Hanne79

Eilie

Andre møte med forumet
Hei! Ser at du har et kjempe fint bilde ved nicket ditt.... Hvordan får du til det?? Ha en fin dag:)
 
Hei Hanne79

Så du hadde et innlegg oppkalt etter deg, passer meg fint, fordi jeg har lyst til å spørre deg om noe :)
Håper det går greit.
Lurer på om det er noe forskjell på anntall legebesøker eller noe annet som hører til svangerskapet på meg og deg siden du venter tvillinger? Når fikk du vite dette? Har alltid ønsket meg to like babyer :) så det er kjempe morsom å se magen din og tenkt at det ligger to stykker der inne? Kan veldig lite om tvillinger (er det forskjell på størrelsen deres når du kommer ut, føder du på vanlig måte?). Hadde vært kjempe moro om du ville ha fortalt litt :)

Klem fra Hege
 
Eilie

Du må legge inn bildet som avatar i din profil. For å få til dette må du ha et program som forminsker bildet ditt. Kan maks være 10 kb. Fikk hjelp av mannen til dette.

Hege23

Jeg fant ut at jeg gikk med tvillinger i uke 7, noe som egentlig er ganske tidlig. Fikk blødninger i uke 5+4 (17.mai). Jobber på sykehuset, så jeg gikk innom gyn. og fikk kjempeoppfølging av legene der[:D] Etter 2 UL uten hjerteslag og HCG blodprøver som ikke steg som de skulle, var jeg innstilt på at det var gått galt. Men på den 3. UL viste det 2 sett hjerteslag, og nyheten om tvillingene ble tatt imot med blandete følelser. Dvs en blanding av glede og hysteri[:D]


Pga vedvarende blødninger helt til uke 16 hadde jeg 3 kontroller hos fastlege med UL fra uke 9 til uke 16. Går til fastlegen min, som jeg har hatt hele livet og som i tillegg er spesialist innen gynekologi. Så jeg føler meg trygg der.

Hadde vanlig screeningUL hvor termingen ble fremskyndet, så jeg gikk fra uke 18+6 til 19+5 på en dag[:D] Går nå på kontroll på sykehuset ca 2. hver uke med UL. Da sjekker det at babyene har det bra, og at livmorhalsen er lang nok. Risikoen for fortidlig fødsel med tvillinger er ganske stor.

I tillegg går jeg til vanlig oppfølging hos jordmor. Samme som du får med enligsvangerskap. Det er fordi sykehuset fokuserer kun på det medisinske med svangerskapet siden det er tvillinger. Trenger jo fortsatt oppfølging på alt det praktiske med svangerskapet og tiden etterpå.

Samtidig skal jeg gå videre til fastlegen min ca 1 gang i mnd. I sommer var jeg så uheldig å bli skilsmissebarn, noe som ikke er særlig enkelt selv i en alder av 25. Jeg og pappen min har et ganske komplisert forhold, noe som blir forsterket av svangerskap og hormoner. Pga denne "personlig krisen" [&:] er jeg mer utsatt for fødselsdepresjon. Fastlegen ønsker derfor å gi ekstra oppfølging på dette punktet. Kunne sikker fått det av jordmor, men i og med at jeg alltid har hatt fastlegen min, og han kjenner til familien min, føles det tryggere å snakke med han om det.

Så det blir ganske god oppfølging ja.....

Ellers er nesten alt dobbelt så tung i et tvillingsvangerskap.... har fått printet inn fra dag en at et tvillingsvangerskap = risikosvangerskap. Derfor blir en automatisk ekstra bekymret fra dag 1, og innstiller seg på at det kan ende opp med bare 1 barn til slutt. I tillegg ble jeg tidlig sykemeldt pga bekkensmerter, uke 16 tror jeg. Hadde også sykemelding i 1. trimester pga ekstrem svangerskapskvalme. Alle med tvillinger skal bli sykemeldt uansett fra uke 20 pga risiko for fortidlig fødsel. I tillegg skal jeg ikke gå lange turer, jeg skal ligge å se på TV om kvelden i stedet for å sitte osv. Alt dette for å avlaste livmorhalsen. Og tar jeg meg selv for mye ut en dag, så straffer deg seg[:@] Kroppen nekter å samarbeide de neste dagene og jeg blir liggende. Heldigvis får jeg lov å gå på vanngym, noe som er helt herlig nå som jeg er blitt så stor. God avlastning for ryggen og bekkenet.

Men det er jo mye spesielt og koselig med tvillingsvangerskapet også da... føler meg veldig priviligert som får lov å oppleve det, og gleder meg veldig til nurkene kommer ut. Håper jeg kan fø på normal måte, det er det som er planen, men da må de ligge i hodeleie, evt 1 i hodeleie og en i sete. Ved tverrleie blir keisersnittet planlagt i god tid, slik at det ikke blir hastekeisersnitt.

Håper du fikk svar på noe av det du lurte på.. må bare spørre... syns det bare er kos å fortelle om svangerskapet mitt.

Klem Hanne
 
Tusen takk for flott svar :) Det var kjempe intresant å lese om dette. Og morsom komentar du har under tickeren din, hehe. Håper du er flink til å fornye bilde av magen din, jeg vil gjerne se hvordan den vokser :)

Ellers ønsker jeg deg all lykke og godt

Klem Hege
 
Skal prøve å fornye bildene 2. hver uke.. blir så skuffet hvis det ikke er noe forskjell... er en bekymring det også hvis jeg ikke vokser[:D]
 
Back
Topp