Han er ikke klar, og klokka tikker

Det er samtidig ganske kjipt å sitte og vente på en mann som ikke er klar til man er 39 år og ikke lenger kan få barn..

Husk mannen kan når som helst dumpe deg og finne seg en yngre partner å få barn med.

Det finnes mange måter å gi et ultimatum uten at det trenger å være så "hardt"... man kan gi en tidsfrist, noe som jeg synes er helt realt når kvinnen er 34 år.
Hun kan fortelle sin partner at hun nå slutter på prevansjon og det er da hans ansvar å styre dette fremover.

En siste og litt drastisk versjon er å gi beskjed om at siden han ikke ønsker barn så kan hun velge å gå for sæddonasjon mens hun samtidig er i et forhold med samboer.

Det er flere måter å gjøre noe på, men å være en kvinne på 34 år med et sterkt barneønske å sitte med hendene i fanget og la mannen ta tiden han trenger tror jeg kan by på store utfordringer.

Min kusine ble akkurat stilt det ultimatumet av hennes mann nå nylig. De har vært sammen 12 år. Og han er bonde og har vært køar heøe tiden på at han ønsker barn. Hun blir 36 og drøyer og drøyer... og han har nå stilt henne til veggs. Jeg synes det er helt greit... han har vært åpen og ærlig hele tiden om sine ønsker

Nå fikk du det til å lyde litt som jeg mener andre ting enn det jeg skrev ;)

Som 34-åring begynner man definitivt å få dårlig tid. Dette er helt klart ting man trenger å finne ut av. Såpass skjønner jeg selv også - jeg er 34 år og foreløpig barnløs så kjenner det på kroppen til og med :p

Jeg synes bare ikke at et hardt ultimatum er den beste veien å gå...
 
Hei! :cat:

Jeg opprettet en bruker her for første gang i dag. Trenger noen å dele vanskelige tanker med, og av ulike grunner er dette vanskelig både med sambo, venninner og familie.

Jeg nærmer meg 34 år, og begynner å kjenne på en sorg og bitterhet overfor sambo, noe som kjennes veldig vondt, da jeg samtidig elsker ham. Da vi ble sammen for nærmere 10 år siden, var jeg student, og han i jobb som ufaglært. Jeg var åpen med ham veldig tidlig om at jeg med stor sannsynlighet ville ønske meg barn, og han ga da uttrykk for at det var noe han også kunne tenke seg etter hvert.

Nå er status at jeg har vært i arbeid i ca. 5 år med god lønn, og han har grunnet mistrivsel med jobben han hadde i flere år, prøvd seg som student noen år, uten at han hittil har klart å finne et studium som fenger. Nå er planen at han skal gjøre et nytt forsøk, med et annet treårig studium som starter i høst (hvis koronatidene tillater).

Barneønsket mitt er voksende, og hans virker svinnende...

Jeg har de siste 3 årene tatt opp tema barn med ham, kanskje ca. 1-2 ganger per år. Ikke orket å gjøre det oftere, da han blir veldig fokusert på å prøve å finne argumenter for å ikke få barn, enn hva som kan være positivt. Dette gjør at jeg blir trist, og han trekker seg emosjonelt unna og sier lite.

Jeg opplever livssituasjonen vår som bra nok til å få barn, men forstår han helst ønsker at studium/jobb var mer avklart for hans egen del. Vi eier egen bolig, jeg har god nok inntekt til å forsørge oss begge når han studerer, selv om han etter eget ønske har hatt en deltidsjobb i tillegg. Vi har flotte familier som vil kunne stille opp om vi skulle trenge det. Vi er hjemmekjære, stabile mennesker, med mye kjærlighet å gi, slik jeg oppfatter oss...
Men. Han har endret seg en del de siste par åra, fra å være en voksen og ansvarsfull type, til en som ikke gidder å gjøre stort hjemme, og virker bitter på meg for at han kjenner seg avhengig av min inntekt. Jeg jobber 100%, og ofte gjør opp mot 90% av husarbeidet. Når jeg har prøvd på å prate om dette på en ryddig og hyggelig måte, og få ham mer på banen, reagerer han med å bli furtete og trekker seg fysisk vekk. Det gjør meg skuffet og trist, og setter meg i en situasjon der det blir helt fastlåst og jeg ikke aner hva jeg skal gjøre, for det blir feil uansett.

Opprinnelig tenkte jeg (inni meg) at det viktigste for meg var å tilbringe livet med sambo, ikke det å få barn. Begynner å bli usikker på det, og redd for at sambo aldri vil bli klar, eller at jeg vil være "for gammel" når han først blir det. Er også redd for at den han "har blitt" de siste ca. 2 årene er kommet fot å bli, istedenfor den fantastiske mannen han var alle åra før.

Kjenner en voksende bitterhet mot ham, som jeg frykter vil ødelegge forholdet på sikt om den får fortsette å vokse.:sour::nailbiting: Aner ikke hva jeg skal gjøre.

