Har 3 spørsmål, om toving av eskimo-garn, og "lapping" av lappeteppe.. :) (samme som hubbyforumet)

**Nurket**

Flørter med forumet
Var i en garnbutikk i dag, og der hadde de et nydelig tova lappeteppe til salgs. Og da fikk jeg så lyst til å skrikke ett selv i de fargene jeg vil ha :D 
Tenkte strikke i eskimo da jeg gjerne vil bli fort ferdig ;) Tenkte noe alla dette:

Men så sitter jeg her med noen spørsmål da:

1. Noen som har forslag til pinnestørrelse og hvor mange masker jeg bør legge opp (i forhold til at det skal toves)

2. Skal rutene toves FØR eller ETTER de sys sammen?

3. Har aldri tovet før.. Forslag til hvordan jeg bør gjøre dette? Er litt redd for at teppet skal bli hardt og stivt...

Blir superglad for svar, gjerne så fort som mulig ;)

Eskimo er veldig kjekt å tove med. Pleier å bruke det til tøfler. Har selv laget et lappeteppe for flere år siden. Valgte å sy sammen lappene før jeg tovet, men hvis du ønsker synlig pyntesøm som på bildet ville jeg ventet til det var ferdig tovet... evt sy det sammen med eskimogarn på en sånn måte at dte ikke synes så godt, tove i maskinen og sy på pyntesøm til slutt. Jeg har brukt pinne nr 9 når jeg har strikket tøfler eller teppe i eskimo. husker dessverre ikke hvor mange masker jeg la opp, men husk på at arbeidet kryper/tover veldig mye mer i lengden enn bredden.   ser du skriver at du er redd for et hardt og stivt teppe.... tenker at det kan hende det blir for hardt og stivt med et så tykt og tovbart garn som eskimo?? 

Back
Topp