Handleliste for mars-spirer...

fredsdue

Andre møte med forumet

Hei,

Kjekt å dele litt erfaringer vedr hva vi trenger til de nye spirene våre... jeg forestiller meg at jeg bare kommer til å surre rundt i butikker og kjøpe alt mulig jeg kanskje ikke en gang har bruk for J
Jeg har ikke kjøpt noe i det hele tatt men har vogn som babisen får arve av eldstemann. Har helt glemt hva man trenger for nyfødte babyer.
Hva er det dere egentlig planlegger å hamstre i hus før babyen kommer?
anyone.gif

Vel, jeg føler selv jeg er en av dem som ikke tilhører den mest "hysteriske" typen når det gjelder å ha alt mulig av hva babyen eller jeg måtte kunne trenge, men listen har blitt lang allikevel :-)

Men det jeg har fått meg i hus som jeg opplever som nyttig er:

* Lekegrind - førstemann begynte å krype når han var 4 mnd'er, så greit å ha en plass å legge han om jeg må kjapt på do eller noe sånt.
* Leketeppe til å ha oppi lekegrinden eller på gulvet
* Badebalje med liggestøtte
* Stellebord
* Stellematte
* Seng
* Vogn
* Bilsete
* Vognpose - litt tynnere type i og med det blir en vårbaby, om det er ekstra kaldt den første tiden, bruker jeg dyne over.
* Stelleveske
* Badetermometer - husker jeg var så redd for det sist om det var for kaldt eller varmt, så tenkte det kunne være praktisk ;)
* Babygym
* Sengesett
* Tisselaken
* Dyne
* Sengekant
* Ammepute - brukte sofaputene forrige gang så er jo i grunnen ikke nødvendig, men fant en kjempe søt så da unna jeg meg den ;)
* Tutteflasker og tutter
* Gulpekluter
* Helsetepper
* Klær - denne gangen har jeg kun kjøpt bodyer og strømpebukser, husker jeg kjøpte mye fine klær forrige gang, men det ble lite brukt.

Mangler:
* Babykurv/vugge - han skal sove på vårt rom den første tiden, og ser ikke vitsen med å ha den store sprinkelsenga der inne, så tenkte å kjøpe en mindre soveplass til han.
* Bleiebøtte
* Madrass
* Vippestol
* Ellers må jeg vel handle inn noen bleier, kremer og slike ting. Men det er jo ikke akkuratt sånn at det haster!

Til meg selv har jeg kjøpt:
* Elektrisk brystpumpe - slet med den manuelle sist og fikk det aldri til, så håper det går bedre med en ordentlig en :P
* 2 ammebh'er
* 2 ammetopper

Har tenkt litt, og kommet frem til denne listen. Har noen av dere noe påfyll som jeg har glemt? :)

Inneklær, str. 50-56
Bomullsbodyer m lang arm.
Ullbodyer m lang arm.
Sparkebukser/strømpebukser
Hel drakt
Gensere
Bukser
Sokker
Pysjamas

Uteklær:
Ulldress ala nøstebarn
Tynn ull-lue
Ullsokker
Votter? (Eller bare stapper man hendene inn i ulldressen eller under dyna kanskje?)
Lett vårdress i str. 56 (trenger man dette i mars-april mån tro?) De ligger vel for det meste i vognen og da er det kanskje nok med en nøstebarn ulldress?)
Ullteppe/pledd

Utstyr:
Sprinkelseng med sengekant
Dyne + dynetrekk + laken.
Stellebord med stellematte
Uro til over stellebord
Barnevogn
Vognpynt / Leke til å henge på barnevognen
Bilstol for baby
Lekegrind
Vippestol

Vaskekluter / våtservietter
Bleier str. 1

Til mor:
Engangs ammeinnlegg
Ullinnlegg
Ammesinglet
Amme BH
Behagelige stretchy sykehusklær
Brystpumpe

Ojoj, ser jeg mangler masse!! Men jeg har alle de store tingene i hus, da. Får handle litt klær og gulpekluter og sånt etterhvert, litt tid har vi jo igjen. :)

Var deilig å se at jeg har/eller har planlagt å kjøpe inn i nærmeste framtid mesteparten av det dere har på deres lister.
Gleder meg som en unge til jeg får beskjed fra Kattis Babyshop at vognen har kommet, hihi :)

Trodde jeg har massevis av klær etter eldste jenta i de minste størrelsene, men det var overraskende lite i str 50 og 56, men derimot en god del i str 44/46 - og denne ungen er beregnet til å bli ganske så stor til termin, så det blir nok ikke brukt for den størrelsen denne gangen. Jeg husker vi arvet masse sist gang i str 50/56, så jeg ga det nok bare videre da vi var ferdig med det, og beholdt det som vi selv hadde kjøpt inn/fått i gave. Men mor, mormor, bestemor og alle de andre kvinnelige familiemedlemmene har ikke imot å gå på shopping runde for å kjøpe nyfødt klær ;) hehe

Selv har vi to etasjer, hvor trappen kan være litt vanskelig for små barnebein, så som regel må treåringen bæres/løftes ned eller opp trappa. Vi har allerede en Baby bjørn vippestol som jeg har tenkt skal stå i stua, men jeg lurer nå på om vi trenger en vippestol til som kan stå i første etasje. Slik at jeg har noe å sette/legge henne i når vi er på badet/i yttergangen/vaskerommet. Med to vippestoler hadde jeg sluppet å måtte bære vippestolen mellom etasjene etter behov.

Tips til mindre sengeplass: Her kommer sprinkelsengen til å stå på barnerommet, og hun kommer til å sove inne hos oss i starten. På grunn av plassmangel på soverommet, har jeg kjøpt inn Babybay Bedside Crib som kan festes utenpå vår seng. Alt jeg trenger å gjøre er å flytte en kommode, så er det plass til den ;) Fikk kjøpt en lite brukt Bedside Crib på finn.no med madrass. Fulgte også med kantbeskytter og 1 laken, men jeg bestilte to nye laken og en ny kantbeskytter på lekmer.no. Herregud - de har jo nesten alt der inne nå ;)

I min liste har jeg også (ting som ikke er nevnt her fra før av):
- Stokke Tripp Trapp stol
- Stokke New born set
- Bæresele

Noen som har tips til gode liggestøtter til badebaljen?
Tenkte å kaste ut den store godt bruke Ikea badebaljen, og heller kjøpe oss Flexibath.
Har ikke all verdens plass på badet, og blir ikke akkurat bedre med plass når man skal legge til stelleplass og treåringen fikk en gedigen badeleke til bursdagen sin, hehe.

Flotte lister og kjekt å se om det er noe man mangler!

Vi har i helgen endelig fått kjøpt det meste til babyen! Mangler bare litt ull bodyer, bleiepakke og nye håndklær!

Godt å ha snart alt i hus slik at man kan gjøre litt kjæreste ting før babyen kommer!

Begynt å tenke på hva jeg trenger også og kjøpt inn :

Amme bh. Vanlig og i ull.
Amme innlegg, papir og i ull.
booob Amme singlett
Vanlige singletter som kan dras ned
Brystsalve? Husk å ta med på sykehuset damer!
Kose bukser til barsel, god haremsbukse som har plass til bleie ;)

Skal til apotektet og kjøpe :
bind
Nettingstruser
Medisinsk grønnsåpe
Tisselaken/ kladder ( vil ikke ha fostervann i sofaen)
Fødselforbredende olje

Back
Topp