Halsbrann

Wapdodi

Andre møte med forumet
Hei,

er 20 uker på vei og har de siste kveldene blitt plaget med kraftig halsbrann. Har hatt antydning til det før, men de siste par nettene når jeg skal sove har det vært ordentlig smertefullt. Jeg har tatt Gaviscon og Titralac uten effekt. Tok en Nexium (hadde liggende fra tidligere) i går kveld, og opplevde litt lindring etter ca 30 minutter, men så kom det tilbake igjen etter enda en time. Sliter skikkelig med innsovninga pga halsbrannen.

Men hvordan skal jeg egentlig forstå dynamikken til halsbrannen? Jeg er lite plaget på dagtid. Når jeg legger meg, så kommer det. Og det er jo logisk, siden man da er i vannrett stilling. Men hvordan har det seg at jeg ikke er plaget med halsbrann når jeg våkner midt på natta for å gå på do, og heller ikke er plaget når jeg våkner om morgenen? Er dette et vanlig mønster? Det blir så vondt og jeg blir kvalm, så jeg tok både paracet og afipran i går kveld/natt.

Så langt har jeg tatt medikamenter først når jeg er skikkelig plaget, og det er etter at jeg har lagt meg. Skal prøve å ta det et par timer før jeg legger meg i kveld, for å se om det hjelper.

Noen som har noen gode råd? Hva har fungert for dere?

Ligge med hevet hodeende og på Venstre side (mage magesekken, mye lettere å få halsbrann når man ligger flatt/på rygg/ mot Høyre). Det er vanlig at det kommer når man legger seg ned, har ligget en stund og på natta :)

Jeg hadde effekt av gaviscon tyggetabletter, men det tok ikke halsbrannen helt bort. Det hjalp også mye å redusere ting i kosten som ga meg mer magesyre og halsbrann. Her må man bare prøve seg frem. Mat med mye fett, syrlige ting som appelsin, juice og brus gjør det ofte verre. Jeg reagerte også veldig på tomatsaus og kunne ikke spise det mot slutten, selv ikke pizzasaus. Smågodt og potetgull gjorde også saken verre.

Veldig plagsomt, så håper det er noe som hjelper det for ved uke 20 er det jo enda noen måneder igjen. Man kan få resept på Omeprazol hos lege om det blir skikkelig ille.

Ligge med hevet hodeende og på Venstre side (mage magesekken, mye lettere å få halsbrann når man ligger flatt/på rygg/ mot Høyre). Det er vanlig at det kommer når man legger seg ned, har ligget en stund og på natta :)

Jeg hadde effekt av gaviscon tyggetabletter, men det tok ikke halsbrannen helt bort. Det hjalp også mye å redusere ting i kosten som ga meg mer magesyre og halsbrann. Her må man bare prøve seg frem. Mat med mye fett, syrlige ting som appelsin, juice og brus gjør det ofte verre. Jeg reagerte også veldig på tomatsaus og kunne ikke spise det mot slutten, selv ikke pizzasaus. Smågodt og potetgull gjorde også saken verre.

Veldig plagsomt, så håper det er noe som hjelper det for ved uke 20 er det jo enda noen måneder igjen. Man kan få resept på Omeprazol hos lege om det blir skikkelig ille.

Takk for svar! Omeprazol og Nexium er ca samme legemiddelet. Nexium gjorde ikke underverker i går kveld, men jeg kan ha tatt det for sent. Får ta det opp med legen min om det ikke blir bedre. Skal prøve å forske litt mer på hva av matvarer jeg eventuelt reagerer på. I dag har jeg spist tidlig middag, sånn at jeg kan spise noe lettere til kvelden. Også skal jeg forsøke med Gaviscon eller Titralac i god tid før leggetid. Fingers crossed!

Jeg var også mye plaget med halsbrann i svangerskapet. Gaviscon hjalp en stund, men ikke på slutten. Opplevde mye bedre lindring med novaluzid.

I går tok jeg to tbl Titralac 2-3 timer før sengetid. Ikke plaget med halsbrann før innsovning! Så skal ta det fast en periode nå, og håpe på det beste. I tillegg til å prøve å ha tidlig middag, og spise lettere mot kvelden. Har vært til akupunktur i dag, hovedsakelig pga hodepine, men nevnte kvalme og halsbrann også. Litt mer optimistisk i dag!

Skal notere meg at Novaluzid virket for deg, greit å ha litt forskjellig å spille på!

Jeg var veldig plaget med halsbrann til alle døgnets tider i mitt forrige svangerskap. Det var ingen ting annet enn store mengder melk (og melkeprodukter som is og milkshake) som hjalp for min del. :hilarious:

Jeg var veldig plaget med halsbrann til alle døgnets tider i mitt forrige svangerskap. Det var ingen ting annet enn store mengder melk (og melkeprodukter som is og milkshake) som hjalp for min del. :hilarious:

Har merket at yoghurt kan lindre plagene noe. Men nå har jeg ikke vært uttalt plaget med halsbrann etter at jeg begynte å ta to stk titralac 2-3 timer før leggetid!

Back
Topp