Halvhøy seng, hvor gammel bør barnet være?

cleo_84

Gift med forumet
Ja, hvor gammel bør de være før de legges i en slik seng? Gutten vår blir to, og jeg kjenner jeg er rimelig usikker!

vi skiftet ikke ut sengen før småen var 3. Er ikke bruk for det før de må kunne komme seg ut av sengen selv. F.eks. når de begynner å gå på do selv. 2år var kanskje litt lite? ihvertfall om sengen er halvhøy og.

Er litt usikker på hva du mener med "halvhøy".
Jr. er straks fem, og sover i en "vanlig" seng. Men det er en Kura-seng fra IKEA, og den kan snus opp-ned, og da blir den høy nok til at man kan ha en "lekehule" under, eller legge en madrass der og bruke det som en lav køyeseng.
Jeg føler ikke at han er heeeelt klar for det, han "turner" i senga, sover helt ute på kanten, "henger" ut over kanten på tøys osv.
Det er en liten sengekant når man snur den, men den er ikke så veldig høy, og da er det nesten 1 1/2 meter ned til bakken.
Tenker vi snur i løpet av vinteren, senest til neste sommer.

Datteren min var litt over 2 år når hun fikk halvhøy seng.
Kjempestas! Ikke vært noe problem i det hele tatt..

Kommer kanskje litt an på ungen? Om han ligger rolig, eller snur seg mye rundt..

Regner med at du kanskje håper babyen kan overta sengen, så du slipper å kjøpe ny? Vi hadde samme problemstilling. 

Her hadde eldste sprinkelsengen til 6 mnd etter at minste kom. Vi trente han med å ta vekk den ene siden først, så kjøpte vi en liten juniorseng. Vi syntes han ble litt for liten til en sånn halvhøy seng... (Mest fordi han kommer inn til oss og er en apekatt i senga)

Hun sov først et par mnd i bagdelen til vogna (Hun sov best der eller hos meg) og deretter i en vogge. 

Det er også forskjell på bleiebarn og større barn - Jr. våkner ofte en gang eller to i løpet av natten og må opp for å gå på do - da er han gjerne i halvsøvne, noen ganger må han bæres ut på do fordi han er så i ørska at han ikke klarer å gå skikkelig, langt mindre klatre ned stigen i en halvhøy seng... :/

Vet ikke hvor gammelt barnet BØR være, men vi kjøpte en halvhøy seng til William i går, han er 4 1/2. Han har ikke ligget i den enda, for vi må skaffe sengehest først, tar ikke sjansen på at han kan rulle ned.

Kommer helt an på ungen vil jeg si. Eldstemann her fikk halvhøy seng rett etter han fyllte 3 år, har ikke vært noe problem det. Han ligger forholdsvis rolig når han sover og han syns det var så stas med sånn seng at vi fikk aldri noe problem med at han gikk ut av sengen etter han la seg. Det er jo solid sengehest på senga så var aldri redd for at han skulle trille utav.

Glemte å skrive om lillebror. :P Han blir 2 i august og han hadde jeg aldri lagt i senga til storebror. Han er en villbass og hadde mest sannsynlig falt utav sånn som han turner og styrer på. Han hadde ikke blitt liggende der heller. Han begyte å klatre utav sprinkelsenga si for et par måneder siden, så nå sover han i pose, for da får han ikke brukt beina til å klatre. Blir nok en stund til han får sove i noe annet enn sprinkelseng. De har jo billige sprinkelsenger på ikea om det er det at du vil slippe å kjøpe en til. :)

Det er nok veeldig individuelt...
Eldste her gikk fra sprinkelseng og rett over til vanlig "voksen-seng" da han var 22 mnd gammel, og det gikk helt fint :)
Yngste var omtrent akkurat 2 1/2 år (1 mnd siden) da hun fikk samme seng. Det har vært problemfritt hittil :)

Eldste her gikk fra sprinkelseng og rett over til vanlig "voksen-seng" da han var 22 mnd gammel, og det gikk helt fint :)
Yngste var omtrent akkurat 2 1/2 år (1 mnd siden) da hun fikk samme seng. Det har vært problemfritt hittil :)

mine har fått køyeseng når de var 2,5 -3 år å har ikke vært noe problem:)
Er jo kant i øverkøya da:)

Her fikk pjokken voksen seng når han var to år. Kjøpte da Kura senga fra Ikea.

Gutten min er 3,5. Vi har kun ganske nylig latt ham få begynne å sove oppe i køyesenger, og da skal det være med heldekkende sengehest. Han har en lav juniorseng hjemme, og den ramler han ut av i ny og ne.

Vi har Kura fra ikea, med den høye siden opp... Hun  blir 3 i morgen, og vi har tatt bort sikkerhetsteltet... Kan jo evt montere en høyere sengekant, men vi har ikke hatt noen fall eller slikt på natten eller dagen, det går veldig fint. Hun klatrer opp og ned uten problemer...
Det er anbefalt å ha på teltet til 5 eller 6 år eller noe, men vi har tatt det av, og det går helt fint her hvertfall...

Eldste her fikk halvhøy seng, med sengehest fra Hoppekids da han var nesten 2 år. Der har gått veldig bra det :) han sover i den enda.

Begge gutta mine fikk vanlig seng rundt 2 års alderen,med sengehest og det gikk kjempe fint:-) Snuppa her på 2 (snart) ligger enda i sprinkelseng og ligger der til hun prøver å klatre utav:-)

kommer helt ann på motorikken på ungen... man har jo selvfølgelig sengehest mot fall mens barnet sover.

Back
Topp