Hamburger

KEGS93

Andre møte med forumet
Hei, jeg var på resturant i helgen og bestilte hamburger. Mens jeg sitter å spiser så jeg er at det bittelitt forskjellig farge på kjøttet inni burger. Den var litt lysere på midten og brun rundt. Jeg Hadde nesten spist den opp når jeg oppdaget det. Hva er forholdsreglene her? Hilsen en førstegangsgravid 6+3

Kjøtt
I rått kjøtt kan det finnes Toxoplasma. Når kjøtt gjennomkokes eller gjennomstekes, drepes imidlertid parasitten. Den dør også ved dypfrysing i flere døgn ved minst -18 °C.

Sørg for at alt kjøtt du spiser er fullstendig gjennomstekt, kokt eller grillet. Dette gjelder også hamburgere, kjøttkaker, pølser og lignende. Ikke smak på rått kjøtt eller kjøttdeig mens du lager mat. Kjøkkenredskaper som har vært i kontakt med rått kjøtt, bør vaskes før de brukes til annen mat. Oppmalt kjøtt slik som kjøttdeig og kjøttfarse, utgjør en større risiko enn annet kjøtt når det gjelder Toxoplasma.

http://www.matportalen.no/rad_til_s...ide/listeria_og_toxoplasma_kan_skade_fosteret

Tror det skal veldig mye uflaks til for at det faktisk går galt, så ville tatt det med ro med det du evetuelt har fått i deg av ikke gjennomstekt kjøtt :) men jeg vet ikke hva man gjør eller kan gjøre.

Håper noen andre kan svare deg på det:)

Hvis den bare var litt lysere går jeg ut fra at den likevel var gjennomstekt :) men om den var rosa var den ikke det. Liten sjans for at noe galt har skjedd men neste gang kan du jo be om å få den helt gjennomstekt så vet du det sikkert!

"Rådene vedrørende Toxoplasma-parasitten gjelder alle gravide som ikke med sikkerhet vet at de har beskyttende antistoffer i blodet."

Min lege sjekket om jeg hadde disse antistoffene ved 12-ukerskontrollen.

Jeg bestilte en burger i dag og så etter jeg hadde tatt to biter at den var rød inni. Kastet den, men spiste to biter. Kan ikke tro at det skal gjøre så mye med det lille, men greit å unngå pga denne toxoplasma parasitten.

Et tips kan være å faktisk be dem om å gjennomsteke burgeren. Jeg pleier å bestille burger som skal være ekstra godt stekt. Spesielt på de beste burgerstedene så skal jo burgeren være litt rosa og saftig inni. Så greit å være på den sikre siden

Ofte har også burgere vært gjennomfrosset før de blir stekt. Det er sjelden burgere er ferskvare vil jeg tro

Alle restauranter som lager hamburger fra bunn av steker den normalt sett rosa inni, så da må man som gravid be om gjennomstekt hamburger - akkurat slik man må med annet kjøtt.
Har man fått spist det så får man ikke gjort noe med det. Sjansen for toksoplasmose og listeria smitte er liten, men såpass tilstede at man har retningslinjer for gravide. Ref matportalen.

Back
Topp