Handle inn til den lille?

Lykkelig eple

Glad i forumet
Hei

Jeg lurer på når dere gjorde klart/har tenkt å gjøre klart til den lille kommer?
Da tenker jeg seng, stelleplass etc...

Og et spørsmål til dere med mer en ett barn, er det noe dere mener som er et must eller ikke et must av babyutstyr som dere selv har erfart?

Har handla litt, men har litt igjen:)

-lillegutt kommer i slutten på januar-

Tenkte jeg skulle gjøre klart rett etter nyttår. Da vasker jeg det jeg har etter storebror og legger i kommoden, kjøper seng og eventuelt tvillingvogn hvis ikke jeg kjøper det før nyttår. 

Jeg syns sovepose framfor dyne er et must til de små. De kan få dyna over hodet og ikke få den av igjen hvis de går tom for luft. Soveposen ser ut som en singlet som du tar armene gjennom, det er ikke mulig å få den over hodet. Vi har en i dun fra barnas hus som var svinedyr og verdt hver krone;) Så kan den lille f.eks. ha på en ulljakke på kalde vinternetter.

I morgen handler mannnen vognen og da er vi nesten i mål. Etter i morgen så mangler vi : vaske kluter, div apotek ting, flasker ,vaskebalje og smukker

Et must jeg trengte var brystpumpe, men det er jo greit å vente å se hvordan ammingen går først. Jeg hadde altfor mye melk.
Ellers brukte vi kompresser til å vaske stumpen med, og fuktet dem litt med babyolje. Et virkelig must her hos oss hvertfall. Ingen sår babystump :)

Et annet must er klær i str 50, vi ble rådet til å bare kjøpe 56, siden de vokser så fort, men hun passet ikke 56 før hun var 2-3 mnd. Så denne gangen skal jeg ha litt i 50 klart :)

Her er vognen, vugge (skal bare henge opp kroker i taket) og litt smådill klart. Har jente fra før, men kjøpte en del nøytralt til henne, så jeg må gå igjennom alle kassene med klær etter henne å plukke ut det jeg kan bruke til lillebror, før jeg går å handler skikkelig.
Ellers har jeg ikke noe klart, hadde mye mer klart forrige svangerskap, men jeg er vel kanskje litt mer avslappet denne gangen, pluss at jeg har litt utstyr fra storesøster
:)

Men gu så gøy det er å få ting på plass også, det blir liksom litt mer virkelig at det faktisk kommer en baby i hus om ca 10 uker :)

Her er alt kjøpt inn :-) (skal ha vår første)... Men kommer ikke te å lage klart eller noe før romjulen/tidlig januar, ettersom me flytte til ny plass rett før jul :-)

Begynner å få det meste på plass, men hadde mye etter førstemann.Nå gjenstår det kun noen små handleturer og å sette sammen litt møbler og hente ting nedfra loftet:) Har skrevet alt jeg skal gjøre ned, så følerjeg har kontrollen selvom det ikke står klart.

Den vi aldri kunne klart oss uten var vår aller kjæreste babybjørn vippestol!!!! Med en baby som grein hver gang han lå flatt til han var 4 mnd var det faktisk eneste mulighet for å komme oss på do, lage mat, spise eller andre livsviktige behov man må ha gjort selvom man har baby i hus. Ellers hadde vi gulpeunge, så masse bodyer og masse gulpekluter var ett must.

Ja nå begynner det å komme seg av utstyr. men mangler forsatt noe da. men etter jul og når januar kommer, da skal alt være i hus. er redd eg føder tidlig denne gangen, så vil ha alt på plass litt tidlig:) her er vogga og vippestol osv allerede oppe i stua, for å venne lille jenta mi til at det er en baby som skal ligge oppi der. pluss vi har bestilt litt på nettet som vi venter på, og skal hente stor seng til jentungen, så baby kan overta hennes seng:)

ellers så må jeg gå gjennom alt av klær og yttertøy osv. eneste store tingen vi mangler nå tror jeg er vogna, som skal kjøpes og hentes neste mnd:)

Tror det begynner å bli ganske klart nå, er sikkert masse småting vi ikke har handlet nok av enda men det viktigste er nok på plass. :-) Så må først og fremst gjøre ferdig babyrommet, så jeg får satt opp en kommode til å legge alt i, hehe. Vugge, seng, og ting kommer nok ikke frem før i årsskiftet, kanskje en-to uker før termin.

Must for oss er klær i str. 50, smokk, vippestol, babycall, nesesuger, votter til hendene (klorer seg)... Og sikkert mer, vanskelig å komme på ;p
Ting vi ikke har trengt eller vært fornøyd med, er sovepose (istedenfor dyne hihihi), omslagsbodyer.

