Handlelista di i jul, middag Å godis

tuppis

Glad i forumet
Hva står på handlelista di t jul?
Altså av mat, snop og annet som du må ha, skal ha.
Hva er din tradisjon innen mat og snop?
Hva spiser dere i jula?

Ribbe og tilbehør.
Masse forskjellige pålegg..
( julepostei, rødbeter, sursild, ansjos, røkt laks, div oster, div julekjøttpålegg, egg++++++++
Forskjellige hjemmebakte brød. Rundstykker, tomtebrygg,

Og masse mere snadder

Nå har jeg handlet omtrent alt da men det jeg må ha i hus til jul er:

Pinnekjøtt og tilbehør
Grøt (frøkna og for å lage riskrem)
Klementiner
Druer
Twist
Marsipan
Godt pålegg som laks, egg, spekeskinke.
Julebrus

Ja det er vel det viktigste..

Må ha godt pålegg og brød/rundstykker til gode frokoster og luncher med familie. Roastbeef, god skinke, laks, rødbeter og julepostei er viktig.

Må ha kokesjokolade og fløte til å lage varm sjokolade med krem.

Må ha masse frukt. Druer og klementin, appelsin og dadler.

Pinnekjøtt, kålrabi, ribbe, rødkål, rosenkål, kalkun, poteter, fløtesaus..... Fløte og grøt til riskrem.

Ellers mye godt å drikke i kjøleskapet. Gode juicer, biola, julebrus, Pepsi max og øl.

For å ikke glemme sjokolade ;)

Ribbe, pinnekjøtt og tilbehør.
Lutefisk, kveite og tilbehør.

Fenalår, laks, egg, lammerull, rødbeter, sylteagurk, rømme, majones, druer og purreløk, kremfløte, grøt ris, melk..

Klementiner, epler, svisker og dadler.

Twist, Marsipan, konfekt, julebrus, Cola, Pepsi max..

b9bf32d60e038232629c7cf4e7b803b5

Lista vi går etter om få timer.

Pinnekjøttet og fenalåret henger på loftet til pappa, julesylte og lammerull (takk, lillebror, jeg laget ikke lammerull i år, men fikk av min bror) ligger i fryseren.

Vi må ha ulike typer brødmat og et godt utvalg pålegg. Kaffe,melk og jus, lager en god del kakao.

Middagene må dekke pinnekjøtt og svineribbe til de to første dagene, andredag spiser vi hos mine foreldre.(ris og sopp og paprika er til biffstrimler lille julaften, kjøttet i fryseren her også. Det er biff jeg også kan spise, de blir jo gjennomstekt bare man tenker på å røre i sausen sånn ca...)

Vi er så heldige at vi skal få middager, frokost, lunsj osv her og der i jul og romjula, så vi skal bare handle inn frukt, snop, rundstykker og pålegg som vi har mellom dette hjemme:p

Pinnekjøtt, kålrabistappe og karamellpudding på julaften. Men handler inn andre gode julemiddager og desserter til romjula både med og uten besøk. Vi har årlig fast lunsj med "åpent hus" med godt pålegg, waldorfsalat osv. Av julegodter er det julemarsipanposer og skumnisser. Og nøtter. Og så handler vi inn til å bake julekaker.

Her er det
Kalkun med tilbehør
Fenabog/pinnekjøtt med tilbehør
Masse godt pålegg som roastbeef, røkelaks, div andre kjøttpålegg, gubben må alltid ha fenalår, egg, div frukt
Brus
Lager hjemmelaget frokostbrød og brød generelt, grøt (til lille julaften samt riskrem).
Ellers kommer det an på hvor vi er. I år skal vi ha besøk både julaften og 2. dag mens skal ut på middag 1. dag:-).

Spiser ikke mye hjemme i jula så her kar vi kjøpt inn bare litt pålegg og brød, melk, brus og godis :P

Vi skal bort både julaften, første og andre dag, tredje dag reiser vi på ferie. Så voldsom julehandling blir det ikke. Mest til frokost egentlig. Baker gjerne rundstykker selv, så litt ekstra godt pålegg. Juleskinke og sennep, spekeskinke, edamerost, forskjellige juice, brus, snop. Ellers er det ingen her som er så glad i det typiske julematen/snopet her

Lista er kort i år :D

Smør
Brus på glassflaske
Sjokolade/chips
Melk
Yoghurt
Julesokk til barna :)

Vi skal hjem til jul, så mamma disker opp med alt:) bare ett par ting som hun manglet som jeg skulle ta med :)

Back
Topp