Halsvondt - Corona testes? Fødsel - får partner være med?

Krihen89

Andre møte med forumet
Våknet i dag med sår og groggy hals, slimhinnene i svelget kjennes tør ut og det er vondt å svelge. Kjennes ut som halsbetennelse, det har jeg hatt ørten ganger før.. Men i disse Corona tidene, og restriksjoner på sykehuset så har jeg ringt legen for å høre om jeg og evt sambo må testes for Corona, og for å høre om sambo får være med på fødsel dersom jeg nå blir syk med halsbetennelse. Venter på at legen skal ringe meg opp igjen, så tenkte å høre om noen her vet...

Eller er det sånn at uansett om jeg nå blir syk og går i fødsel så får ikke far være med?

Står på sykehuset sider at frisk mor kan ha med frisk partner. Så redd for å ikke få ha med far på fødsel, og ting har vært litt på gang de siste dagene så tror fødsel er rett rundt hjørnet..

Noen som har hatt halsvond og gått i fødsel i disse coronatider? Måtte dere testes for at partner sku få være med på fødsel? Eller får ikke far være med uansett dersom jeg blir syk? Selv om det ikke er Corona jeg er smittet av?
 
Det er lurt med korona sjekk men du må ha hatt symptomer i over 48 timer for riktig resultat. Jeg vet ikke hva dem gjør, men vil tro de da møter dere i smittevernsutstyr og dere blir isolert?
 
Jeg fikk råd om å testes, dersom svaret ikke er kommet før fødsel så blir man evt isolert frem til de får svar (Da tar de evt ny test på sykehuset). Kan hende det er forskjell fra sykehusene, men så lenge far er frisk så får han være med :)
 
Jeg kontaktet fødestua og spurte jordmor hva de ville gjøre dersom jeg gikk i fødsel m halsvondt da jeg var forkjølet i uke 38. Hun anbefalte å kontakte fastlege og bestille test. Laben har mulighet til å prioritere prøven din dersom det plutselig haster fordi du går i fødsel, bare den er sendt inn
 
Det tok 2 dager for meg å få svar, men de prioriterer jo å analysere fra innlagte pasienter så da går det mye fortere
 
Har vondt i halsen, og har tatt coronatest. Slik som jeg forstod det på sykehuset får ikke far være med med symptomer (uansett). Men jeg slipper på isolat så lenge jeg har tatt test og symptomene ikke har endret seg. Så det var verdt det for meg å ta testen :)
 
Har vondt i halsen, og har tatt coronatest. Slik som jeg forstod det på sykehuset får ikke far være med med symptomer (uansett). Men jeg slipper på isolat så lenge jeg har tatt test og symptomene ikke har endret seg. Så det var verdt det for meg å ta testen :)

Så om far er frisk men du har vondt i halsen Så får ikke far være med? Selv om du har tester negativt på Corona?
 
Jeg kontaktet fødestua og spurte jordmor hva de ville gjøre dersom jeg gikk i fødsel m halsvondt da jeg var forkjølet i uke 38. Hun anbefalte å kontakte fastlege og bestille test. Laben har mulighet til å prioritere prøven din dersom det plutselig haster fordi du går i fødsel, bare den er sendt inn

Venter på tlf fra lege, er hun som må sende henvisning til testing. Her tester de fra kl 15 -23 så håper jeg får testet meg fort! Men har ikke hatt symptomer i 48 timer :dontknow åå for noe herk, kjenner jeg virkelig ikke vil føde uten far tilstedet:crybaby2er hans første baby! Møkk altså :smiley-angry017
 
Det er lurt med korona sjekk men du må ha hatt symptomer i over 48 timer for riktig resultat. Jeg vet ikke hva dem gjør, men vil tro de da møter dere i smittevernsutstyr og dere blir isolert?
48 timer ja, det er 24 timer til :inpain: får bare knipe igjen og håpe på det beste! :meh: er så utgjort at jeg må føde alene eller noe annet som ikke går som det skal! Har vært fri fra sykdom hele svangerskapet, men nå som det nærmer seg sååå skal en bli syk :smiley-angry017
 
Jeg våknet med samme for to uker siden. Fikk testet både meg og far. Negativt svar. Antagelig forkjølelse for oss. Varierer vel litt ut ifra kommunens mulighet for test.
 
