har aldri forstått.. *bilsikring*

vinglepia

Forumet er livet
hvorfor er babysetene laget med 3pkt seler og ikke 5?

Vårt har 5pkt seler så det kan jeg ikke svare på....de gamle modellene har 3pkt men det vi kjøpte i 06 har altså 5.

de er lagt med 5 punkseler. I alle fall de jeg har sett. Er vel kun de som sitter på belteputer som er festet med 3 punktseler??

Om ikke jeg tar feil så er det jo 3 punkt på babystolene, ihvertfall de fleste.
Eller er jeg helt på bærtur nå?[8|]
Men hvorfor aner jeg ikke.

Ja det stemmer vel kanskje det ja...... Når jeg tenker meg om. tenkte på vanlig sete jeg. Altså fra 9 kg og oppover.

Aner ikke hvorfor det er sånn jeg. Har ikke tenkt på det heller

hmm..har 2 venninner som har kjøpt nye det siste året og jeg mener at det er hts og de er 3pkt..[8|]
edit;det er maxi-cosi ja [;)]

heeeeleeeeeneee?? hva sier du? [8D]

ja,det er disse nyfødtstolene jeg tenker på..

ORIGINAL: Tøsa

er 5 på vårt britax babysafe iallefall...

er det vi har. og ja det har 5 pkt.

tidligere hadde dette setet 3pkt (frem til 05 eller noe?!?!) men nå har det 5pkt. har sett flere andre med 5pkt også, så det er ikke alle babystoler som har 3pkt i alle fall.

men 3pkt er jo lettere å feste på bebis da.......slipper å stappe armene....men kan jo neppe være like trygt? eller?

er 5 punkts på vårt duologic også. Rart at det ikke er på alle...

ORIGINAL: Labambie

Jeg trodde 3 punkt var sånn som det er på oss voksne, og 5 punkt er det som er i barnesetene, altså 2 bånd over skuldrene, en i skrittet og klips på magen?

3 pkt betyr bare at beltestroppene er festet på 3 punkter - 1 over hver skulder og 1 i skrittet på babystoler.. hos oss voksne er det festet ved skulderen, og på hver side av hofta...

Jeg trodde 3 punkt var sånn som det er på oss voksne, og 5 punkt er det som er i barnesetene, altså 2 bånd over skuldrene, en i skrittet og klips på magen?

Samme her. Har faktisk aldri sett barn-bilseter med 3 punkt seler... tilogmed de jeg kjøpte i beg. av 90-tallet hadde 5 punkt seler..

Forskjellen på 3 og 5 punkts er antall fester i stolen.
Babysetet vår, Maxi Cosi, hadde 3, en over hver skulder og en mellom beina.
Britax setet vårt har 5, en over hver skulder, en på hver side av hofta og en mellom beina.

Men ja, det heter 3-punkts også sånn voksen sele, 3 fester i setet.

punktene refererer til hvor mange "ankerpunkt" selen har i setet. på noen babystoler kommer det ikke en sele fra livet og frem til klipsen på magen, bare en fra hver skulder og en fra skrittet - 3pkt. om den fra skulderen OGSÅ er festet i livhøyde (og klipsen bare henger midt på selen på vei mellom skulder og livhøyde) på hver side, får man 5 punkter - som i stol nr 2. det er også 3 pkt i "voksenselen" som du sier - 1 punkt på en skulder, 1 i livhøyde og 1 i setet der man klipser fast. klipsen på magen i barnestolene er ikke et punkt i seg selv - den er ikke forankret i bilen....

kjelkete forklaring men...[8|]

bumper den litt sånn at vi kanskje får et godt svar av noen [:)]

min teori er at det for det første er enklere å ta på en liten baby en 3pktsele..

og for det andre så KAN det ha noe å gjøre med hvordan stolens helling er, og hvor tyngdepunktet er hvis man kræsjer... men jeg har ikke peil.. jeg bare tror...

Vi har besafe og på den er det 5 punktsbelte.

På vårt Acta Graco babysete så er det 5 punkt [:)]

Begge stolene våre har vert Acta Graco, og hatt 5 punktssele..

Jeg har lært at på babyseter har det ingenting å si om det er 3 eller 5 punktssele, det er mer enn smakssak.

ORIGINAL: Helene Harefrøken

Jeg har lært at på babyseter har det ingenting å si om det er 3 eller 5 punktssele, det er mer enn smakssak.
hvordan kan det ha seg at det ikke har noe å si?
skulle jo tro at de er så myke at det er enda verre på dem..[8|]

Back
Topp