Fått kjøpt inn noe, men mangler fortsatt en god del.

Har kjøpt inn litt klær, men må nok kjøpe inn en del mer. Har en gutt fra før, og venter en jente nå. Har ikke orket å se gjennom hva vi har av klær enda. Seng, vogn osv har vi fra før, men har ikke tatt det fram og ordnet det enda. Vet ikke helt når vi skal gjøre det jeg, føler at det ikke haster enda. Mye kan heldigvis ordnes etter fødselen også :-) 

Hmmm, vi har kjøpt/ fått ganske mye. Vi har mye som vi ikke trenger akkurat i det han er født, men så har vi noe som vi borde ha kjøpt til han kommer :-) Vi har for eksempel to dyner, 65x80 - men jeg har ikke laken til og jeg synes at det er vanskelig å finne noe jeg liker. Jeg lurer på å sy noen egne (når jeg nå skal få tid til det - men borde ikke ta så veldig mye tid). Vi har f.eks. heller ikke noen vaskekluter, ammeinnlegg, bleier, babyoljer ol., ammebh. Men det er også slikt man får tak i rimelig enkelt da :)

Vi har ikke satt opp noe på barnerommet, men jeg har ommøblert slik at vi får plass med gjesteseng derinne i tillegg til sprinkelseng og lillens kommode. Det har vært vårt gjesterom og jeg ønsker å kombinere det som barnerom/ gjesterom mens han fremdeles er liten. Vi regner med at lillen ligger inne hos oss de første månedene/halvåret uansett og at vi får mye besøk. I tillegg er det veldig greit å kunne ligge der sammen med lillen de netter han skriker mye, eller at samboern min kan sove der hvis lillen skriker hele nettene inne på vårt soverom :-)

I tillegg har jeg vasket omtrent alt som skal brukes; dyner, pledd, klær, madrass til vognen (vi kjøpte brukt), etc.

Jeg regner med at vi setter opp og gjør klart det meste av ting i løpet av juleferien. Det er goood tid.

Vi har ikke gjort klart noe ennå. Begynner å kjenne litt på panikken faktisk..emoticon

Mine erfaringer:
- Bleiebøtta er kjekk å ha, men refillene er så dyre, så ikke gidd kjøpe dem. Ha heller en vanlig plastpose i selve bøtte, kast tissebleier rett i. Så kjøpte vi hundeposer på butikken (ala 40 stk for 10kr) som vi hadde bæsjebleiene i før vi kastet dem i bleiebøtta. MYE penger spart! ;)   (+ om dere har varmekabler i gulvet der bleiebøtta skal stå, ha en treplate eller badevekta (som vi hadde) under, så slipper dere drittlukt..)

- Ha klart sterilisert flaske og mme. Greit å ha klart! Vi fant ut en kveld vi skulle prøve litt tillegg etter puppen, og hun spiste masse! Sov som en stein etter det. Så for oss ble løsningen på en god natts søvn ;)

- Vippestol med vibrering og musikk var et must etter hvert! Men ville ikke kjøpt dette før etter fødselen.

- Kjøpe en dyr ammepute. Ble brukt én gang. Brukte sofaputene og bygde opp.

- Flanellsengetøy!! emoticon

- Og et godt lammeskinn..

Og så til slutt, har ikke noe med utstyr å gjøre da men..: IKKE la deg/dere bli hersa med på barsel! Om du føler noe er riktig, så stå på ditt. Jeg fikk totalt forskjellige beskjeder hele tiden, og følte med usikker og udugelig.. Jormødrene sa forskjellig hele tiden. Følte jeg fikk til ammingen, men fikk beskjed om at jeg gjorde det feil (gjorde ikke det..). Og de dreiv å greip fatt i puppen min og styrte på, og ungen grein osv osv... Nei, ikke la dem herse! Føles det riktig, så er det nok det :)

Har hatt stopp i kjøpingen en stund etter at vogn og voksipose kom i hus. Men til helgen blir det nok en runde på Barnas Hus, for nå er det bare 7 uker til termin. Så da blir det stellemadrass og badebalje og madrass m/sengeøy og slikt. Men hadde ellers litt lyst til å vente til januarsalg med vippestol og babygym. Får se. Ellers må jeg nok kjøpe litt mer klær også, kanskje i morgen.

Veldig kjekt med de gode rådene i denne tråden

Har allt i hus og senga står allerede montert på soverommet vårt :)
Eg angrer ikkje et sekund på at eg kjøpte elektrisk bryst pumpe,den har vert til stoor hjelp for meg.

åååå...gleder meg sånn til jeg kan starte å handle masse :)

Back
Topp