Jeg våknet med samme for to uker siden. Fikk testet både meg og far. Negativt svar. Antagelig forkjølelse for oss. Varierer vel litt ut ifra kommunens mulighet for test.
Fikk dere svar fort? Og måtte dere vente til dere hadde hatt symptomer i 48 timer for å teste dere?
 
Jeg har ikke hørt noe om at man må ha hatt symptomer i 48 timer, men vi hadde vel hatt det ca så lenge da lillegutt og far tok testen, kan ikke huske at vi ble spurt om det. Det hastet på ingen måte for oss å få svar, men etter 28t ringte de opp og ga svar om negativt resultat ;) bor forresten der det er mest smitte, så med andre ord er det mange som testes, men svaret fikk vi fort likevel.
Vi ringte den lokale koronatelefonen, men forstår en del mindre steder har lagt ned den akkurat nå og at det går via fastlege. Så hvis man er i tvil, sjekk om kommunen har koronatelefon, deretter fastlege.

Lykke til :)
 
Så om far er frisk men du har vondt i halsen Så får ikke far være med? Selv om du har tester negativt på Corona?

Dersom far har symptomer får han ikke være med. Uansett coronatest eller ikke. Men sykehus kan jo praktisere dette ulikt.
 
Dersom far har symptomer får han ikke være med. Uansett coronatest eller ikke. Men sykehus kan jo praktisere dette ulikt.
Oki, men far er frisk. Er jeg som er syk, med symptom på halsbetennelse :arghh: har fått time til testing i morgen tidlig, selv om lege ikke tror jeg har Corona så må de utelukke det. Så får håpe baby holder seg inne i magen til vi får svaret i morgen kveld :happy:
 
48 timer ja, det er 24 timer til :inpain: får bare knipe igjen og håpe på det beste! :meh: er så utgjort at jeg må føde alene eller noe annet som ikke går som det skal! Har vært fri fra sykdom hele svangerskapet, men nå som det nærmer seg sååå skal en bli syk :smiley-angry017
Det er vist nytteløst med test før pluss det kan ta opp i mot 3 dager å få svar. Her i kommune er egen koronatlf og det gikk greit å bli registrert. Tok testen torsdag kl 13:15 og hadde svar allerede fredag (barn)
 
Oki, men far er frisk. Er jeg som er syk, med symptom på halsbetennelse :arghh: har fått time til testing i morgen tidlig, selv om lege ikke tror jeg har Corona så må de utelukke det. Så får håpe baby holder seg inne i magen til vi får svaret i morgen kveld :happy:

Lykke til og god bedring :)
 
Det er vist nytteløst med test før pluss det kan ta opp i mot 3 dager å få svar. Her i kommune er egen koronatlf og det gikk greit å bli registrert. Tok testen torsdag kl 13:15 og hadde svar allerede fredag (barn)
Ja legen sa det burde gå rundt 48 timer fra symptomer til test ellers kunne en få falsk resultat. Jeg har fått beskjed om at jeg skal prioriteres i morgen, så vil få svar etter ca 5 timer :) så det er virker som gravide nær termin eller med tegn på snarlig fødsel blir prioritert, så det er bra ;)
 
Fikk dere svar fort? Og måtte dere vente til dere hadde hatt symptomer i 48 timer for å teste dere?
Fikk svar etter 23 timer hadde fått symptomer 48 timer før, men de sa ikke noe om det på testsenteret. Varierer vel hvilken test de har og hvor sensitiv den er.
 
Back
Topp