Har noen råd? Både med hensyn til hva som kunne vært lurt med tanke på forholdet, og angående barneønsket mitt?
Kort fortalt så er mitt råd at du avslutter dette forholdet. Du er allerede «gammel» med tanke på det å få barn, og dine sjangser for å få barn er raskt svinnende nå. Skal du ha prøverør er aldersgrensa 38 (sist jeg sjekka) og da skal man ha vært aktive prøvere i minst ett år også. Skal du ha flere enn ett barn, så brenner det på dass, for å si det sånn. Du har rett og slett ikke tid til en mann som ennå ikke har funnet ut hva han vil bli når han blir stor. Med tanke på at han heller ikke virker å være den mannen han var for noen år siden, og at han har utviklet seg i en retning hvor dere ikke passer like godt sammen lengre, så tenker jeg at da er det på tide å sette en strek. Ikke gå i den fella med å tenke at du må fortsette å være sammen med han fordi dere har vært sammen i 10 år alt. De 10 årene har vært fine, lærerike, dere har hatt det godt, men nå er tiden moden for noe annet i livet ditt.
Selvfølgelig blir du bitter mot han om du ofrer drømmen om barn for hans del, og takken er at du må forsørge han + gjøre 90% av husarbeidet. Og så tenk på dette, kanskje han om 5 år slår opp med deg og blir sammen med en yngre kvinne og får barn med henne. Det er fult mulig. Ville du da angret på at du ofret drømmen om barn for han? Det kan jeg love deg at du ville angret på. Så ikke ofre deg og drømmene dine. Aldri gjør det. Du vil ha barn. Han vil ikke. Du har ikke tid til å vente mer, du har ventet i 10 år alt. Det er på tide å sette en strek nå og avslutte dette kapittelet i livet. Du må videre til neste kapittel, til å finne en mann som faktisk ønsker en familie med deg, eller kanskje du kjører løpet alene. Men du må ta et valg nå som du kan stå for, så du ikke har noe å angre på om 5 år.
 
Enig med mange av svarene her. Ville ikke ventet mye lenger med å få det avklart, det er jo heller ikke sikkert man blir gravid med det første heller selv om de fleste blir gravid innen 1 år. Nå er jeg 25 år bare, men for oss tok det over 3 år før jeg ble gravid til tross for at ingenting var galt med oss i følge utredning. :eek:
 
Kort fortalt så er mitt råd at du avslutter dette forholdet. Du er allerede «gammel» med tanke på det å få barn, og dine sjangser for å få barn er raskt svinnende nå. Skal du ha prøverør er aldersgrensa 38 (sist jeg sjekka) og da skal man ha vært aktive prøvere i minst ett år også. Skal du ha flere enn ett barn, så brenner det på dass, for å si det sånn. Du har rett og slett ikke tid til en mann som ennå ikke har funnet ut hva han vil bli når han blir stor. Med tanke på at han heller ikke virker å være den mannen han var for noen år siden, og at han har utviklet seg i en retning hvor dere ikke passer like godt sammen lengre, så tenker jeg at da er det på tide å sette en strek. Ikke gå i den fella med å tenke at du må fortsette å være sammen med han fordi dere har vært sammen i 10 år alt. De 10 årene har vært fine, lærerike, dere har hatt det godt, men nå er tiden moden for noe annet i livet ditt.
Selvfølgelig blir du bitter mot han om du ofrer drømmen om barn for hans del, og takken er at du må forsørge han + gjøre 90% av husarbeidet. Og så tenk på dette, kanskje han om 5 år slår opp med deg og blir sammen med en yngre kvinne og får barn med henne. Det er fult mulig. Ville du da angret på at du ofret drømmen om barn for han? Det kan jeg love deg at du ville angret på. Så ikke ofre deg og drømmene dine. Aldri gjør det. Du vil ha barn. Han vil ikke. Du har ikke tid til å vente mer, du har ventet i 10 år alt. Det er på tide å sette en strek nå og avslutte dette kapittelet i livet. Du må videre til neste kapittel, til å finne en mann som faktisk ønsker en familie med deg, eller kanskje du kjører løpet alene. Men du må ta et valg nå som du kan stå for, så du ikke har noe å angre på om 5 år.

Sånn bortsett fra at det ikke var så kort, er jeg helt enig.
 
Kort fortalt så er mitt råd at du avslutter dette forholdet. Du er allerede «gammel» med tanke på det å få barn, og dine sjangser for å få barn er raskt svinnende nå. Skal du ha prøverør er aldersgrensa 38 (sist jeg sjekka) og da skal man ha vært aktive prøvere i minst ett år også. Skal du ha flere enn ett barn, så brenner det på dass, for å si det sånn. Du har rett og slett ikke tid til en mann som ennå ikke har funnet ut hva han vil bli når han blir stor. Med tanke på at han heller ikke virker å være den mannen han var for noen år siden, og at han har utviklet seg i en retning hvor dere ikke passer like godt sammen lengre, så tenker jeg at da er det på tide å sette en strek. Ikke gå i den fella med å tenke at du må fortsette å være sammen med han fordi dere har vært sammen i 10 år alt. De 10 årene har vært fine, lærerike, dere har hatt det godt, men nå er tiden moden for noe annet i livet ditt.
Selvfølgelig blir du bitter mot han om du ofrer drømmen om barn for hans del, og takken er at du må forsørge han + gjøre 90% av husarbeidet. Og så tenk på dette, kanskje han om 5 år slår opp med deg og blir sammen med en yngre kvinne og får barn med henne. Det er fult mulig. Ville du da angret på at du ofret drømmen om barn for han? Det kan jeg love deg at du ville angret på. Så ikke ofre deg og drømmene dine. Aldri gjør det. Du vil ha barn. Han vil ikke. Du har ikke tid til å vente mer, du har ventet i 10 år alt. Det er på tide å sette en strek nå og avslutte dette kapittelet i livet. Du må videre til neste kapittel, til å finne en mann som faktisk ønsker en familie med deg, eller kanskje du kjører løpet alene. Men du må ta et valg nå som du kan stå for, så du ikke har noe å angre på om 5 år.
Jeg er alltid forsiktig med å be folk avslutte forholder,men i dette tilfellet har du helt rett. Hvis han ikke vil eller ikke vet nå, så vil det være rett å gå videre dersom barneønsket er sterkt nok.
 
En mann i trettiårene som etter 10 år i et forhold ikke er klar for barn, blir mest sannsynlig ikke det heller. Det begynner å bli sent egentlig, for en vet aldri hvor lang den veien kan bli.
 
Back
Topp