Hand- og fotavtrykk?

Jent1

Forelsket i forumet
Mailykke <3
Hei :) Jeg har så lyst å lage hand- og fotavtrykk til gutten min... Men litt usikker på hvordan jeg vil gjøre det.. Noen som vil dele noen erfaringer med meg? :)

Hmm... jeg har også tenkt på å ta vare på hånd og fotavtrykk. Jeg har tilogmed tenkt på å lage tatovering med fotavtrykket til lillegutt. Kanskje prøve forsiktig med noe fingermaling som ikke er giftig for de små? Det finnes også sånne spesielle sett for å ta gips-avstøpning av hender og føtter også. Vet ikke hvordan det fungerer... men går ut i fra at det er noe med tykkelsen på gipsen sånn at den tar fasong etter det man trykker nedi og at man ikke trenger å holde det man skal ta avstøpning av lenge nedi forma. [8D] Noe lurt er det vel iallefall siden folk har fått til å ta avstøpning av ganske små hender og føtter. Det er jo ikke akkurat lett å holde i ro noen som er så små. Hehe...

Lagde fotavtrykk da han var 2 mnd :)

Kjøpte sånn pakke på Pandoru (men fant også en på Europris), var med instruksjon.

Man trenger mel, salt og vann til å lage trolldeig, også går egentlig resten greit og.

Var litt vanskelig å få det veldig tydelig, for turte ikke å trykke beina så hardt ned, men det ble fint :) Skal lage av hånda når han er 3 mnd og :)

ORIGINAL: Dollysmurfen

ORIGINAL: halt0

Lagde fotavtrykk da han var 2 mnd :)

Kjøpte sånn pakke på Pandoru (men fant også en på Europris), var med instruksjon.

Man trenger mel, salt og vann til å lage trolldeig, også går egentlig resten greit og.

Var litt vanskelig å få det veldig tydelig, for turte ikke å trykke beina så hardt ned, men det ble fint :) Skal lage av hånda når han er 3 mnd og :)

Dette hørtes fint ut! [:)]
Kan du forklare nærmere hvordan man lager trolldeig, hvor lenge den skal stekes osv...??? Er totalt grønn på slikt! [8D]

Trolledeigen skal ikke stekes. Den lages, og puttes nedi formen, så trykker man hånd/fot nedi deigen, også heller man gipsen oppå, og når gipsen er tørr, tar man den opp, og vips, så står avtrykket litt ut :)

På den pakken fra Ponduru er det med så man kan lage 3 forskjellige avstøpninger.

Én trolldeig:
3dl mel
1dl salt
1-1,5dl lunkent vann
2ts matolje

Så lager man den (blander mel og salt, så olje, rører godt og vann til slutt), og legger den i en plastpose mens man fikser formen :)

Det er veldig enkelt :)

Vi lagde avtrykk da hun var 5uker gammel.
Hadde egentlig kjøpt et sett for å lage avtrykk (med men plata for å trykke foten/hånda ned i var så hard at vi holdt på å knuse hele jenta uten at det ble noe særlig avtrykk.... så fant jeg også ut av trolldeig var lurt, så da lagde vi avtrykk i trolldeig og helte gipsen nedi den istedetfor. fungerte veldig greit d. men vi lagde kanskje et litt for dypt avtrykk, for trolldeigen sprakk opp litt på sidene, slik at avtrykket er noe ujevnt i kantene.. ellers ble de veldig fine og nøyaktige ;o)

Så neste gang orker jeg ikke å kjøpe annet enn en dyp ramme, og gips.. så lager jeg heller trolldeig og støper i, istedetfor å kaste bort flere hundre kroner på ulike avtrykksett som ikke fungerer...

Ps. er veldig viktig å vaske babyenes hender og føtter godt etterpå fordi trolldeigen er veldig salt og derfor kan irritere huden til de små..

Her er resultatet vårt:

jeg kjøpte en sånn pakke på notabene jeg med plass til bilde i tillegg til hånd og fot :) ble skikkelig bra :)

jeg brukte vanlig stempelpute til fotavtrykk, har ikke tatt håndavtrykk enda, fordi han klarer
ikke holde hånda rolig, blir litt vanskelig. Men det fikk veldig bra med stempelpute, bare pass
på at den er vannfast [;)]

Trolldeigen blir liksom forma til gipsen da om jeg forsto det riktig. [;)] Så da er det vel bare å bake til en passe tykk kladd med trolldeig og presse hånda og foten til den lille ned sånn at det blir avtrykk og så tømme oppi gipsen for å ta avstøpning. [:)]

Det ble nydelig! [:D]
Skal få laga meg sånn jeg også nå. Må bare kjøpe inn gips først... Hehe...

Back
Topp