deilig og hygienisk, hehe. Badet er så lite at man må gå ut for å skifte mening, så der er det ikke plass.

Uansett, jeg krisemaksimerer sikkert litt nå siden det er så mye nytt og fremmed og ukjent ved det hele, så jeg får vel ta en ting om gangen og så faller nok ting litt på plass av seg selv. Det bare er en så rar følelse dette her at jeg friker litt ut innimellom. De siste dagene har jeg vært mer redd/noia/frika ut enn glad for dette lille livet som vokser i magen min, og da kan det være godt å få det litt ut. Tipper at det går litt over når 12 uker har kommet og gått slik at vi VEIT at det blir og kan planlegge mer definitivt. Og glede seg på ordentlig. :thumright

:happy3 :smiley-bounce022 :smiley-bounce012 :dance018:dance008:excited001:scared007

Hvis jeg forstår deg riktig med toppmatet vaskemaskin så er ikke det noe problem.. Jeg er vokst opp med det jeg, og mamma og pappa klarte dette bra for 24 år siden :) (så sant vi snakker om det samme da)

Men man kan ha stellebord som man kan klappesammen, eller stellebord du kan henge opp på veggen og lokke igjen/klappe sammen når man er ferdig :)

I forhold til det med stellebord, så holder det med ei matte. Om du da må ta det på spisebordet, så legger du matta oppå, og vips var det problemet løst. Dere skal se at dere blir veldig kreative etter hvert.

Her er ikke alt klart. Vi har stort sett alt vi trenger, siden dette blir nr. 3. Men så kommer nye utfordringer som bil, må ha plass til tre bilseter, så det er bare å sette i gang å spare, for vi må nok ha ny bil.

Hihi, jeg har kun solgt en vippestol, resten er innpakket og stablet i kjelleren. Til og med vognen står i kjelleren, Lillegull ble 3 år i mai. Gleeeeder meg til å pakke frem og se over å begynne å vaske... Har masse jenteklær, så blir spennende om jeg får brukt noe igjen eller ikke :) Synes nesten det er kjedlig at jeg har så mye slik at jeg ikke får kjøpt inn nye ting, var veldig stas handle inn synes jeg. Men men, er jo egentlig heldig som slipper det :) Så får vi se om det er noe vi trenger som vi ikke har på hus...

Alt er egentlig klart dersom det blir gutt. Hvis det blir jente må vi kjøpe litt klær. Har noen ønsker om vugge, tripptrapp med newbornsete og ny bil....men ikke noe som stresser.

Du trenger egentlig ikke så mye til ungen i starten. Dette er det jeg ville hatt helt fra starten:
* vegghengt stellebord/løs stellematte til å legge på bordet (greit å stelle i ståhøyde med en vask). Vi prøvde med matte på badegulvet først, men fikk SÅ vondt i ryggen.
* Vår gutt sov veldig lenge i vognbaggen, fordi den var lunere enn senga. Etter en stund kjøpte vi sprinkelseng på IKEA, men det trengs først etter hvert. Vi har ikke hatt ungen i senga vår bortsett fra når han fikk mat på natta. Etter 5 uker sov han faktisk hele natta uten mat.
* Klær: her trenger du en del bodyer/bukser. Ofte er det litt vanskelig å få bleiene til å sitte helt i starten, og spesielt med gutter blir det maaange skift, da de tisser i alle retninger. Anbefaler Lindex og H&M. Rimelig og veldig fine klær! Cubus har mye fin ull.
*Bilstol. Har aldri trengt å koble den på vogna.
*Stoler og sånn trenger du ikke helt i starten, da det er en stund til det er anbefalt at barnet sitter. Etter hvert er vippestol fint.
*Vogn. Ville anbefalt å kjøpe en av de med lang bagdel. Lange barn vokser fort ut av bagdelen. Ellers er det veldig fint for oss som bærer vogna mye opp og ned til andre etasje, at den er lett å slå sammen, og er lett! Vi har forøvrig Hartan skater S og er kjempefornøyde.
* Et par gode amme-BHer uten sømmer. I en størrelse større enn du tror ;-) Mine pupper eksploderte i størrelse i starten og var så vonde at jeg knapt kunne ha klær på meg. Ammeinnlegg fra http://www.myllymuksut.com/
*Brystpumpe og flasker. Ammepute (anbefaler cosyfix).

Tja....usikker på om jeg har husket alt. Tingen er at man trenger egentlig ikke mange store ting, samtidig finner det jo mange ting man KAN sette pris på å ha der. Tror jeg i din situasjon ville ventet med å kjøpe en del ting, og evt sendt mannen ut etter hvert som behovene melder seg. Dumt å fylle huset med masse ting man bare bruker litt. Gled deg :-) Det er fantastisk å bli mamma :-)

Back
Topp